Numeroase necunoscute dupa jaful armat de marti, 15 septembrie, de pe DN 18, cand o masina blindata a G4S a fost gasita abandonata pe un drum forestier din Pasul Gutai, in apropiere de trei autoturisme furate si langa cei trei angajati ai firmei de transport valori implicati in incident. Politia, G4S si Parchetul au prezentat fiecare propria versiune in legatura cu jaful, iar sirul povestii a fost cam acelasi: o masina de transport valori a fost oprita pe DN 18, la coborarea spre Mara, de oameni mascati si inarmati, iar angajatii, sub amenintarea pistoalelor, s-au lasat pradati de bani, 280.000 de lei – potrivit politiei, 1 milion de dolari – potrivit unor surse, dar fara o suma clara din partea G4S.
Surprinzator este ca G4S nu a precizat suma care se afla in camera de tezaur in momentul comiterii jafului, desi eMaramures.ro a solicitat aceste informatii oficialilor firmei. Chiar si trecand peste aceasta omisiune, tot mai raman numeroase suspiciuni in legatura cu jaful armat – unic in Maramures, mai ales ca si nuantele declaratiilor anchetatorilor, respectiv ale reprezentantilor G4S sunt diferite.
eMaramures.ro a solicitat oficialilor companiei de transport valori a carei masina a fost jefuita pe DN 18 sa precizeze suma care se afla in blindata in momentul jafului, asta si pentru a pune capat speculatiilor si informatiilor contradictorii care s-au vehiculat.
Nu se cunoaste suma transportata in blindata
Politia a precizat initial ca in camera de tezaur s-ar fi aflat un miliard de lei noi, pentru ca apoi sa revina si sa anunte ca suma exacta ar fi de 280.000 de lei. Posta Romana a facut public ca avea bani in blindata si a precizat ca o parte dintre acestia erau destinati pentru plata pensiilor in zona Sighetul Marmatiei-Viseu. De la sediul central al companiei s-a comunicat ca sumele transportate de catre masina G4S pentru Posta Romana erau asigurate, fiind destinate aprovizionarii cu cash a peste 40 de subunitati postale din judetul Maramures.
Pe surse am aflat ca numai Posta Romana avea in masina de transport suma declarata ca furata in timpul jafului armat, precum si 6.000 de euro, lucru oarecum plauzibil raportat la numarul pensionarilor . De altfel, Parchetul de pe langa Tribunalul Maramures a confirmat azi, 17 septembrie, ca in autospeciala se aflau lei si euro, fara sa indice si suma de bani.
Demersuri pentru despagubirea clientului G4S
Contactati de eMaramures.ro, nici oficialii G4S de la sediul central al societatii nu au facut publice aceste cifre, la fel cum nu au raspuns nici la intrebarile prin care li se solicta sa indice suma recuperata de la locul faptei, respectiv valoarea prejudiciului inregistrat. Singura referire la bani din partea G4S a fost legata de asigurarea transportului. ”Valorile sustrase in urma incidentului sunt acoperite de polita de asigurare detinuta de societatea noastra. Am initiat demersurile procedurale in vederea despagubirii clientului nostru in cel mai scurt timp”, a precizat, pentru eMaramures.ro, Alice Tirsea, director general G4S.
Raspunsul dat de aceasta ar putea sugera ca ar fi vorba insa de un singur client, iar pana in prezent doar Posta Romana a recunoscut ca avea bani in blindata jefuita. Prin urmare, ultima versiune a IPJ Maramures ar putea fi cea reala. Ciudat este ca atacatorii au lasat la locul faptei un sac cu bani, astfel incat s-ar putea presupune fie ca au fost intrerupti de ceva, fie ca era mai putin voluminos.
Angajatii G4S sunt inclusi in cercul suspectilor
Anchetatorii nu au mai venit cu detalii, precizand ca orice scurgere de informatii ar putea sa ii coste. S-a spus doar ca se fac expertize si ca au loc audieri, inclusiv padurarii si taietorii de lemne din Pasul Gutai fiind chemati la Parchet pentru declaratii.
Un cerc de suspecti exista, iar din acesta fac parte si cei trei angajati jefuiti. Potrivit declaratiilor oficialilor G4S nu ar exista insa motive pentru ca salariatii sa fie cercetati penal. Mai mult, s-a sugerat ca actiunile mascatilor de la Borsa au facilitat munca autorilor jafului de pe DN 18.
Intrebata daca va lua masuri disciplinare impotriva celor trei anagati, directorul G4S Romania, Alice Tarsea, a aratat ca acestia au procedat corect si ca societatea a respectat prevederile legale.
Transportul masinii de valori era avizat de politie
”Transportul in cauza a fost efectuat conform planului de paza avizat de politie, toate punctele de pe traseul pe care se deplasa autospeciala fiind incluse in acesta”, a precizat directorul societatii de transport, ca o reactie la faptul ca seful IPJ Maramures, Ioan Isac, a declarat ca nu s-a avizat ca traseu Muntele Gutai, zona fiind considerata una cu risc. Un motiv invocat de politie a fost ca pe o portiune de circa 500 de metri, chiar in locul in care s-a produs jaful, nu este semnal pe retelele de telefonie mobila.
Blindata, obligata sa opreasca la semnalul politistilor
Pe de alta parte, G4S a indicat ca echipajele de transport valori nu beneficiaza de un regim special in raport cu ceilalti participanti in trafic, prin urmare angajatii din blindata nu puteau sa nu opreasca. ”Conform legislatiei in vigoare (art. 108 , lit. c, pct. 2 din OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si art. 183 din Regulamentul de Aplicare), toti participantii la traficul rutier sunt obligati sa opreasca la semnalul regulamentar al politistului si sa prezinte documentele solicitate. Refuzul inmanarii documentelor solicitate constituie contraventie”, au comunicat cei de la G4S.
Soferul din blindata jefuita, oprit anterior de politie la Borsa si Moisei
Pentru prima data, directorul Alice Tarsea, raspunzand intrebarilor eMaramures.ro, a precizat ca ”in ultima perioada de timp, in localitatile din judetul Maramures, precum Moisei si Borsa, echipajele de transport valori ale companiei noastre, inclusiv soferul in doua ocazii, au fost oprite si verificate in trafic de politia locala in cadrul unor controale de rutina”.
”Imprejurarile in care s-a produs incidentul din cursul zilei de marti, 15 septembrie, au creat pentru echipajul nostru aparenta de legalitate, actiunea atacatorilor fiind organizata similar cu filtrele de control ale politiei. Pe cale de consecinta, membrii echipajului au avut convingerea ca fac obiectul unui control de rutina al politiei. Prin urmare, procedura urmata de insotitorul din echipajul de transport valori, respectiv ca acesta a coborat pentru a prezenta actele este in conformitate cu legislatia romana in vigoare”, a aratat aceasta, mentionand insa ca ”societatea noastra a intreprins anterior demersuri pentru reglementarea opririi in trafic a autospecialelor de transport valori aflate in misune”.
Masina de escorta nu era obligatorie
G4S Romania a mai explicat si lipsa escorei pentru blindata jefuita. ”Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, in articolele 26 si 27, nu defineste sintagma «valori importante» pentru transportul carora trebuie asigurat echipaj de insotire. Mai mult, nu defineste explicit nici sintagma «echipaj de insotire» si nu face referire la obligatia de a asigura o masina de escorta. Prin urmare, prin raportarea la prevederile legii, nu se poate stabili obligatia noastra de a asigura masina de escorta. Cu toate acestea, transportul de valori a fost organizat cu respectarea tuturor cerintelor de administrare a riscurilor stabilite de asiguratorul valorilor”, a mai spsu Alice Tarsea.
G4S: ”Angajatii nostri au procedat corect”
”In concluzie, apreciem ca din punct de vedere al argumentelor enuntate si luand in considerare ca incidentul s-a produs prin blocarea unui drum national, ca la acesta a participat un numar mai mare de atacatori utilizand armament superior si s-au invocat calitati oficiale in vederea producerii jafului, angajatii nostri au actionat corect”, au concluzionat oficialii G4S.
Rezumatul jafului in versiunea angajatilor din blindata
Imediat dupa jaful din Pasul Gutai, oficialii firmei au prezentat versiunea proprie a incidentului de pe DN 18, aratand ca pe dreapta sensului de deplasare era oprita o masina de teren care era inscriptionata cu insemnele Politiei, langa care stateau sase persoane avand insemnele Politiei romane si fiind mascati (similar personalului de interventie rapida SPIR). Una dintre persoane s-a apropiat de blindata si a cerut documentele masinii si ale soferului. Conform procedurii, agentul de transport valori (insotitorul) a coborat pentru a prezenta actele dar nu a mai reusit sa faca acest lucru intrucat, sub amenintarea armei (un pistol mitraliera), intreg echipajul format din trei membri a fost fortat sa predea controlul blindatei, sa predea armamentul, sa deschida tezaurul blindatei si sã predea valorile. De asemenea, s-a facut precizarea ca a fost primul incident de acest tip produs asupra unei blindate G4S in Romania.
CITESTE SI:
Sursa: Meda Muntean