Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, statul român își ignoră copiii din zonele defavorizate și de etnie rromă.
O altă statistică îngrijorătoare provine din monitorizarea abandonului școlar a celor cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani, tendință care a crescut de la 17,3% la 18,5% din 2014 până în prezent.
Comisia Europeană a analizat educația din România și din perspectiva profesorilor, reieșind faptul că aceștia sunt cel mai slab pregătiți din Uniunea Europeană. În plus, personalul care asigură munca alături de elevii cu cerințe speciale e aproape inexistent.
„Formarea inițială a cadrelor didactice în România oferă mai puțină pregătire decât în alte țări europene, în special în domenii practice, în timp ce subiectele legate de nevoi educaționale speciale și lucrul cu studenții din medii defavorizate nu sunt acoperite în mod suficient. Cu toate că Legea educației solicită profesorilor să urmeze un program de masterat de doi ani în educație, această cerință legală nu a fost pusă în aplicare. Autoritățile analizează posibilitatea de a crea un modul specific de formare inițială a cadrelor didactice axat pe nevoile educaționale speciale.”, se menționează în Monitorul Comisiei Europene.
Același Monitor al Comisiei Europene consideră slaba finanțare a educației ca principalul vinovat pentru această situație. De asemenea, abandonul școlar provoacă efecte negative asupra pieței muncii, respectiv asupra creșterii economice.
Creșterea economică este afectată și de emigrarea cetățenilor care au studii superioare. Fenomenului de emigrare, din ce în ce mai accentuat în ultimii ani, i se adaugă rata de 28% a absolvenților de studii superioare. Cu alte cuvinte, România are cei mai puțini studenți din Uniunea Europeană.
Robert Bandi