Romania este printre statele membre UE care nu dispun de informatii privind evolutia diversitatii studentilor si in care nu exista servicii de consiliere profesionala a absolventilor, indica un raport Eurydice. De asemenea, textul mentioneaza ca Romania este printre tarile care iau in considerare previziunile privind piata muncii in planificarea si gestionarea educatiei universitare, in principal pentru a decide numarul de locuri finantate de stat in programele de invatamant.
Cel mai recent raport Eurydice, intitulat „Modernizarea invatamantului superior in Europa: acces, pastrarea in structura de invatamant si capacitatea de insertie profesionala” analizeaza masurile pe care guvernele si institutiile de invatamant superior le adopta pentru a extinde accesul la invatamantul superior, a majora numarul de studenti care isi termina studiile si a oferi studentilor orientari privind intrarea pe piata fortei de munca.
La ancheta au participat peste 30 de tari, printre care toate statele UE cu exceptia Luxemburgului si a Olandei, la care s-au adaugat Islanda, Liechtenstein, Muntenegru, Norvegia si Turcia.
„Invatamantul superior trebuie sa faca mai mult pentru a remedia punctele slabe: de exemplu, dorim sa incurajam o mai mare diversitate a populatiei de studenti. Universitatile trebuie sa atraga mai multi studenti defavorizati, in special pe cei din familii cu venituri mici, persoanele cu handicap, cu statut de migrant sau provenind din etnii diferite. Pe langa promovarea unei mai mari diversitati, datele relevante ne pot ajuta sa evaluam mai bine impactul prioritatilor noastre de politica si sa le modificam, atunci cand este necesar”, a declarat comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, Androulla Vassilliou.
Raportul arata ca desi multe tari colecteaza informatii despre populatia lor de studenti, de multe ori, analiza datelor nu este legata de obiective concrete si multe tari, printre care si Romania, nu stiu daca populatia lor de studenti se diversifica. Apoi, foarte putine tari au stabilit obiective de imbunatatire a accesului la invatamantul superior pentru persoanele din grupuri subreprezentate, cum ar fi persoanele din familii cu venituri mici.
Aproximativ jumatate din sistemele europene de invatamant superior au programe de tranzitie pentru studentii care nu provin direct din ciclul secundar si atribuie credite de invatamant superior prin care se recunoaste valoarea invatarii anterioare a studentilor. De asemenea, releva raportul Eurydice, este vizibila in mod clar diviziunea geografica in ceea ce priveste masurile menite sa extinda accesul la invatamantul superior, intrucat acestea sunt mai frecvente in nordul si vestul Europei.
Sursa: Agerpres