Cei din institutiile create sa lupte impotriva contrabandei cu tigari sustin ca fenomenul este generat de diferentele semnificative de pret din diferite zone ale lumii, liderii lumii interlope speculand acest fapt pentru a obtine venituri imense. In spatele flagelului se afla nu doar lideri ai gruparilor criminale, ci si persoane influente. Un fapt despre care se vorbeste mai putin este ca traficul cu tigari aduce o crestere a profitului marilor companii multinationale producatoare de produse din tutun.
Maramuresul, aflat la granita cu Ucraina, tara in care se produc unele dintre cele mai ieftine tigari din lume, rivalizata doar de Rusia ca sursa de top a tigarilor originale introduse pe piata neagra din Europa, este o mina de aur pentru contrabandisti. Cine, cum si cu girul cui “mentine in viata” fenomenul?
“Temporizarea” din 2008
Atunci cand din banii obtinuti din contrabanda cu tigari gruparile mafiote isi intaresc periculos de mult suprematia, la nivel mondial se da semnalul temporizarii. Unul din ultimele semnale s-a dat in 2008 si multi dintre liderii mafiei tutunului au fost retinuti printr-o serie de operatiuni speciale.
In acel an, aproape simultan, in diferite tari au fost arestati macedonianul Bajrush Sejdiu, cuplul de armeni David Mirzoyan si Robert Terdjanian, miliardarul sarb Stanko Subotic, sau ucraineanul Nikolai Dozortsev, zis Kolea, care controla din SUA piata negra a tigarilor din mai multe state europene – odata cu el a fost arestat si “locotenentul” sau din Republica Moldova, Iulian Badrajan, care activa si pe teritoriul Romaniei.
Arestarile n-au dus insa la regresul fenomenului, dimpotriva. A urmat aproape trei ani de acalmie si noi arestari. In urma cu cateva luni a fost arestat in Romania liderul sarb Sinisa Petkovic, zis “Cane” – “Trestie”, iar in Italia Francesco Campana, seful Sfintei Coroane Unite, cum e autodenumita mafia din Puglia, care desfasoara pe teritoriul UE activitati de contrabanda cu tigari, provenite din tari balcanice si din Estul Europei.
Tot in Romania, in februarie s-a declansat sonora actiune “Spaga in vami”, soldata cu sute de arestari si trimiteri in judecata a oficialilor statului care au pactizat cu infractorii.
In pofida sonoritatii actiunilor, produsele din tutun au ramas in capul listei de contrabanda in UE. Gruparile infractionale considera tigarile chiar mai importante decat drogurile, pentru ca profiturile sunt comparabile, insa pedepsele sunt mult mai mici. In plus, in tarile de desfacere exista o tacita aprobare sociala din partea oficialilor si a cetatenilor, pe considerent ca “dependenta de nicotina ar fi un rau mai mic decat dependenta de droguri”.
Un studiu de la inceputul anului 2008 al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si Directiei Generale a Vamilor mentiona ca 12,3% din consumul total de tigari de pe piata romaneasca provine din trafic, contrabanda, contrafaceri, sau din duty-free.
In 2008, piata de tutun a atins nivelul de 34.000 de tone, echivalentul a 34 miliarde tigarete. Asadar, studiul oficial vorbea de aproximativ 600.000 de pachete pe zi care provin din aceaste surse, din cele 5 milioane de pachete de tigari fumate zilnic de romani, conform Instututului National de Statistica. Apoi, duty-free-urile au fost desfiintate, iar procentul, ramas doar pe seama ilegalitatii, a crescut.
Efectele inaspririi legilatiei
Majorarea accizei la tigari de la 1 aprilie 2009 si o a doua marire in iulie acelasi an a dus la sporirea contrabandei cu 60%. In 2010, 20% din vanzarile de tutun se produceau pe piata neagra, bugetul statului pierzand astfel incasari de circa 400 de milioane euro pe an.
Tot in 2010, in plina criza economica, visteria goala a statului a determinat Guvernul sa emita o Ordonanta de Urgenta care crestea valoarea amenzilor si scadea numarul de pachete de tigari ce puteau fi aduse in tara fara plata taxelor vamale.
„Aceasta OUG incrimineaza anumite fapte mai marunte, care in forma legii vechi erau prevazute ca si contraventii, ca infractiune. Daca anul trecut, inainte de aparitia acestei Ordonante, introducerea a cinci pana la 50 de pachete constituia contraventie, dupa aparitia noului act normativ aceasta fapta constituie infractiune, daca se repeta de doua ori in decurs de un an”, a explicat Ioan Vlad, adjunct sef sector PTF Sighetu Marmatiei.
Cerasela Ivanusiu, inspector principal Biroul Vamal Sighetu Marmatiei, a mentiont ca a crescut si cuantumul amenzilor. „Daca nu declara corect cate tigari au si le gasim in bagajele personale sau ascunse prin masina, dar nu locasuri special amenajate, amenzile sunt de la 1.500 de lei la 3.000 de lei. In cazul ascunderii de bunuri accizabile, cum sunt tigarile, in locasuri special amenajate in scopul sustragerii de la control amenzile sunt de la 5.000 la 10.000 si respectiva masina se retine in vederea confiscarii”, a mentionat Ivanusiu.
Din “masinile preparate” confiscate, la sediul Vamii Sighet s-a dezvoltat un adevarat parc auto pentru ca in pofida inaspirii legislatiei, fenomenul de contrabanda a crescut, fapt recunoscut si de oficialii din punctul de trecere Sighet-Solotvino, viitoare frontiera Schengen.
„In ultimii cinci ani, de la an la an am avut cresteri. Au crescut numarul cazurile descoperite, al dosarele instrumentate, cantitatea tigarilor descoperite, valoarea acestora si numarul persoanelor implicate. Pe frontiera verde fenomenul infractional are un trend ascendent si ne confruntam din ce in ce mai des cu retele de infractori foarte bine organizate si care folosesc moduri de operare elaborate”, a declarat Ioan Vlad, adjunct sef sector PTF Sighetu Marmatiei.
Vamesii sigheteni spun ca in 2011, pana in iunie, au intocmit 214 procese verbale de contraventie.
Filiera romano-ucraineana
Pana acum, doar 1% din tigarile de contrabanda venite pe filiera Ucraina au fost confiscate, desi politistii de frontiera vorbesc de o buna colaborare cu institutiile responsabile de combaterea contrabandei si cu cele de dincolo de Tisa.
„Pe teritoriul Romaniei cooperam cu toate institutiile statului implicate in combaterea fenomenului contrabandei, respectiv cu Politia, SRI, DIICOT, Jandarmeria, cu toate institutiile care au atributii pe linia ordinii si sigurantei publice. Exista si un acord de colaborare intre Guvernul Romaniei si cel al Ucrainei, astfel ca in anumite situatii colaboram cu omologii nostri ucraineni. Nu cu mult timp in urma niste infractori au reusit sa se arunce in apa raului Tisa sa treaca dincolo, inot. I-am avertizat pe colegii nostri ucraineni si au reusit ei sa-i prinda”, a declarat Ioan Vlad, de la Politia de Frontiera.
Dar colaborarea transfrontaliera pare a se desfasura doar pana la palierele periferice ale structurilor de tip mafiot. Si la noi si la ucraineni sunt prinsi carausi, comercianti ilegali si, din cand in cand vamesi sau politisti de frontiera. Dirijorii, interlopi, uneori deghizati in oameni de afaceri, politicieni sau persoane de la varful structurilor institutionale continua sa instrumenteze o piata financiara fabuloasa.
Surse informate sustin ca in varful piramidei din Ucraina s-ar afla persoane din categoriile mentionate, insa interfata ar fi Ivan Udud, fost ofiter in trupele speciale rusesti, ranit la o mana pe frontul din Afghanistan, de unde si porecla “Ciungul”. Unul din locotenentii sai ar fi Ivan Opris, un ucrainean care in 2010 si-a redobandit cetatenia romana, si care are si-a creat imaginea unui om cu afaceri in industria lemnului din Solotvino.
Despre varful piramidei din Romania, senatorul Valer Marian, vicepresedintele Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea coruptiei si petitii, a spus ca fac parte persoane din cele mai inalte structuri din Politia de Frontiera, DGIPI, Ministerul Administratiei si Internelor, Autoritatea Nationala a Vamilor si ANAF.
De ce nu sunt destructurate retelele de la varf si de ce ne oprim la plevusti, neprinzand rechini, daca tot colaboreaza atat de bine institutiile noastre cu cele ucrainene?
„Daca in urma cu cativa ani adevaratii contrabandisti se implicau direct la comiterea infractiunilor, ulterior, dupa ce au fost descoperiti si avand in spate si un dosar penal, nu s-au mai implicat direct. Au racolat diverse persoane pe care le folosesc la transportul si ascunderea tigarilor. E drept, in cele mai multe cazuri, in prima faza sunt descoperiti acesti carausi, acesti complici, dar de la ei se ajunge si la cei care stau in spatele acestor afaceri ilicite. Avem in lucru si dosare complexe in care lucram pentru destructurarea unor grupuri infractionale transfrontaliere, dar in aceste faze ale cercetarii nu pot sa va dau detalii”, a declarat Ioan Vlad, adjunct sef sector PTF Sighetu Marmatiei.
Daca in cazul complicilor institutionali ai contrabandistilor compromiterea onoarei era pretuita la 50 de euro pe bax de tigari introdus ilegal in tara, fapt care le-a adus vamesilor si politistilor de frontiera corupti averi impresionante pe care nu le pot justitifica, carausii isi risca viata pentru sume derizorii, multi dintre cei prinsi fiind sateni extrem de saraci.
„Cei care sunt folositi in astfel de activitati, au un castig infim in comparatie cu ce castiga adevaratii capi ai retelelor. Unii declara ca fac acest lucru pentru 100-200 de lei”, a precizat politistul de frontiera Ioan Vlad.
Strategii elaborate
Dupa operatiunile din 2008, cand au fost capturati mai multi capi ai retelelor internationale, interlopii si-au elaborat metodele de contrabanda.
“Dupa ce tigarile ajung in Romania si sunt depozitate in diverse ascunzatori, infractorii incearca sa le scoata din zona si sa ajunga cu ele in diferite orase din tara, inclusiv spre tari din Uniunea Europeana. Odata ce le descoperim modul de operare, il modifica. Schimba carausii, traseele, ascunzatorile, caile de comunicatii si masinile – in ultima perioada, am constat ca sunt folosite tot mai des masini inmatriculate in alte state”, a mentionat Ioan Vlad, adjunct sef sector PTF Sighetu Marmatiei.
Si vamesii sigheteni spun ca traficantii si-au elaborat strategiile. „In 2007 am avut foarte foarte multe capturi de tigari, erau mai usor de prins pentru ca inca nu erau foarte specializati in ascunderea de tigari. Le ascundeau in usi, sub mocheta din autoturism, sub mocheta din portbagaj, in lateralele portbagajului. Apoi au devenit tot mai dibaci si au ajuns la masinile modificate in structura. Modifica rezervoarele, dubleaza podeaua autoturismului… De exemplu, la ultima captura de acest gen, doua jeepuri, colegii mei au lucrat sapte ore pe o masina, dar tot au gasit tigarile. A fost necesar sa se demonteze caroseria de pe sasiul autoturismului, cu un cric, si abia atunci, deasupra rezervorului, au gasit usita de acces in locul in care erau puse tigarile. La primul jeep au fost 470 de pachete si la al doilea 230 de pachete de tigari”, a declarat Cerasela Ivanusiu, inspector principal Biroul Vamal Sighetu Marmatiei.
Inspectorul principal Ivanusiu lucreaza in sistemul vamal din anul 1992. Dupa aproape 20 de ani de cariera poti spune ca le-ai vazut pe toate, insa spune ca a marcat-o cazul unui traficant de tigari care nu a ezitat sa-si implice in contrabanda proprii sai copii minori.
„In 2008, se prezinta la intrarea in tara un autoturism marca Mazda, cu numar de inmatriculare de Ucraina, cu geamuri fumurii. In masina erau mama, tata si doi copii. Copiii au ramas in masina, in spate, iar adultii au coborat. La controlul pe rampa nu gaseam nimic. In portbagaj era doar o geanta cu cateva haine, dar simteam ca este ceva in neregula. I-am rugat sa deschida din nou portbagajul, dar acesta era deja blocat. Nu se mai deschidea. Am dat si copiii jos din masina, am ridicat bancheta din spate si am vazut un cablu, aparent fara nicio importanta. Am tras de cablul respectiv si spatarul banchetei s-a rabatat si ne-am uitat in porbagaj si am vazut un bax de tigari. Deci copiii operau tot! Cand deschideam portbagajul, trageau tigarile in masina, iar cand il inchideam, le aruncau din nou in portbagaj. Toate miscarile erau atat de bine coordonate, cred ca faceau repetitii acasa. Fiecare copil stia ce are de facut si totul era sincronizat la secunda”, a povestit vamesul Cerasela Ivanusiu.
Si politistii de frontiera maramureseni spun ca inventivitatea contrabandistilor este inepuizabila. Au gasit tigari ascunse intr-o cripta-n cimitir, am prins un caraus in costum de scafandru, au gasit tigari transportate cu carute…
Implicarea producatorilor de tigari
O investigatie facuta in Ucraina indica faptul ca in anii ’90 marile companii multinationale de tutun au colaborat cu retele de crima organizata axate pe contrabanda de tigari pentru a-si creste cota de piata pe plan mondial. Chiar daca incepand din 2004, doua dintre cele mai mari companii de tigari din lume au convenit cu Uniunea Europeana sa sprijine financiar lupta impotriva fenomenului de contrabanda, platind substantial pentru tigarile pe care le produc si care sunt confiscate de la contrabandisti, o statistica cutremuratoare arata ca intre 2003 si 2008, in doar cinci ani, productia de tigari din Ucraina a crescut 33%, ajungand la 130 de miliarde de euro.
Cantitatea produsa in Ucraina este peste limita de consum a fumatorilor din tara respectiva, asa ca ramane fara raspuns intrebarea: De ce se produce atat de mult, daca nu tocmai pentru alimentarea contrabandistilor? Excedentul imens a atins proportii imense: 30 miliarde de tigarete, astfel ca aceasta a devenit o industrie paralela. De acest excedent beneficiaza toate partile implicate, de la producatori la gruparile de crima organizata care controleaza piata neagra.
In plus, sute de mii de ucraineni, romani, maghiari, polonezi isi bazeaza existenta pe traficul de tigari din zonele de frontiera. Cumpara ieftin si vand scump in tarile din UE, unde preturile sunt mult mai mari. In fata acestei deconspirari statistice, companiile de tutun au recunoscut ca produc mai mult decat poate absorbi piata ucraineana insa au precizat ca vand numai distribuitorilor cu licenta si, periodic, reduc productia anumitor marci, care sunt populare in randul contrabandistilor.
Cat despre finantarea luptei impotriva contrabandei, de patru ani marile firme producatoare de tigari mai sponsorizeaza si antrenarea cainilor antibac, extreme de utili in descoperirea locasurilor in care sunt ascunse tigaretele. In Maramures, beneficiile sponsorizarii s-au concretizat pana acum in… antrenarea a doi caini (labradorii Tic-Tic si Cora, activi in Vama Sighet), la nivel national existand doar aproximativ 40 de caini.
In plus, in toata Europa de est exista un singur centru de pregatire a cainilor, la Giurgiu – cam putin pentru niste companii care obtin anual profituri uriase si care declara ca vor eradicarea fenomenului de contrabanda.
„Fiecare firma mare producatoare de tigarete a finantat ceva… Pe ei ii intereseaza foarte mult combaterea produselor contrafacute a marcilor lor, asa ca au finantat o parte din cheltuielile de dresaj a cainilor si dotarile. In ultimii patru ani, au fost pregatite cam 40 de echipaje canine in tara”, a declarat inspector vamal Romulus Haidu, instructorul lui Tic-Tic.
„Cora a parcurs un ciclu de pregatire specialitatea antitabac, in parteneriat cu Japan Tabaco International, la Giurgiu, cursul de pregatire fiind de 10 saptamani”, a explicat inspectorul vamal Cornel Berci, instructorul Corei. Un fapt mai putin mediatizat este ce se intampla cu tigarile confiscate. Acestea sunt returnate companiilor de tigarete care, oficial, le distrug. La intrebarea: A vazut vreunul din ei cum sunt distruse tigaretele?, vamesii si politistii de frontiera raspund cu… un zambet.
Sfarsitul nu-i aici…
Cand si cum se va sfarsi contrabanda cu tigari din Ucraina? E o intrebare la care am intuit ca veti dori sa aflati raspunsul celor care se ocupa de combaterea fenomenului, asa ca am adresat-o atat vamesilor, cat si politistilor de frontiera maramureseni.
„In Ucraina tigarile se pot cumpara la jumate de pret fata de Romania. Tentatia e mare, castigul pe masura si de aceea cred ca se va opri traficul de tigari in momentul in care pretul din Ucraina il va egala pe cel din Romania. Pana atunci cred ca intotdeauna o sa fie tentatia de a trece tigari din Ucraina in Romania, prin contrabanda bineinteles”, a precizat Cerasela Ivanusiu, inspector principal Biroul Vamal Sighetu Marmatiei.
„Sunt indivizi care fac orice pentru a se capatui intr-un timp foarte scurt si nu-i intereseaza legalitatea mijloacelor prin care se imbogatesc. La fel ca-n orice alt domeniu, infractiunile nu vor putea fi eradicate. Contrabanda cu tigari se face din cauza diferentei mari de pret. Daca nivelul preturilor ar fi mai apropiat, fenomenul s-ar reduce. Singura problema sa nu mai avem fenomenul acesta, ar fi… sa renunte infractorii la a comite astfel de fapte. Nu se poate altfel, numai daca renunta ei. Datoria noastra este sa-i descoperim si asta facem”, a declarat Ioan Vlad, adjunct sef sector PTF Sighetu Marmatiei.
Pana cand traficantii se vor autosugestiona sa renunte la milioanele de euro obtinute din contrabanda cu tigari, sau pana cand oamenii puterii politico-economice nu vor mai avea interese enorme in acest sector al ilegalitatii, traficul va continua sa sporeasca averile ilicite ale celor implicati, oricate eforturi vor depune oamenii si cainii de pe frontiera.
Ca un dat al firii, cei mici, plevusca, vor merge in continuare in Ucraina, vor plati “traditia”, adica spaga de un leu, vamesilor si granicerilor de acolo, si-si vor risca libertatea pentru cateva pachete de tigari in plus cumparate de la magazinele de peste Tisa. Daca vor fi prinsi, ne vor fi aratati ca mari contrabandisti. Pe principiul aisbergului care oricat se topeste isi pastreaza varful, si contrabanda cu tigari va avea mereu cate un varf semet si miliardar care nu risca nimic, niciodata.
Sursa: Catalin Vischi