O firma din Adunatii Copaceni, careia mai multe societati ii cer insolventa pentru a-si recupera datoriile, dar care este privilegiata in relatia cu Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, va primi aproape 60 de milioane de euro pentru proiectarea si modernizarea si reabilitarea unor drumuri judetene din Maramures. Grupul de firme se numeste Romstrade si ii apartine magnatului Nelu Iordache, a carui avere este estimata la 150 milioane de euro.
Din acest concern mai fac parte Blue Air, Direct Aero Services, Andany Trading, Blue Aero si agentiile de turism Direct Travel si Blue Travel. De asemenea, Iordache mai detine actiunile majoritare la societatile Infragroup, Blue Line Cai Ferate. Recent, miliardarul a ajuns la un acord de cumparea a ABC Asigurari, societate de asigurare controlata de Hidroconstructia Bucuresti, suma estimata a tranzactiei fiind un “mizilic” de 6,7 milioane euro.
In Maramures, firma lui Iordache va lucra la reabilitarea drumurilor Ruscova-Poienile de Sub Munte si Vadu Izei-Sacel, cuprinse in Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), alaturi de alte 12 drumuri din judet, care totalizeaza 157 de kilometri: Vadu Izei – Sacel (52,5 km); Draghia – Targu Lapus (23,3 km); limita Salaj – Gardani (16,1 km); Gardani – Ardusat (12,4 km); Ciolt – Copalnic (14 km); limita Satu Mare – Coltirea (13,1 km); Bistra – Valea Viseului (7 km); Poienile de Sub Munte (6,3 km); Remeti pe Somes – Baita de Sub Codru (3,6 km);Bogdan Voda – Ieud (3,3 km); limita Satu Mare – Farcasa (3,1 km); Chechis – Coruia (2,6 km).
Proiectarea si executia lucrarilor a fost licitata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, “in grup”, pentru judetele Bistrita Nasaud si Maramures, fiind castigata de firma lui Iordache cu 553.760.795 lei – initial, ministerul estimase lucrarile din Bistrita Nasaud la 311.280.645 lei, plus TVA, iare pe cele din Maramures la 269.320.161 lei, plus TVA.
Lucrarile trebuie finalizate in trei ani, iar firma nu poate subcontracta in integralitate lucrarile si trebuie sa acorde garantie de doi ani de la semnarea receptiei finale. De asemenea, contractul prevede ca “in vederea reducerii costurilor se accepta folosirea unor solutii alternative, fara a se afecta caracteristicile prevazute in normele tehnice”. Pentru proiectarea si executia lucrarilor de modernizare si reabilitare a drumurilor judetene din Maramures si Bistrita Nasaud, Ministerul Dezvoltarii a primit patru oferte, contractul fiind atribuit pe criteriul “cel mai mic pret”.
Desi, de-a lungul timpului, mai multe firme, pentru a-si recupera datoriile, au solicitat declansarea procedurii de insolventa in cazul societatii Romstrade sau executarea silita, firma a prosperat in relatia privilegiata cu Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi din Romania (CNADR). Aceasta relatie nu se refera doar la lucrarile efectuate de firma lui Iordache, ci si de facilitati.
De pilda, in 2007-2009, CNADR a emis Bilete la Ordin pentru Romstrade in valoare de peste 80 de milioane de euro, pentru lucrari inca nefinalizate – o plata in avans, in conditiile in care alti constructori erau platiti la cateva luni dupa receptionarea lucrarilor. In baza acelor Bilete la Ordin, Iordache a obtinut pentru firma sa, care era trecuta in baza de date de incidente de plati a bancilor romanesti si nu mai era creditate, o finantare de 140 de milioane de euro de la „Credit Suisse”.
Astfel, Iordache a reusit sa contracteze noi lucrari cu CNADR, care totalizeaza sute de milioane de euro, in timp ce concurenta astepta sa-si recupereze banii de la stat pentru a putea sa-si continue activitatea. Numai in septembrie 2008, firmei lui Iordache i s-a atribuit, tot prin CNADR, cel mai mare contract guvernamental atribuit intr-o singura transa unei firme private romanesti: 385 milioane euro, ceea ce a dus la triplarea cifrei de afaceri pentru Romstrade.
FOTO: Reabilitari drumuri (c) eMM.ro
Sursa: Catalin Vischi