Printr-o solicitare adresată Ministerului Sănătății, Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației, a cerut deschiderea școlilor speciale și participarea fizic la ore a copiilor cu cerințe speciale, indiferent de scenariul în care se încadrează unitățile școlare, exceptând situația în care localitatea s-ar afla în carantină.
Motivația care a stat la baza acestei solicitări s-a bazat pe faptul că efectivele de elevi din cadrul școlilor speciale sunt mult mai reduse decât în cazul învățământului de masă, aici lucrându-se cu grupe 4-8 preșcolari/elevi, riscurile epidemiologice fiind minime. În plus, această categorie de elevi întâmpină mari dificultăți în ceea ce privește participarea la orele online.
Ministerul Sănătății nu a fost de acord, respingând solicitarea și motivând că în școlile speciale sunt copii cu morbidități, care ar putea dezvolta forme severe ale bolii, ca atare se impune respectarea scenariilor.
În țara noastră există, în momentul de față, aproximativ 70 000 de copii care posedă certificat de handicap, iar aproximativ 50 000 dintre aceștia nu figurează în școlile de masă, fiind încadrați în sistemul de învățământ special sau chiar neșcolarizați.
Unii părinți se arată nemulțumiți față de decizia Ministerului Sănătății, susținând că este practic imposibil să impui unui copil cu handicap grav, de exemplu, să participe la orele online.
E.M., mama unui băiat cu handicap, din Baia Mare, ne-a declarat: „ Este foarte greu pentru noi și practic imposibil să capacităm un copil cu asemenea probleme să stea în fața unui monitor. Domnii profesori sunt obligați să-și desfășoare orele, în primul rând pentru a-și argumenta munca la clasă, dar este foarte greu să lucrezi în asemenea condiții. Suntem conștienți că nu prea pot asimila acești copii prea multe cunoștințe nici dacă merg fizic la școală, dar măcar erau în colectiv, aveau o activitate. Ei sunt puțini într-o grupă, care se putea împărți și nu cred că riscul ar fi așa mare, mai ales că se respectă și regulile de igienă. Oricum, nici acasă nu-i putem ține complet izolați, sunt și ei oameni, plus că este foarte greu și pentru noi, ca părinți, trebuie să mergem și la serviciu. Este foarte greu, doar cine se află în această situație știe, că din pix se pot da comunicate și reguli”.
Teoretic, scenariile trebuie respectate, dar practic, cu copiii încadrați în grad de handicap nu se poate lucra online, aceștia având nevoi speciale.
Nu am fost pregătiți să facem față cu brio sistemului de predare online, fiind o situație neprevăzută, dar ar trebui să fie luate în calcul și situațiile particulare, cum ar fi cazul copiilor cu handicap și găsită o soluție, deoarece și ei au dreptul la educație.