Durata de protectie a drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti va fi extinsa de la 50 ani la 70 ani printr-un proiect de lege elaborat de Guvern si care va fi trimis Parlamentului, considerandu-se ca actualul termen ii lipseste pe acestia de venituri tocmai la finalul vietii.
Modificarea va fi operata in regim de urgenta, in baza unei directive a Comisiei Europene, care nu a fost transpusa in legislatia nationala pana la 1 noiembrie 2013, asa cum era necesar, oficialii de la Bruxelles declansand impotriva Romaniei procedura in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru.
„In momentul de fata, Legea privind dreptul de autor si drepturile conexe prevede ca drepturile artistilor interpreti sau executanti privind interpretarea sau executia sunt protejate pe o durata de 50 de ani. In realitate, s-a constatat ca artistii interpreti sau executanti debuteaza, in general, devreme si, adeseori, actualul termen de 50 de ani nu le protejeaza executarile sau interpretarile pe intreaga durata a vietii, lipsindu-i pe acestia de veniturile necesare tocmai in perioada de sfarsit a vietii. Tinand cont de existenta acestei situatii injuste si pagubitoare pentru o multitudine de artisti interpreti sau executanti, la nivelul Uniunii Europene s-a elaborat Directiva nr. 2011/77/UE prin care s-a extins durata de protectie a drepturilor acestora, astfel incat artistii interpreti sau executanti sa poata beneficia cel putin pe toata durata vietii de veniturile provenind din drepturile de autor asupra interpretarilor si executiilor proprii”, se arata in document.
Urmare a acestei situatii, a fost elaborat actul normativ care prevede ca durata de protectie a drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti va fi extinsa de la 50 ani la 70 ani, tot la 70 de ani de la moartea ultimului supravietuitor dintre textier si compozitor fiind extinsa si durata de protectie in cazul compozitiilor muzicale cu text.
Astfel, va fi stabilit ca termenul de protectie a unei compozitii muzicale cu text inceteaza dupa 70 de ani de la decesul ultimului supravietuitor dintre textier si compozitor, indiferent daca acestia au fost sau nu desemnati drept coautori, cu conditia ca acea contributie adusa respectivei compozitii muzicale cu text sa fi fost creata in mod special pentru aceasta.
Durata de protectie a drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti va fi de 50 de ani de la data interpretarii sau executiei, dar cu o serie de exceptii, respectiv precum in cazul in care fixarea executarii pe o fonograma face obiectul unei publicari legale sau al unei comunicari legale catre public in decursul acestui termen, drepturile incetand la 70 de ani de la prima astfel de publicare sau de la prima astfel de comunicare catre public, in functie de care dintre aceste date este prima.
De asemenea, durata de protectie a drepturilor patrimoniale ale producatorilor de fonograme va fi de 50 ani de la data primei fixari, dar, daca in decursul acestei perioade fonograma face obiectul unei publicari legale sau al unei comunicari publice legale, durata de protectie a drepturilor va fi de 70 de ani de la data la care a avut loc prima dintre acestea.
In cazul in care fixarea executarii, altfel decat pe o fonograma, face obiectul unei publicari legale sau al unei comunicari legale catre public in decursul acestui termen, drepturile inceteaza la 50 de ani de la prima publicare sau de la prima comunicare catre public, in functie de care dintre aceste date este prima.
In cazul in care, la 50 de ani de la publicarea legala a fonogramei sau, in lipsa unei astfel de publicari, la 50 de ani de la comunicarea legala a acesteia catre public, producatorul fonogramei nu ofera copii ale fonogramei spre vanzare intr-o cantitate suficienta sau nu pune fonograma la dispozitia publicului, prin cablu sau fara cablu, in asa fel incat membrii publicului sa aiba acces individual din locul si momentul ales, artistul interpret sau executant poate rezilia contractul prin care a cesionat unui producator de fonograme drepturile asupra fixarii executarii sale.
Dreptul de reziliere a contractului de cesiune poate fi exercitat cu conditia ca producatorul, in termen de un an de la notificarea de catre artistul interpret sau executant a intentiei sale de a rezilia contractul de cesiune, sa nu desfasoare cele doua activitati de exploatare. Dreptul de reziliere nu poate face obiectul unei renuntari din partea artistului interpret sau executant.
In cazul in care pe fonograma sunt inregistrate interpretarile mai multor artisti interpreti sau executanti, acestia isi pot rezilia contractele lor de cesiune. In cazul in care contractul de cesiune se reziliaza, drepturile producatorului de fonograme asupra fonogramei inceteaza.
In cazul in care contractul de cesiune prevede dreptul artistului interpret sau executant la o remuneratie unica, acesta are dreptul de a primi de la producatorul de fonograme o remuneratie suplimentara anuala pentru fiecare an intreg imediat urmator celui de-al 50-lea an de la publicarea legala a fonogramei sau, in lipsa unei astfel de publicari, celui de-al 50-lea an de la comunicarea legala a acesteia catre public. Dreptul de a obtine o remuneratie anuala suplimentara nu poate face obiectul unei renuntari din partea artistului interpret sau executant.
Suma totala pe care producatorul de fonograme trebuie sa o aloce pentru plata remuneratiei suplimentare anuale va corespunde unui procent de 20 % din veniturile pe care producatorul de fonograme le-a obtinut in cursul anului anterior celui pentru care se plateste remuneratia, din reproducerea, distribuirea si punerea la dispozitie a fonogramelor respective, dupa cel de al 50-lea an de la publicarea legala a fonogramei sau, in lipsa unei astfel de publicari, dupa cel de-al 50-lea an de la comunicarea legala a acesteia catre public.
Producatorii de fonograme trebuie sa furnizeze, la cerere, artistilor interpreti sau executanti care sunt indreptatiti la plata remuneratiei suplimentare anuale orice informatie necesara pentru asigurarea platii respectivei remuneratii.
Dreptul de a obtine remuneratia suplimentara anuala este gestionat de organismele de gestiune colectiva.
In cazul in care un artist interpret sau executant are dreptul la o remuneratie platita treptat, nici platile in avans, nici reducerile definite in contract nu se deduc din platile efectuate catre artist dupa cel de al 50-lea an de la publicarea legala a fonogramei sau, in lipsa unei astfel de publicari, dupa cel de al 50-lea an de la comunicarea legala catre public a acesteia.
La capitolul privind dispozitiile tranzitorii, documentul stabileste ca, pana la transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2011/77/UE, fixarilor de interpretari si executari si fonogramelor cu privire la care drepturile artistului interpret sau executant si ale producatorului de fonograme sunt inca protejate, in temeiul dispozitiilor in vigoare la 1 noiembrie 2013, le sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile din directiva. Prevederea va fi aplicata si in cazul fixarilor de interpretari si executari si fonogramelor realizate intre 1 noiembrie 2013 si data transpunerii in legislatia nationala a directivei.
Pana la transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2011/77/UE, compozitiilor muzicale cu text in care cel putin compozitia muzicala sau textul sunt protejate in cel putin un stat membru la 1 noiembrie 2013 si compozitiile muzicale cu text aparute dupa acea data le sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile din directiva, fara a se aduce atingere actelor de exploatare ce au avut loc inaintea datei de 1 noiembrie 2013.
De asemenea, pana la transpunerea in. legislatia nationala a Directivei 2011/77/UE, contractelor de cesiune prin care un artist interpret sau executant are dreptul la plati treptate si care sunt incheiate inainte de 1 noiembrie 2013 le sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile din directiva.
In lipsa unor clauze contractuale contrare exprese, se va considera ca un contract de cesiune incheiat inainte de 1 noiembrie 2013 continua sa produca efecte si dupa data la care, in temeiul legislatiei anterioare, drepturile artistului interpret sau executant ar fi incetat sa mai fie protejate.
Sursa: Mediafax