O practică înşelătoare folosită de unele persoane poate fi solicitarea unei sume de bani ca avans pentru anumite bunuri pe care urmează să vi le vândă, iar ulterior să nu mai primiţi produsele, iar ei să nu mai poată fi contactaţi.
Recent, poliţiştii maramureşeni au fost sesizaţi cu privire la comiterea a două astfel de cazuri de înşelăciune. În urma unor înţelegeri telefonice cu persoane necunoscute, doi bărbaţi au transferat în conturile acestora diferite sume de bani, reprezentând avans pentru achiziţionarea unor maşini. Ulterior, maşinile nu au mai ajuns, iar vânzătorii nu au mai putut fi contactaţi. În ambele cazuri au fost întocmite dosare penale, iar poliţiştii continuă cercetările pentru identificarea autorilor şi recuperarea prejudiciilor.
În acelaşi context vă sfătuim ca în cazul în care nu aţi rezervat încă nimic pentru petrecerea dintre ani şi apare o ofertă cu o descriere de nerefuzat, nu transferaţi bani înainte de a verifica dacă locația există! Documentaţi-vă din timp despre locație, recenzii și chiar pe alte site-uri despre acea locație!
Totodată, pentru că ne aflăm într-o perioadă în care ofertele din mediul online ne fac cu ochiul, vă sfătuim să evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail! Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut anterior contacte comerciale şi despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor.
Dacă se cumpără bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de provenienţă a bunului respectiv (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanţie emis de producător.
Nu plătiţi în avans bunurile comandate prin internet de la persoane necunoscute! Folosiţi un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea coletului la primire.
În cazul în care efectuaţi totuşi plata online pentru diferite produse, fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet. Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card).
Foarte important este să cunoașteți situația financiară de pe card, atât înainte de a efectua o tranzacție, dar și după. Este posibil ca uneori să vă fie încasată mai mult decât suma de pe factura, fără a va da seama de acest lucru.