Vezi VIDEO
Vezi GALERIE FOTO
Masini marca Dacia, Lastun, Olcit si ARO au fost vedete la o inedita expozitie organizata in Centrul Vechi al municipiului Baia Mare, de catre Retromobil Club Romania, in parteneriat cu VW Kafer Club Baia Mare. Cea de a treia editie a expozitiei „Fabricat in Romania” si-a propus sa reuneasca automobile, autoutiliare, camioane, motociclete si motorete de fabricatie romaneasca. Editia din acest an a expozitiei s-a desfasurat in premiera in patru orase din tara – Bucuresti, Cluj-Napoca, Baia Mare si Suceava – fiind dedicata aniversarii a 45 de ani de la lansarea automobilului DACIA 1300.
Alaturi de vehiculele istorice romanesti au fost expuse si modele precum Dacia Lastun si Olcit, care inca nu indeplinesc conditia de vechime pentru a capata acest statut, ca un semnal de alarma asupra disparitiei accelerate a acestora. Recent Retromobil Club Romania a transmis Registrului Auto Roman o noua solicitare de alinierea a legislatiei romanesti la cea europeana, astfel ca vehiculele istorice sa fie toate masinile cu o vechime mai mare de 30 de ani.
„Astazi este un eveniment deosebit, respectiv aceasta expozitie de masini fabricate in Romania, unde vom prezenta toate modelele scoase pe piata incepand din anul 1944. Am ales aceasta data, intrucat ea coincide cu aniversarea a 45 de ani de la lansarea in fabricatie a modelului Dacia 1300. Cu aceasta ocazie am prezentat variantele de modele din gama Dacia, dar si masini de teren fabricate in Romania, dar si ineditele autoturisme Dacia Lastun si Olcit, care desi fiind mai tinere ca si perioada de fabricatie sunt destul de rare”, a declarat Liviu Ilies, organizatorul evenimentului.
Cea mai veche masina expusa in centrul istoric al Baii Mari a fost un ARO M461, din 1957.
„El a fost construit in Romania incepand cu anul 1957, sub denumirea de IMS, iar ulterior, din 1959 a purtat denumirea de ARO. Acestea au fost primele masini utilitare mixte, folosite in Romania, pentru ca incepand cu 1968 industria auto din Romania sa se dezvolte si sa ia fiinta celebra uzina Dacia, de la Colibasi – Pitesti, unde s-a lansat primul autoturism de oras, Dacia 1100, iar ulterior, din 1969 s-a lansat in fabricatie si Dacia 1300”, a explicat Liviu Ilies.
Una dintre vedetele expozitiei a fost o masina de Militie dotata, asa cum se cuvine, cu portavoce si girofar. Este vorba despre o Dacie fabricata in anul 1970, complet reconditionata.
„Aceasta masina a fost atat de rea, incat fostului proprietar nu i s-a meritat sa o duca la fier vechi si mi-a facut-o cadou mie. Nu am facut o socoteala a banilor pe care i-am investit pentru ca m-as speria. Am investit foarte mult si mi-a luat aproape doi ani sa o restaurez. Am muncit mult si a fost foarte dificil pentru ca nu se gasesc piese si ma refer aici la piesele originale. Am ales sa o fac asa ca o inspiratie de moment. Am vazut una intr-un calendar si am zis ca ar fi interesant sa avem si noi, in Baia Mare, o masina de Militie”, a marturisit posesorul acestei „bijuterii” pe patru roti, Gheorghe Lupse. Proprietarul acestei masini, inainte de a fi reconditionata, a fost chiar viceprimarul municipiului, Istvan Ludescher. Printre cei care au admirat masinile expuse în Centrul Vechi a fost insusi primarul municipiului Baia Mare, Catalin Chereches.
Expozitia „Fabricat in Romania” s-a incheiat cu o defilare pe principalele artere ale orasului, sub ochii curiosi ai nostalgicilor.
Sursa: Tania Purcaru