Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a declarat, vineri, ca sistemul de educatie din Romania se confrunta cu un nou tip de violenta, violenta elevului asupra profesorului, ce face parte din tendintele de evolutie a societatii, cu bune si rele.
„Vorbim despre un nou tip de violenta, violenta elevului asupra profesorului. La scara istoriei sistemului de educatie in Romania, da, este o noutate. Face parte din tendintele de evolutie a societatii cu bunele si relele ei”, a spus Cimpeanu.
Potrivit datelor Ministerului Educatiei, in anul scolar 2014 – 2015, au fost raportate la nivel national 18.793 de cazuri de violenta in scoala, numar in scadere raportat la anul scolar anterior. Printre acestea, au fost 3.397 de cazuri de violenta verbala.
Conform unui studiu UNICEF pe tema violentei, in 2014, in Romania, 41% dintre copii erau intimidati si hartuiti de colegi la scoala. Cel mai des mentionata forma de violenta impotriva copilului a fost cea elev-elev (certuri, conflicte, tipete, folosirea de apelative), comparativ cu elev-profesor sau profesor-elev (ironie, tipete, ofense sau jigniri).
UNICEF si Ministerul Educatiei au lansat vineri o campanie impotriva violentei in scoli, cu mesajul „Esti erou in curtea scolii cand opresti violenta verbala!”. Intrebat cat de reale sunt cifrele privind in scoli, pentru ca nu toti copiii raporteaza aceste acte, ministrul a spus acesta este scopul campaniei, de a-i face pe copii sa reclame actele de violenta, chiar si cele pe verbale.
„In masura in care toti copiii raporteaza, si in ultimul timp am constatat cu satisfactie constientizarea acestui drept si a acestei necesitati de a raporta toate cazurile de violenta, cifra este extrem de reala”, a spus Cimpeanu. Intrebat daca exista masuri drastice impotriva profesorilor care exercita acte de violenta asupra elevilor, Cimpeanu a raspuns ca aceste acte sunt aspru sanctionate.
„Oricand apar aceste cazuri, care sunt absolut regretabile, toata lumea se indreapta catre Ministerul Educatiei si Cercetarii. Posibilitatile de interventie conform legii sunt limitate, in sensul in care avem aceasta ierarhie: cadrul didactic – managementul scolii – consiliul de administratie – inspectoratul scolar judetean – si apoi Ministerul Educatiei. Interventiile se fac din treapta in treapta, deci Ministerul Educatiei, ministrul Educatiei, nu are posibilitati de interventie rapida in cazuri care sunt asa cum am spus absolut regretabile. Deciziile de sanctionare a unor astfel de comportamente tin de competenta consiliului de administratie al fiecarei scoli in parte, pentru toate cadrele didactice ale acestei scoli. (…) Pe de alta parte, insa, este nevoie si de consolidarea statutului cadrului didactic, de consolidarea autoritatii acestuia si despre aceste lucruri, despre ambele lucruri se vorbeste foarte intens in cadrul primei runde de dezbateri pentru ceea ce urmeaza a fi un nou proiect al Legii educatiei nationale”, a adaugat Cimpeanu.
Sursa: Mediafax