Premierul Victor Ponta a declarat marti, 2 septembrie, ca Guvernele Romaniei si Chinei analizeaza realizarea unei linii feroviare de mare viteza pe ruta Bucuresti-Iasi-Chisinau care vine sa inlocuiasca initiativa privind unui astfel de proiect pe traseul Bucuresti-Constanta.
„Proiectul de a avea o linie de cale ferata, pentru ca nu este doar trenul, ci este mai ales calea ferata care permite aceasta viteza, este un proiect la care Guvernul Chinei tine foarte mult.
L-a prezentat primul-ministru Li Keqiang anul trecut in vizita de la Bucuresti nu doar pentru Romania, ci pentru toate tarile din Europa Centrala si de Est. Si acum domnul Rus a intrat in discutii mai avansate pentru ca nu se poate face acest proiect pilot pe linia Bucuresti-Constanta, acolo este coridor european si Comisia Europeana se opune unui nou proiect.
Insa cu ce am propus noi si urmeaza sa avem si studiile de fezabilitate ar fi o linie care sa lege Bucuresti-Iasi si mai departe spre Chisinau. Sigur, costurile sunt destul de mari, insa ca un prim proiect pilot pentru Centrul si Estul Europei mi-as dori ca Romania sa fie prima care sa aiba o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltata in China s-a dovedit in ultimii ani ca fiind extrem de performanta si extreme de sigura”, a declarat premierul roman la Beijing, dupa vizita efectuata marti la Tianjin.
In privinta pretului unei linii de mare viteza, respectiv pentru limita maxima de viteza de 350 de km/h, Ponta a spus ca pretul mediu este 20 de milioane de dolari pe kilometru.
„Insa eu cred ca Romania are nevoie, nefiind distante atat de mari, are nevoie de tehnologia care prevede 200-250 km/h. Ati vazut, pentru Bucuresti-Constanta, viteza de 160 km/h schimba fundamental datele problemei”, a spus premierul.
Ponta a explicat ca proiectul ar urma sa fie unul integrat.
„Problema principala este de finantare pentru ca, cu siguranta, nici nu avem noi atatia bani alocati si pentru fonduri europene 2014-2020, avem cu totul vreo sapte miliarde de euro pentru toata infrastructura si cea rutiera si cea navala si cea aeroportuara. Deci, problema, in primul rand este de finantare si daca finantarea vine din China evident ca proiectul va fi integrat in acest sens”, a declarat premierul, intrebat daca proiectul include si achizitia de trenuri de mare viteza din China.
Premierul a explicat ca a mai discutat cu premierul Li Keqiang, dar si in cadrul reuniunii cu reprezentantii marilor companii chineze, despre stadiul actual al proiectelor pe energie ‘grupul 3 si 4 de la Cernavoda, Tarnita, Rovinari si Complexul Energetic Hunedoara’.
„Si sa vedem cum putem sa ajungem cat mai repede la faza de executie. Din punctual meu de vedere aceste proiecte care asigura independenta energetica pentru Romania si capacitatea noastra de a avea suficienta energie nu doar pentru tara noastra, pentru Moldova, ci si posibilitatea de a exporta in tarile din regiune. Este un proiect strategic, iar in acest moment singurii parteneri care au capacitatea financiara si mai departe, sigur, si cea tehnologica sunt cei din China”, a adaugat el.
Premierul a tinut sa puncteze ca firma chineza cu care se poarta discutii pentru Grupurile 3 si 4 de la Centrala de la Cernavoda detine tehnologia Candu.
„Era in ingrijorat si domnul Basescu ca nu stiu chinezii. Compania chineza cu care suntem in discutii avansate pentru Grupurile 3 si 4 este cea care are tehnologia Candu, tehnologia canadiana cu care s-au produs si primele doua (reactoare de la Cernavoda — n.r.). Deci, pentru cei care au ramas un pic in urma trebuie sa stie ca orice tehnologie vom folosi in aceste proiecte este o tehnologie de cel mai inalt standard si aprobata de UE”, a declarat Victor Ponta.
Premierul Victor Ponta, sotia sa, europarlamentarul social-democrat Daciana Sarbu, si membri ai delegatiei oficiale s-au deplasat marti la Tianjin unde au vizitat parcul tehnologic Tianjin si au avut o intrevedere oficiala cu primarul orasului Tianjin, Huang Xing Guo.
Deplasarea catre Tianjin s-a facut cu trenul de mare viteza care a rulat cu o viteza de aproape 300 de kilometri la ora, reusind sa parcurga distanta Beijing-Tianjing, peste 125 de km, in 33 de minute.
Vizita a continuat cu o prezentare la parcul tehnologic din Tianjin unde sunt prezente cu unitati de productie 300 dintre cele 500 cele mai puternice firme ale lumii din domenii precum IT, componente auto, produse bio, constructii masini etc. Premierul roman a facut si un tur al fabricii de matrite pentru automobile, uzina care exporta si in Romania.
Primarul orasului Tianjin i-a intampinat pe inaltii oaspeti romani, multumindu-le ca au adus cu ei ‘o ploaie de bunastare’, avand in vedere ca in regiune nu a mai plouat in ultima perioada. Premierul roman a multumit pentru primirea facuta si a remarcat dezvoltarea extraordinara pe care regiunea Tianjin a parcurs-o in ultimii ani.
In partea a doua a zilei premierul urmeaza sa fie primit de presedintele R.P. Chineze Xi Jinping si sa aiba o intrevedere cu Zhang Dejiang, presedintele Comitetului Permanent al Adunarii Nationale Populare a R. P.Chineze, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al CC al PCC.
Sursa: Agerpres