Taxa auto instituita de Guvernul Romaniei in ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene, a stabilit Curtea de Justitie a UE, la intrebarile preliminare a doua instante romanesti. Decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a fost data in cauzele conexate C-97/13 si C-214/13, avand ca obiect cereri de decizie preliminara formulate de Tribunalul Sibiu si de Curtea de Apel Bucuresti.
Ea este obligatorie si se aplica tuturor litigiilor aflate pe fond. In Cauza C-97/13, Silvia Georgiana Campean a inmatriculat in Romania un autovehicul de ocazie cumparat in Germania. Vehiculul, fabricat in 1999, respecta norma de poluare Euro 3.
Campean a platit, la 18 ianuarie 2012, o taxa de poluare in valoare de 2.737 de lei, potrivit Legii 9/2012. La 21 ianuarie, femeia a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand restituirea sumei, pe motiv ca ea contravine dreptului Uniunii. Instanta din Sibiu a decis sa suspende cauza si sa intrebe CJUE daca Legea 9/2012 contravine Articolului 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene (TFUE).
In cauza C-214/13, George Ciocoiu a dat in judecata Administratia Finantelor Publice a Municipiului Teleorman pe motiv ca taxa pe poluare platita pentru un autoturism din Germania este contrara dreptului comunitar. La 6 septembrie 2012, Tribunalul Teleorman a admis actiunea, iar Administratia Finantelor Publice a facut apel impotriva hotararii la Curtea de Apel Bucuresti, care a decis suspendarea cauzei si consultarea CJUE.
Prin urmare, CJUE a stabilit ca „Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea nationala in discutie in litigiile principale, prin care un stat membru aplica autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabilita incat descurajeaza punerea in circulatie, in acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala”.
Decizia Marii Curtii a CJUE respecta practic jurisprudenta sa in materie. Astfel, instanta europeana a decis in cauza C-402/09 (Ioan Tatu impotriva statului roman) ca Articolul 110 TFUE „interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare„.
Ioan Tatu a dat in judecata statul roman la Tribunalul din Sibiu, dupa ce a trebuit sa o achite cu ocazia inmatricularii unui autovehicul provenit dintr‑un alt stat membru. O decizie similara a fost data si in cauza C-263/10 (Iulian Nisipeanu impotriva Directiei Generale a Finantelor Publice Gorj).
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte. In ianuarie 2012 a intrat in vigoare o noua taxa auto, inlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma cu Articolul 110 din TFUE.
CJUE a decis insa ca guvernul roman a mentinut in vigoare o reglementare nationala pe care Curtea o declarase deja incompatibila cu articolul 110 in Hotararea Tatu.
Sursa: Mediafax