Așa cum era de așteptat, din cauza modului total lipsit de claritate în care au fost formulate prevederile OUG 30/2020 privind șomajul tehnic, sute de companii din domeniul transportului rutier și aerian, se pregătesc pentru disponibilizări ale angajaților pe fondul întreruperii totale sau reducerii parțiale a activității.
Companiile, membre ale Federației Operatorilor Români de Transport, acuză faptul că această ordonanță de urgență nu răspunde în mod explicit la câteva răspunsuri esențiale, îndelung așteptate, respectiv:
– Dacă nu există capacitate financiară iar rulajul este aproape de zero, de unde să suporte angajatorul costurile cu șomajul tehnic în așteptarea banilor de la stat?
– Firmele ce au avut provizioane pregătite pentru eventuale investiții însă și-au redus activitatea cu mult peste 25% sau chiar au încetat activitatea, sunt considerate firme cu capacitate financiară ? Se încadrează sau nu în rândul celor eligibile să primească bani pentru acoperirea indemnizațiilor pentru șomaj tehnic și a taxelor aferente?
– De ce mai este nevoie de un certificat care să ateste situația de urgență în condițiile în care România este deja la nivelul de aplicare a Ordonanței Militare 3 ? Această ordonanță, în mod halucinant, blochează ieșirea din casă însă nu stabilește oprirea transportului public, lăsând operatorii de transport la mâna autorităților ce își bat joc de ei profitând de situație, exemplu cel mai elocvent în acest caz fiind dat de angajații structurii de transport din subordinea CJ Prahova care au ajuns să amenințe operatorii de transport pentru că nu efectuează cursele cu zero pasageri.
Dacă această ordonanță nu va fi modificată sau nu o să beneficieze de clarificări până la sfârșitul acestei luni, efectul generat o să fie invers de cel scontat, estimările conducând către cel puțîn 200 000 de angajați disponibilizați într-o prima etapă respectiv în următoarele 15 zile.
OUG 30/2020 este atât de prost făcută încât descurajează orice formă de menținere a activității economice la nivelul sectoarelor cele mai afectate și în plus nu oferă nici un minim de confort raportat evoluției viitoare.
Nimic nu este clar, concis sau neinterpretabil în această ordonanță ce demonstrează, din nou, care este nivelul celor plătiți din bani publici să ia deciziile potrivite, mai ales în astfel de momente.
Previziunile economice pentru perioada “de după Corona-virus” lipsesc cu desăvârșire la nivelul multor companii, iar activitatea curentă este dedicată exclusiv găsirii traducerii corecte a textelor promovate de Guvern, ceea ce reprezintă încă odată dovadă vie a prăpastiei dintre politicieni și economia reală, cea independența de afaceri pe banii statului.
Federația Operatorilor Români de Transport (F.O.R.T.)