Firmele de telefonie mobila s-au angajat sa sprijine campania UE privind echiparea masinilor noi cu un dispozitiv care sa initieze automat un apel de urgenta in eventualitatea producerii unui accident. Sistemul, denumit eCall, este optional deocamdata, dar comisarul european pentru telecomunicatii, Viviane Reding, ia in considerare posibilitatea ca acesta sa devina obligatoriu, daca nu se inregistreaza progrese pana la sfarsitul anului.
Firmele de telefonie s-au angajat sa implementeze mai rapid sistemul eCall, in acest sens fiind semnat si un document de catre membrii Asociatiei GSM, organism international reprezentand sute de companii din sector. Realizarea acestui proiect necesita implicarea sectorului telecomunicatiilor, a producatorilor auto si a serviciilor de urgenta.
Lansarea sistemului fusese programata pentru toamna acestui an, dar, desi au trecut la patru ani de la demararea proiectului, eCall nu este inca operational in niciun stat membru.
Se estimeaza ca montarea sa ar putea salva anual, la nivel european, aproape 2 500 de vieti. In plus, ar reduce procentul cazurilor de raniri grave cu cel putin 10%. Initiativa se refera doar la masinile noi. UE nu solicita montarea dispozitivului pe automobilele aflate in uz.
Cateva tari si-au exprimat ingrijorarea cu privire la costuri, acestea fiind estimate la aproximativ 100 de euro/masina. Alte state nu si-au adaptat inca centrele de urgenta si nu si-au format personalul de salvare, neavand astfel capacitatea de a utiliza eCall.
Atunci cand detecteaza un impact major, dispozitivul eCall apeleaza automat numarul unic de urgenta 112 si ofera echipei de interventie informatii despre locatia masinii. Exista, de asemenea, posibilitatea de a efectua apelul prin apasarea unui buton.
In ambele cazuri, transmiterea automata a datelor este insotita de stabilirea unei conexiuni vocale intre vehicul si centrul de urgenta. Astfel, conducatorul auto sau pasagerii care pot raspunde la intrebari vor putea furniza detalii despre accident.
Sursa: Ioana Osan