Din aceasta luna, competenta de solutionare a cererilor de inregistrare in Registrul Comertului va trece de la judecatorul delegat la directorul Oficiului Registrului Comertului de pe langa tribunal sau la persoana desemnata de directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC). Modificarea survine ca urmare a unei ordonante de urgenta adoptate de guvern in 29 decembrie 2009 si care are termen de intrare in vigoare la 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Reprezentantii Registrului Comertului au precizat ca in aceste conditii cererile de inregistrare vor fi solutionate mult mai rapid. Acestia au mai informat ca pe durata de aplicare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, ONRC, prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, nu vor incasa taxa judiciara de timbru si, dupa caz, contravaloarea timbrului judiciar.
Guvernul a stabilit si anumite exceptii in ordonanta, stabilind ca o serie de cereri sa ramana in competenta tribunalului in a carui raza teritoriala isi are sediul comerciantul. Printre aceste cereri se afla cele in constatare de dizolvare a societatii ca urmare a trecerii duratei acesteia potrivit Legi 31 din 1990, cereri privind constatarea dizolvarii societatii ca urmare a preschimbarii certificatului de inregistrare ori certificatului fiscal potrivit Legii 359 din 2004, acelea privind numirea unui lichidator in cadrul procedurii de lichidare judiciara sau cereri pentru constatarea legalitatii fuziunii.
In solutionarea cererilor de inregistrare, directorul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal si/sau persoana sau persoanele desemnate pronunta rezolutii care sunt executorii de drept, au informat oficialii Registrului Comertului.
Impotriva rezolutiei directorului si/sau persoanei sau persoanelor desemnate se poate formula plangere in termen de 15 zile de la pronuntare pentru parti si de la data publicarii rezolutiei sau a actului modificator al actului constitutiv in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV a, pentru orice alte persoane interesate.
Plangerea se depune si se mentioneaza in registrul comertului unde s-a facut inregistrarea. in termen de 3 zile de la data depunerii, oficiul registrului comertului inainteaza plangerea sectiei comerciale a tribunalului in a carui circumscriptie se afla sediul comerciantului.
Procedura de solutionare a cererilor de inregistrare nu are caracter contradictoriu si nu se desfasoara in sedinta publica, cu exceptia cazului in care, in mod expres se solicita acest lucru de catre partea care a depus cererea sau reprezentantul acesteia, situatie in care se va organiza audienta publica pentru sustinerea cererii inainte de solutionare.
Scopul adoptarii ordonantei este ”descongestionarea activitatii si remedierea cat mai urgenta a blocajului existent la Registrul Comertului, care ar putea avea consecinte deosebit de grave pentru circuitul comercial, prin nerespectarea termenelor de eliberare a certificatelor de inregistrare, de inscriere de mentiuni si a documentelor aferente, de solutionare a cererilor de inregistrare in registrul comertului, de a oferi mediului de afaceri cadrul prielnic in care sa isi poata desfasura afacerile”, se arata intr-un comunicat de presa al ONRC.
De asemenea, s-a mai indicat ca, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Guvernul va adopta, la propunerea Ministerului Justitiei si Libertatilor Catatenesti, proiectul de lege privind infiintarea, organizarea si functionarea profesiei de registrator comercial.
Sursa: Calin Dragomir