Zilele trecute am documentat un material de presă despre locurile de muncă scoate la concurs în cadrul Spitalului Județean din Baia Mare, iar reacția publicului larg a fost una categorică: cât costă un astfel de loc de muncă?
Mulți au avut de-a face cu spitalul. Pentru unii acea experiență a însemnat vindecare și rezolvarea unor probleme de sănătate, iar pentru alții a însemnat dezgust, neputință, șpăgi date și ruinarea oricărei speranțe.
Astăzi vom discuta puțin despre realitățile din spital și motivele pentru care există această percepție comună referitoare la aspectele ce au loc în unitatea medicală. Pentru documentarea materialului am discutat cu mai mulți angajați ai Spitalului Județean care ne-au prezentat puncte de vedere, dar și dovezi care să le susțină.
Fără echivoc, există persoane angajate în spital care au plătit sume de bani pentru obținerea postului
De-a lungul anilor, s-au schimbat mulți directori, destui șefi de secție, dar obiceiul pare că s-a păstrat, la fel ca metodele de „trântire” a unui concurs. O infirmieră din spital ne spune faptul că sunt angajați care vorbesc deschis, cu amănunte despre cum au procedat ca să obțină postul. Nu mai au nici o frică sau sunt suficienți de inconștienți încât să vorbească degajat, ba chiar să se mândrească cu acțiunile lor.
Un alt aspect clar este reprezentat de banii pe care-i primesc doctorii și asistentele de la pacienți sau aparținători
Nu este nimic de ascuns faptul că doctorii și asistentele primesc sume de bani pentru a-și face treaba. Aceeași infirmieră ne spune cum merg treburile și ne avertizează că pentru uni angajați sunt buni și doi lei.
Așa că, pentru o atenție în plus din partea personalului, majoritatea pacienților sau aparținătorii acestora oferă mici atenții, de la 5 lei, la sute de lei. La final de tură există angajați care se laudă cu suma colectată, tratând și această acțiune cu aceeași inconștiență sau nepăsare. Să nu mai vorbim de doctori care sunt obișnuiți cu sume de bani la plic, dar și cu atenții fizice care variază de la sticle de lapte, până la excursii în străinătate. Dar se pare că acest obicei este într-un regres față de ce era odată.
Obiceiul românesc de relații și pile este consolidat în spital
Fie că vine vorba de angajarea unei persoane sau citirea unui diagnostic, prioritizarea se face în funcție de cunoștințele pe care le ai. Câteodată trebuie să cunoști doar o liftieră și ea îți rezolvă toate probleme, fără să aștepți cu orele la cozi. Apoi, mai sunt aspecte de program, de stabilire a turelor de muncă. Din nou, cei din interior cunosc foarte bine că există doctori care stabilesc programul unor asistente în funcție de bunul plac. Unii nici nu se ascund. Alții au măcar această decență. Se pare că există și alte metode de plată pentru angajări sau facilitări la concursuri și sunt cunoscute, doar că toată lumea pleacă capul și-și vede de treabă.
Clarificări privind situația de la urgențe
Toți care vin la urgență au o mare problemă. Cel puțin în opinia lor. Noi trebuie să facem o prioritizare în funcție de gravitatea fiecărui caz. Probabil că au fost cazuri în care anumite persoane au așteptat ore, dar acest aspect este cauzat de gravitatea afecțiunilor celorlalți. Există chiar și momente de liniște la urgențe, depinde de cum nimerești. Atunci ești preluat automat. Este adevărat că și acolo unii intră pe alte uși și ajung mult mai repede. Tot de cei din spital sunt ajutați.
Concluzii și planuri de viitor
Într-o oarecare măsură este absolut normal să existe un astfel de sentiment din partea unui anumit public. Toți au pretenția de la spital ca totul să funcționeze bine și atunci când vin să fie tratați automat și într-un mod respectuos. Nu de toate dățile se întâmplă așa! Dar ar fi bine ca și personalul, dar și pacienții să fie mai înțelegători și îngăduitori.
O persoană care ajunge să lucreze în spital în urma unui concurs trișat poate nu este suficient de pregătită. Nu are nici abilități de comunicare și mai ales, nici răbdare. Și atunci e normal ca gradul de indignare să fie crescut. Sunt exemple și exemple, dar lucrurile se prezintă a fi mai bune la toate capitolele decât în trecut. Dacă în urmă cu 15 ani 90 % din angajări erau trântite și doar 10% pe bune, acum poate că este invers. Totuși, oamenii ar trebui să aibă încredere în spital, și de asemenea, și cei din spital ar trebui să ofere mai multe motive de încredere și siguranță.
În urma discuției cu o parte din personalul spitalului, am stabilit că vom reveni cu anumite clarificări într-un material mult mai detaliat, cu declarații ale personalului cu identitatea protejată și cu subiect și predicat. Considerăm că este imperios să cunoaștem unele aspecte din spital. Nu ne interesează viața personală a angajaților, dar merită să știm cum se obțin anumite posturi, cum se fac anumite angajări, dar mai ales, cum suntem tratați noi, părinții și bunicii noștri.
Andrei BUDA
primii intrati sunt cei ce platesc (in 2016-2017, preturile incepeau de la 2500 EUR/post asistent medical generalist)
apoi intra cei cu pile
apoi cei ce au promovat examenele concursuli
Daca nu iubesti oamenii cu adevarat, stai naibii departe de medicina, invatamant si/sau teologie.