Pavilionul Uniunii Europene de la Expo Milano 2015 este construit in jurul unei idei de o rara simplitate, in special pentru blocul celor 28. Este vorba despre o poveste de dragoste croita in jurul unui simbol care sa reprezinte cel mai bine toate tarile membre, desi uneori pare un lucru banal – painea.
Pavilionul UE de la Expo Milano 2015 este unul care va placea in principal copiilor, pentru ca e o combinatie bine dozata intre o carte de povesti, un film de cinema care incearca sa transmita spectatorilor cat mai mult si cat mai realist din experientele personajelor si o expozitie de imagini care, prin fiecare atingere, pot da nastere la noi si noi optiuni digitale.
Practic, povestea in trei acte a personajelor cu care vizitatorii se intalnesc in fiecare sala a pavilionului incepe cu copilaria lui Alex si a Silviei, doi copii cu pasiuni diferite, lucrul la ferma si respectiv stiinta, intr-o prezentare pe doua sau chiar trei ecrane alternative care reproduc fidel grafica unei carti de povesti.
Apoi, in a doua sala, cele doua personaje devin mature si apar semnele unei idile intre Alex si Silvia, iar spectatorii asista la un film animat pe ecran mare, in timpul caruia sunt udati cand ploua, simt intensitatea caldurii cand painea este introdusa in cuptor si podiumul pe care stau se misca pentru a reda fidel o senzatie sau alta. In cele din urma personajele se indragostesc si se casatoresc, filmul redevine o carte de povesti cu final idilic, iar ultima sala a expozitiei este o prezentare interactiva a tipului de afacere pe care personajele il construiesc si a ceea ce inseamna el pentru UE si nu numai.
Nu in ultimul rand, in cea de a treia sala a pavilionului UE, orice vizitator poate sa-si faca singur un sandvis digital, alegandu-si singur ingredientele si obtinand in final o fotografie pe care o poate difuza pe retelele de socializare.
„Povestea este una care simbolizeaza motto-ul Europei, care este ‘Unitate in diversitate’. Este povestea a doua personaje, un om de stiinta, Silvia, si un fermier, Alex. Ei nu se plac foarte mult la inceput, pentru ca sunt diferiti. Apoi inteleg ca pot face cea mai buna paine, pentru ca Alex are cel mai bun grau si Silvia are cea mai buna pricepere. Impreuna pot crea cel mai bun produs. Facem acest lucru folosind ‘dragostea’, pentru ca cred ca Europa transmite prea mult ideea de cerebral, de reglementari, nu foloseste mesajul de ‘dragoste’, care este cel mai puternic lucru care exista”, a declarat pentru AGERPRES comisarul general adjunct al pavilionului UE, Giancarlo Caratti.
El spune ca initiativa este una de tip nou si care pare sa dea roade, pentru ca in fiecare zi pavilionul are tot mai multi vizitatori.
„Prima zi am avut 800 de vizitatori, a doua zi am avut 1.500, ieri am avut 2.300 si azi avem deja 3.000. Creste in fiecare zi si credem ca se intampla datorita faptului ca elevilor le place foarte mult, este un show interactiv, cu efecte speciale, copiilor le place sa fie udati, sa fie miscati, sunt si caini. Obiectivul meu este ca oamenii, in special tinerii, sa iasa de la pavilion spunand ca Europa este ‘cool'”, a adaugat Caratti.
„E ca o atractie de tip Disney, care nu este tipica la Expo. Multe pavilioane sunt arhitecturale, al nostru este unul narativ. Este o mare diferenta fata de celelalte”, a mai spus el.
In ceea ce priveste conceptul care a stat la baza pavilionului UE, comisarul general adjunct Giancarlo Caratii il explica prin dorinta de a transmite ceva tinerei generatii, care a ajuns sa ia multe din lucrurile realizate in blocul comunitar ca de la sine intelese, dar si de a da impresia ca Europa poate fi si ceva distractiv.
„Stateam la Comisia Europeana impreuna cu colegii din Parlamentul European si ne intrebam ce sa spunem ca sa fie comun tuturor tarilor UE. Apoi ne-am uitat la istorie si am vazut ca painea este cel mai specific produs al UE. Si are si o semnificatie simbolica, religioasa, traditia noastra a fost construita pe paine. Noi nu avem sarmale, nu avem produsele specifice unei tari sau alta, avem mai degraba lucruri conceptuale, avem valori comune. Am decis sa facem ceva in special pentru tanara generatie, care, in primul rand in cele mai vechi state membre, ia lucrurile ca de la sine intelese. Cand eram tanar si ei nu existau, erau inca pasapoarte, plateam cu monede diferite, nu exista o piata unica, erau multe probleme cu foametea in Europa, mediul nu era curat. Multe lucruri ei le iau ca de la sine intelese. Ei doar vad dificultatile Europei, criza economica, situatia somajului. As vrea sa transmitem ceva care sa dea impresia ca Europa poate si ceva distractiv (…) Trebuie sa le injectam vizitatorilor, in special tinerei generatii, un spirit pozitiv”, a mai spus oficialul UE.
Intrebat daca nu cumva vizitatorii se asteapta cand ajung la pavilion sa gaseasca mai multe elemente din propriile tari, comisarul general adjunct recunoaste ca situatia se poate prezenta in acest fel, dar argumenteaza ca uneori a transmite un mesaj comun inseamna sa poti accepta ca nu poti jongla cu mai multe mingi de tenis in acelasi timp.
Situatie care pare cu atat mai importanta, cu cat aprecierea fata de UE a scazut dramatic in statele membre. „In Italia a scazut de la 70% la sub 40%, probabil si din cauza lipsei de comunicare, dar in principal din cauza crizei economice, a somajului, a imigratiei, a multelor probleme pe care UE nu a putut sa le rezolve desi lucram la acest lucru. Incercam sa schimbam perspectiva oamenilor, sa trecem mai mult la o dimensiune emotionala, nu cerebrala. Nu stiu daca va functiona, dar sper sa avem un impact, in special la tanara generatie. Daca se duc inapoi acasa si spun ca Europa este ceva pozitiv, ceva ‘cool’, pentru mine misiunea va fi deja implinita”, a mai spus Giancarlo Caratti.
Sursa: Agerpres