Potrivit traditiei populare, Craciunul se sarbatoreste pe 25 decembrie pentru a celebra nasterea lui Iisus Hristos. Cu toate acestea, nu exista nicio consemnare in Biblie sau intr-o alta sursa istorica ce sugereaza ca Mantuitorul s-a nascut cu adevarat la aceasta data. Acest lucru ridica o importanta intrebare – de ce se sarbatoreste Craciunul pe 25 decembrie? De fapt, alegerea acestei date isi are radacinile in traditiile persane si pagane. Enciclopedia Catolica admite ca „nu exista nicio luna din an stabilita de autoritati pentru nasterea lui Iisus”.
Cu toate acestea, sunt mai multe motive care sugereaza ca Iisus cel mai probabil nu s-a nascut in decembrie. Primul argument provine din Evanghelia dupa Luca 2:8, unde se precizeaza ca in momentul nasterii lui Iisus „in tinutul acela erau pastori care stateau pe camp si-si pazeau turma facand noaptea straja”.
Multi savanti sunt de acord ca acest fapt ar fi fost improbabil in luna decembrie, cand pastorii si-ar fi tinut turmele la adapost in timpul lunilor friguroase de iarna. Al doilea argument pe care il gasim in Biblie este acela ca Iosif si Maria au calatorit la Betleem pentru a se inregistra cu ocazia recensamantului roman (Luca 2:1-4). Cu toate acestea, in acele vremuri asemenea proceduri nu au avut loc iarna, cand temperaturile scadeau frecvent sub limita inghetului, iar drumurile erau intr-o stare precara.
Sarbatori pagane
Asadar, cum pare improbabil ca Iisus sa se fi nascut pe 25 decembrie, se pune intrebarea logica de ce sarbatoarea Craciunului se tine la aceasta data. Raspunsul ne duce inapoi spre sarbatorile romane pagane ale solstitiului de iarna.
Doua sarbatori au avut loc, in special, in jurul datei de 25 decembrie – Saturnalia si nasterea zeului Soarelui, Mithra (conform Enciclopediei Catolice).
Saturnalia incepea pe 17 decembrie, iar mai tarziu ea s-a extins cu festivitati pana pe 25 decembrie. Adeptii cultului lui Mithra, care a devenit popular printre militarii din Imperiul Roman in secolele I-IV d.Hr., se crede ca au sarbatorit nasterea sa pe 25 decembrie.
Fuziunea pagano-crestina
Dupa ce regele Constantin s-a convertit la crestinism in secolul al IV-lea d.Hr., a fost o adevarata provocare pentru el sa convinga un popor de pagani sa imbratiseze aceasta credinta. Prin urmare, se poate sa se fi decis ca nasterea lui Iisus sa se sarbatoreasca intr-o data care avea deja o semnificatie sacra.
Primii crestini nu celebrau nasterea lui Iisus pe 25 decembrie, considerand ca aceasta a avut loc in luna septembrie, odata cu Ros Hashana (sarbatoare din calendarul iudaic). In anul 264, Saturnaliile au cazut pe 25 decembrie si imparatul roman Aurelian a proclamat aceasta data „Natalis Solis Invicti”, festivalul nasterii invincibilului Soare.
In anul 320, Papa Iuliu I a specificat pentru prima data oficial data nasterii lui Iisus ca fiind 25 decembrie. In 325, imparatul Constantin cel Mare a desemnat oficial Craciunul ca sarbatoare care celebreaza nasterea lui Iisus. De asemenea, el a decis ca duminica sa fie „zi sfanta” intr-o saptamana de sapte zile si a introdus Pastele cu data variabila.
Cu toate acestea, cele mai multe tari nu au acceptat Craciunul ca sarbatoare legala decat din secolul al XIX-lea. Mai mult de un mileniu, crestinii au sarbatorit Anul Nou in ziua de Craciun (25 decembrie), in imediata apropiere a solstitiului de iarna: in Franta pana in anul 1564, in Rusia pana in vremea tarului Petru cel Mare, iar in Tarile Romane pana la sfarsitul secolului al XIX-lea. In Statele Unite, Alabama a fost primul stat care a adoptat Craciunul ca sarbatoare legala, in 1836. Oklahoma a fost ultimul stat, in 1907.
Colindele
Unul dintre cele mai indragite obiceiuri de Craciun, colindatul, era pe vremuri interzis. Cel care a decis ca muzica este nepotrivita pentru o zi solemna cum este Craciunul a fost Oliver Cromwell, care, in secolul al XVII-lea, a interzis colindele. Cel mai vechi cantec crestin de Craciun este „Jesus refulsit omnium”, compus de St. Hilary din Poitiers, in secolul al IV-lea. Cea mai veche transcriere dupa un colind englezesc ii apartine lui Ritson si dateaza din 1410.
In 1818, ajutorul de preot austriac Joseph Mohr a fost anuntat cu o zi inaintea Craciunului ca orga bisericii sale s-a stricat si nu poate fi reparata la timp pentru slujba de Craciun. Foarte trist din aceasta pricina, el s-a apucat sa scrie trei piese care sa poata fi cantate de cor si acompaniate la chitara. Una dintre ele era „Silent Night, Holy Night”, care in prezent este cantata in peste 180 de limbi straine de milioane de persoane.
Colindatul este unul dintre obiceiurile de Craciun care se pastreaza cel mai bine si in satele romanesti. Pe langa mesajul mistic, multe obiceiuri practicate in aceasta zi sunt legate de cultul fertilitatii si de atragerea binelui asupra gospodariilor.
Sursa: Emm