Miercuri, 15 ianuarie 2020, s-a desfășurat seminarul ”La blouse roumaine de Maramureș”, acțiune de cercetare etnografică a simbolisticii costumelor populare tradiționale maramureșene în toată diversitatea ei mistică. Evenimentul a fost organizat de comunitatea ”La blouse roumaine” și susținut de Consiliul județean Maramureș.
”La blouse roumaine” este prima comunitate online care și-a propus ca misiune promovarea iei ca marcă a culturii identitare românești, stabilindu-și ca simbol identitar renumita operă cu același nume al marelui pictor francez Henri Matisse. În acest sens, în data de 21 ianuarie 2013, comunitatea ”La blouse roumaine” a demarat inițiativa pentru declararea zilei de 24 iunie 2013 ca fiind ”Ziua universală a iei”.
Prima celebrare a iei românești s-a bucurat de un succes foarte mare, evenimentul fiind sărbătorit pe 6 continente, în peste 50 de țări. Astfel a luat naștere o mișcare culturală de repoziționare a iei, portului și textilelor tradiționale. De atunci, evenimentul a devenit o tradiție și coincide cu solstițiul de vară și cu Sânzienele sau Drăgaica, sărbătoare populară a dragostei, a florilor și a fertilității.
Din dorință de a promova arta textilă tradițională, moda culturală și valorile românești în context universal, comunitatea ”La blouse roumaine” și-a propus să demareze dezvoltarea unui sistem sustenabil de transmitere a expresiilor culturale și cunoașterii tradiționale în era digitală. Seminarul ”La blouse roumaine de Maramureș”, de la Ieud, face parte dintr-o amplă cercetare etnografică a costumului popular autentic din diverse zone ale României, ca reper clasic al modei internaționale.
Pentru a căpăta autenticitatea unei șezători, au fost invitați meșteri populari care și-au demonstrat dibăcia în ale țesutului, brodatului, cusutului și torsului. Șezătoarea s-a desfășurat în ”Camera cămeșilor” din cadrul Pensiunii ”Casa Tradițiilor”, o încăpere amenajată în stilul tradițional specific Țării Maramureșului Voievodal, împodobită cu peste trei sute de cămeși, covoare, cergi, țoluri, perne, năfrămi, cojoace, pieptare, lecrice, icoane, blide, loampe și ștergări. Din decor nu au lipsit tiara, torcătoarea, caierul, vârtelnița și laițele.
”Toată această muncă de cercetare are drept scop crearea unei colecții de haine, bijuterii și obiecte de decor inspirate din cultura tradițională românească, care se dorește a fi lansată anul viitor. Partenerul nostru în acest proiect este renumita Casă Fragrand din Franța, ai căror cercetători și designeri au fost cuceriți atât de frumusețea și autenticitatea produselor meșterilor populari din România, cât și de calitatea materialelor folosite pentru realizarea acestora”, a spus Andreea Tănăsescu, reprezentanta ”La blouse roumaine”, care a pornit în această aventură alături de două reprezentante ale conducerii Casei Fragrand.