Pot coexista modalitățile de marketing și PR tradițional și digital în societatea modernă?
Evoluția pieței de marketing își are rădăcinile în primele reclame publicate în ziare și reviste pe suport de hârtie din anii 1950. Pe lângă acest tip de publicitate, advertiserii utilizau și reclame prin intermediul scrisorilor, a pliantelor lăsate în cutiile poștale, a panourilor publicitare poziționate în diverse zone ale unei zone rezidențiale sau în afara acesteia sau prin plasarea de publicitate la TV și radio.
Începând cu anul 1993 (primul banner digital live) reclamele plasate în mediul digital (motoare de căutare, site-uri și platforme de socializare) au căpătat o importanță deosebită în rândul advertiser-ilor. Societatea modernă le oferă celor interesați să își facă publicitate, precum un magazin online ori o platformă iGaming, precum verde casino bonus, posibilitatea de opta atât pentru canale de PR și marketing tradițional, cât și digital. Însă, care dintre aceste opțiuni de promovare reușesc să ofere avantaje reale unei afaceri?
Evoluția modalităților de promovare din etapa tradițională către cea digitală
Anii 1950 au dat startul diversificării modalităților de promovare a unei afaceri, principalele canale fiind reprezentate de radio, TV, panouri publicitare și publicitatea prin pliante. Anii 1990 au venit cu noi opțiuni de publicitate, acestea fiind reprezentate de Yahoo (1994) și Google (1998). Publicității prin motoarele de căutare i-a urmat cea prin intermediul plaformelor de socializare (LinkedIn – 2002, My Space și WordPress– 2003, Facebook – 2004).
Cota de piață a publicității digitale a atins valoarea de 485 de miliarde de dolari în 2023, iar 63% dintre afaceri intenționează să-și mărească bugetul alocat promovării prin canalele online. În acest moment, 55% din industria de marketing și PR este reprezentată de canalele digitale, restul de 45% fiind deținută de modalitățile de promovare tradionala. Printre opțiunile de publicitate tradițională se numără:
- Canalele TV
- Radio
- Panouri publicitare outdoor (exterioare)
- Panouri publicitare indoor (interioare)
- Reclame printate în reviste și ziare
- Publicitate prin telefon
- Promovarea prin intermediul evenimentelor offline
- Pliante publicitare
- Recomandări verbale
Promovarea unei afaceri prin intermediul opțiunilor din mediul digital înseamnă utilizarea următoarelor canale de publicitate:
- Rețele de socializare (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapshot, Pinterest, TikTok, etc);
- Publicitate prin email;
- Publicitate prin optimizarea motoarelor de căutare online (SEO);
- Promovare prin conținut postat online (infografice, postări pe blog-uri, e-book-uri, studii de caz, white papers, etc);
- Publicitate plătită (PPC – Pay per Click);
- Bannere digitale;
- Reclame video;
- Video blogging;
- Programe de afiliere.
Creșterea nivelului de recunoaștere a unei afaceri (brand awareness) prin utilizarea promovării realizate folosindu-se canalele digitale este cotată la 80%. Reclamele vizuale au procentaj de convingere a clienților de 155%, iar cele mai bine cotate canale de reclamă plătită în mediul online din punct de vedere al ROI-ului sunt Google și Facebook Ads.
Marketing-ul și PR-ul mobil – trend-ul zilei în evoluția promovării digitale
În 2023, cota de piață a publicității prin intermediul dispozitivelor mobile este de 288 miliarde de dolari (60% din total promovării la nivel digital). Această sumă colosală se datorează faptului că 91.4% din populația Terrei deține un terminal mobil (86.29% dintre acestea având un dispozitiv smartphone).
Advertiserii utilizează acest canal de promovare pentru că reprezintă cea mai rapidă modalitate de a ajunge la clienți. Produsele și serviciile oferite de companiile din întreaga lume pot fi direcționate mult mai bine (audiență specifică). În termeni de raport costuri-avantaje, în comparație cu opțiunile de marketing și relații publice tradiționale și față de celelalte variante digitale, publicitatea mobilă este cea mai avantajoasă.
Reach-ul în cazul promovării pe mobil este imediat în raport cu publicitatea prin email-urile expediate pe computere și laptop-uri. Telefonul mobil este la dispoziția posesorului aproape tot timpul, ceea ce nu se întâmplă cu echipamentele portabile de mari dimensiuni sau cu desktop-urile. Publicitatea mobilă generează un nivel de răspuns de 5 ori mai mare decât publicitatea tradițională de tip print.
Astăzi, canalele de promovare plătită din mediul digital, așa cum sunt Facebook și Google Ads, s-au orientat către publicitatea prin intermediul telefonelor mobile. De exemplu, 92% din totul încasărilor din publicitatea plătită care a fost obținut de către Facebook este realizat prin acest tip de promovare. Plus că, un procent din ce în ce mai mare de advertiseri (51% în 2021) au alocat o mare parte din bugetul de publicitate promovării pe mobil.
Recomandările verbale reprezintă cea mai sigură modalitate de promovare din toate timpurile?
88% dintre clienți și 64% dintre advertiseri consideră recomandarea unui cunoscut sau a unei persoane de încredere ca având cea mai mare importanță în luarea unei decizii de achiziționare a unui produs sau a folosirii unui serviciu. Această opțiune de promovare a generat în ultimul an încasări de 6 trilioane de dolari la nivel global (13% din total vânzărilor pe întreg Globul).
În plus, 74% dintre consumatori nu au încredere în publicitatea plătită, iar dovadă în acest sens este nivelul vânzărilor bazat pe recomandări, care este de 5 ori mai mare decât cel al reclamelor plătite. Așadar, se poate spune că, indiferent de modalitatea de promovare folosită (digitală sau tradițională) care s-a modificat în timp, singura constantă a rămas puterea de convingere individuală.