15 martie sta in fiecare an sub semnul Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor. In fiecare an Organizatia Internationala a Uniunilor de Consumatori alege o tema pentru a celebra aceasta zi. Tema aleasa in 2015 este ”Dreptul consumatorilor la hrana sanatoasa”. Dreptul de a fi informati, de a fi ascultati, dreptul la securitate si de a alege produse si servicii reprezinta drepturi fara de care o piata stabila nu poate functiona, dupa cum a declarat Marius Dunca, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
In 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, presedinte al Statelor Unite ale Americii, rostea in Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, sustinand existenta a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat si de a alege liber produse si servicii. Acest moment este punctul de referinta al istoriei formelor organizate de protectie a consumatorilor.
”Este esential pentru noi, consumatorii sa avem produse si servicii de calitate. Acest lucru reprezinta unul din drepturile noastre de consumatori. Dreptul de a fi informati, de a fi ascultati, dreptul la securitate si de a alege produse si servicii reprezinta drepturi fara de care o piata stabila nu poate functiona. Actiunile de control si supraveghere a pietei intensificate, responsabilizarea tuturor factorilor implicati, educarea si informarea corecta, completa si precisa a consumatorilor reprezinta modalitatile prin care le putem demonstra cetatenilor ca drepturile fundamentale si esentiale le sunt respectate. Atunci cand drepturile v-au fost incalcate apelati, cu incredere, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Respectarea drepturilor dumneavoastra este prioritatea noastra!”, conform mesajului transmis cu aceasta ocazie de Marius Dunca, presedinte ANPC.
ANPC isi propune, in concordanta cu tema propusa pentru acest an:
– cresterea gradului de constientizare a drepturilor de care beneficiaza consumatorii si stimularea acestora de a actiona in acord cu aceste drepturi, de a solicita despagubiri astfel incat sa fie crescute standardele pietei;
– cresterea responsabilitatii fiecarei entitati in parte pentru a avea pe piata produse si servicii de calitate, pentru a fi informati corect si transparent si pentru a crea o piata stabila;
– o maxima armonizare europeana, un autocontrol crescut al operatorilor economici, actiuni de control intensificate, concomitent cu actiuni de consiliere a acestor operatori pot duce la existenta produselor si serviciilor de calitate pe piata.
Sursa: Sonia Rajnita