Un proiect artistic inedit, care in mod cert ar sparge monotonia din traditionalul Ieud, dar si gura targului – cum se spune – s-a nascut in mintea pictorului Dumitru Gorzo. Tanarul artist, celebru in Bucuresti si in afara granitelor tarii pentru lucrarile sale provocatoare, este aproape necunoscut in Maramures, iar acasa, in Ieud, lumea il stie doar ca „Dumitru lu’ Gorzo”. Vag, din auzite, unii il recunosc ca artist care face babe pe motocicleta ori cu coarne, balauri, femei cu pule, viermi, coconi, dar si tarani autentici – in viziunea pictorului – reprezentat de seama al artei contemporane din Romania, a carui cota pe piata a ajuns pana la 10.000 de euro pentru o opera.
Tanarul artist Dumitru Gorzo, care uneori se prezinta cu autoironie necunoscutilor ca ”pictor pornograf”, folosind eticheta pe care i-au pus-o unii critici, are un proiect inedit pentru Ieudul natal. Lansarea ideii, care a coincis cu revenirea sa acasa de la Bucuresti chiar la Intalnirea cu fiii satului din 15-17 august 2008, a cam dat fiori unora dintre localnici, care, mai pe ocolite – mai pe sleau, au incercat sa-l iscodeasca daca are de gand sa isi pastreze stilul si in conservatorul sat Ieud.
Concret, Dumitru Gorzo s-a gandit sa realizeze pentru ieudeni total dezinteresat, fara pretentia la onorariu, un ”poem vizual” in rachitele de pe malul raului Ieud. ”Poem” pentru ca este ca o poveste, dupa cum a explicat el celor care l-au tot interogat despre tema picturilor. Deocamdata, este doar un proiect, pe care pictorul il vede realizat fara dificultati prea mari si despre care crede ca ar putea sa creasca si mai mult faima localitatii Ieud. Un experiment l-a facut deja, intai intr-o gradina din capatul satului, iar apoi direct in curtea casei din care a plecat spre Bucuresti ca sa socheze lumea cu operele sale.
Gorzo si-a propus sa dea viata rachitelor, iar in crengile acestora sa isi lase sa creasca operele. Incercarile pe care le-a facut deja l-au convins ca se poate.
Singura problema ar fi aceea ca operele ar putea fi vandalizate, fie din prea mare drag de vreo ”baba tzatzoasa” ori dintr-o pudibonderie exagerata a vreunui ieudean, pentru ca artistul a lasat sa se inteleaga ca nu va aborda in stil ”ortodox” proiectul. Curiozitatea ieudenilor care au auzit in premiera de proiect a fost legata tocmai de tema acestuia, unii temandu-se probabil ca mamele si moasele lor sa nu sufere un atac de cord cand vor vedea spanzurate prin copaci chipuri schimonosite de femei ori barbati cu mai multe perechi de coaie.
Pictorul a explicat ca vrea ca de-a lungului Ieudisorului sa prinda in crengile rachitelor diverse forme si personaje pictate pe tabla galvanizata. Acasa la el se pot vedea cateva dintre lucrari prinse pe rachite replantate in curte de catre tatal artistului, care a creat aranjamentul copacilor pe gustul lui, deci putem vorbi despre un act de creatie comun. Acum, Dumitru Gorzo vrea sa mute muzeul viu din ograda parinteasca in tot Ieudul, astfel incat toata lumea sa se bucure de el, inclusiv turistii. Pentru ca ”poemul vizual” sa creasca printre „rachiti” trebuie depasita insa teama de nonconformismul lui Dumitru Gorzo, care exista printre consateni. Un astfel de proiect ar transforma satul intr-un muzeu de arta contemporana si ar atrage numerosi vizitatori curiosi sau intrigati sa vada arta din copaci.
***
Dumitru Gorzo s-a nascut in 21 martie 1975 in Ieud, Maramures, dar locuieste in Bucuresti, unde, de altfel, a urmat atat Liceul ”Nicolae Tonitza”, iar apoi si-a completat studiile artistice in cadrul Universitatii Bucuresti. A absolvit facultatea in 1998, iar un an mai tarziu a devenit masterand in arta. A expus in galerii din tara si strainatate, dar niciodata in Maramures. A starnit numeroase controverse cu operele sale, vorbindu-se insistent despre el dupa ce a facut o macheta a Catedralei Neamului din slanina, i-a pus sani lui Stefan cel Mare, iar lui Ceausescu i-a pus aripi de ingeri intr-un stencil care este imprimat si pe usa de la buda casei din Ieud.
”Eu nu vreau sa fac o pictura comoda. De acord, trebuie sa existe niste repere: pictura de citate din anii ’80, sau o directie, sau nefinalizarile voite. Textul unei picturi ma obliga sa-mi imaginez o relatie vie, activa. Cine intreaba singur, se limiteaza singur. Pentru mine, rezonantele tehnice sunt zone de magie. Caut mult materialul, pentru ca lucrurile au si ele un suflet, hartia vibreaza, pe cand panza este intepenita si te obliga la distanta. Suprafata cioplita este calda, relieful te duce cu gandul la un fel de atingere… fiecare forma de expresie isi cauta suprafata si suprafata isi cauta subiectele. Si devin foarte pretentios. Subiectele pe care le aleg ma obliga sa-mi caut suprafata care imi trebuie. Imi plac lucrurile puternice, foarte prezente si imi este relativ usor sa le stapanesc.” – Dumitru Gorzo intr-un interviu acordat Livianei Dan, curator al expozitiei sale la MNAC
Expozitii personale
1998 Galeria Universitatii – pictura
1999 Galeria “Caminul Artei” -instalatie
Galeria Eforie – pictura
2000 Galeria Eforie – pictura
“33 Gallery” obiecte pictate
2002 Galeria UAP , Ramnicu-Valcea, Romania – pictura
“Village People” Galeria H’Art, Bucuresti pictura
2003 Galeria H’Art, Bucuresti pictura “Redescovering the beauty of naked body”
Bucharest City actiune urbana “Cocoon” protest impotriva urateniei urbane
2004 Galeria Apollo, Bucuresti pictura “Stiff Life”
Galeria HT003, Bucuresti “Rural Art” protest impotriva urateniei urbane
Galeria HVA, Miercurea-Ciuc pictura “AC 510”
Galeria Arta 2, Craiova pictura
2004 Anaid Art Gallery, Bucuresti – „DILITDOTCOM – Simptome ale mitului contemporan”
2005 Expozitie personala la ARTE FIERA 2005, cu H’art Gallery, basorelief pictat pe panou de lemn si pictura, Bologna, Italia
Galeria H’art, Bucuresti, „Welcome to Paradise”
Galeria HT003, Bucuresti, „Mister President is a sexual object”
Galeria Mare, Cluj-Napoca, „Slobozicus coronat opus”
2006 MNAC Bucuresti, „INDIAN LAVA&RITZ MOOD GURU Present SALVE FIAT ROMULI NEPOS”
2008 Slag Gallery, New York, In the Corner of my Eye
Expozitii de grup
1997 Instituto Rumeno di Cultura e Ricerca Umanistica, Venezia
1998 “Non Stop Painting” Galeria Eforie, Bucuresti
1999 “Junge Rumanische Kunst” Munchen, Germania
“Pictaje” cu Grupul “Rostopasca” Sala Dalles, Bucuresti
2000 “Transitionland” Muzeul National de Arta
“Alianta Rostopasca” Centrul Cultural Ceh
“Rostemplatia” video, Argos project 2000, Vevey, Elvetia
2001 “Periferic” Iasi, Romania
2003 “L’art prend la rue” cu grupul francez “Fusion”, Bucuresti, Romania
2004 Gunter Verheugen’s Selection Bruxelles, Belgia
2004 „Face to face”, INTERart 2004, Miercurea Ciuc
2004 „In oglinda Meninelor”, Muzeul National de Arta , Cluj
2004 „F.A.Q. about Steve the Great”, Galeria H’art, Bucuresti
2004 „Romanian Artists (and not only) love Ceausescu’s Palace?!”, Muzeul National de Arta Contemporana, Bucuresti
2005 „Portretul”, Palatele Brancovenesti, Mogosoaia
Premii
2001 Premiul Fundatiei ARTEXPO
2002 Premiul A.F.R.A
2007 Premiu special Rehau Artcampus Romania
Citeste si:
Sursa: Meda Muntean