Curtea Constitutionala a publicat, vineri, motivatia deciziei privind conflictul juridic de natura constitutionala constatat, saptamana trecuta, intre Guvern si presedintele Romaniei, in legatura cu numirea Noricai Nicolai in functia de ministru al justitiei.
Astfel, in motivatie, Curtea constata ca articolul 85 din Constitutie prevede trei cazuri in care presedintele numeste Guvernul sau numai pe unii membri ai acestuia: alineatul 1) – numirea are loc pe baza votului de incredere acordat de Parlament, iar la alineatul 3) – pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la propunerea primului-ministru.
Din aceste articole rezulta, potrivit CCR, ca numirea de catre presedintele Romaniei a ministrilor "este un act de executare a hotararii Parlamentului".
Potrivit motivatiei, la alineatul 2) din acelasi articol, se prevede ca "presedintele revoca si numeste la propunerea primului-ministru pe unii membri ai Guvernului".
"Interpretarea impune constatarea si concluzia ca, in acest caz, presedintele nu executa o hotarare a Parlamentului, ci se afla in situatia de a decide el insusi numirea unor ministri la propunerea primului-ministru. Actul de decizie, in aceasta faza, fiind prin definitie un act de vointa este evident ca presedintele are libertatea de a primi propunerea primului-ministru sau de a-i cere sa faca o alta propunere", sustin judecatorii CCR.
Curtea mai constata ca solutia prevazuta de articolul 85 alineatul 2 reprezinta o aplicatie a conceptiei legiuitorului constituant care a stat la baza principiului echilibrului puterilor in stat, principiu aplicat in egala masura in modul de atribuire si de exercitare a competentelor tuturor autoritatilor publice inclusiv a celor care fac parte din aceeasi putere. Pe baza acestui principiu pentru evitarea blocajelor institutionale si pentru buna lor functionare, autoritatile publice au obligatia sa colaboreze.
Motivarea Curtii Constitutionale nu lamureste chestiunile de drept si de fond sesizate de Guvern, a declarat, vineri, senatorul Norica Nicolai, careia presedintele Traian Basescu i-a refuzat numirea la Ministerul Justitiei.
"Inteleg ca nici aceasta motivare nu lamureste chestiunile de drept si de fond ridicate de primul-ministru", a declarat Nicolai, la un post de televiziune. Ea a aratat ca, in motivare, nu se intelege in baza caror motive presedintele poate refuza un ministru. Senatorul liberal a subliniat, totodata, ca principiul analogiei, pe baza caruia Curtea Constitutionala a interpretat ca presedintele poate refuza o data numirea unui ministru, nu se sustine.
"Solicitarea adresata Parlamentului de presedinte pentru reexaminarea unei legi si refuzul acestuia de a numi un ministru sunt situatii total diferite. Analogia este o forma de interpretare care nu este specifica dreptului nostru constitutional", a precizat Norica Nicolai. Ea s-a aratat surprinsa, de asemenea, de faptul ca principiul raspunderii in fata electoratului a fost invocat de CCR doar in cazul presedintelui Romaniei, nu si al primului-ministru sau al Parlamentului.
Sursa: Rompres