Deşi pentru unii este foarte clară problema finanţarii sportului în România, pentru alţii este încă o problemă nerezolvată.
Urmare a solicitărilor numeroase din partea membrilor Asociaţiei Politici Noi ale Sportului în România dar şi a unor autorităţi deliberative privind posibilitatea cofinanţării calendarelor structurilor sportive cu personalitate juridică (indiferent de forma de organizare), am înaintat către Consiliul Concurenţei solicitarea de a răspunde şi acorda un punct de vedere care să rezolve această situaţie.
Pe fondul discuţiilor interminabile pe tema ,,banului public’’ în sport, vă propun astăzi un punct de vedere al APNSR care ar trebui să rezolve această temă sensibilă care a condus la dispariţia unor echipe emblematice la nivelul unor comunităţi în care aceste sporturi reprezentau o tradiţie.
Analizând prevederile din TFUE, SECȚIUNEA 2, AJUTOARELE DE STAT, Articolul 107, întelegem că ,,cu excepția derogărilor prevăzute de tratate, sunt incompatibile cu piața internă ajutoarele acordate de state sau prin intermediul resurselor de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau a producerii anumitor bunuri, în măsura în care acestea afectează schimburile comerciale dintre statele membre.’’.
I: Ce este ajutorul de stat?
R: Articolul 107(1) din Tratatul CE stabileşte criteriile ce trebuie îndeplinite, cumulativ, pentru a ne afla în prezenţa unei măsuri de natura ajutorului de stat, şi anume:
- favorizează anumite întreprinderi sau producţia anumitor bunuri,
- este acordat de stat sau din resurse de stat,
- distorsionează sau ameninţă să distorsioneze concurenţa,
- afectează comerţul între Statele Membre.
Dacă este absolut sigur că una sau mai multe din aceste condiţii nu este/nu sunt îndeplinită/e, nu sunt implicate elemente de ajutor de stat.
I: Ce este o întreprindere?
R: O întreprindere este o entitate angajată în activităţi comerciale. Acest lucru înseamnă că oferă bunuri sau servicii pe o anumită piaţă. Ceea ce este important este activitatea entităţii şi nu statutul acesteia. Aşadar, o companie caritabilă, non-profit sau un departament al Guvernului pot fi considerate întreprinderi dacă sunt implicate în activităţi comerciale.
I: Care sunt regulile care guvernează ajutorul de stat? Unde pot fi găsite?
R: La nivel naţional, principalul act legislativ este Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/20014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 893 din 09 decembrie 2014, aprobată şi modificată prin Legea nr. 20 din 06 martie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 160 din 06 martie 2015.
România aplică direct legislaţia comunitară relevantă în domeniul ajutorului de stat (Regulamente, Comunicări etc.). De asemenea, jurisprudenţa CEJ şi CFI se aplică în mod direct.
Continuarea AICI