Autostrada Transilvania (Brasov – Bors) va costa 7 miliarde de euro, cu 5 miliarde mai mult decat se estimase initial, a declarat duminica, fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu. El a mentionat ca, prin marirea nejustificata a preturilor, de la 2,3 miliarde euro la 5,4 miliarde euro, conform cererii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNANDR), motivata de scumpirea materialelor de constructie, Romania va pierde incasarile din taxa de inmatriculare auto pe o perioada de 21 de ani.
”Daca incasarile din taxa de inmatriculare din 2007 au fost de 150 milioane de euro, prin marirea de preturi nejustificata de la Autostrada Transilvania suntem pe cale sa pierdem taxa de inmatriculare care s-ar putea strange in 21 de ani”, a spus Berceanu, care a prezentat raportul realizat de consultantul care supravegheaza lucrarile al Autostrada Transilvania, Scetauroute.
Berceanu a spus ca, in prezent, pentru nicio sectiune unde au fost executate fundatiile cu piatra sparta nu s-a atins rezistenta necesara. Astfel, nu a fost demarata nicio activitate de asfaltare si nici nu va putea fi desi antreprenorul estimase ca va face acest lucru in octombrie 2007.
Berceanu a precizat, ca desi consultantul francez Scetauroute, care primeste 56 milioane de euro pe perioada derularii contractului tocmai pentru ca antreprenorul american Bechtel sa respecte prevederile contractuale, a atras atentia prin rapoartele emise Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNANDR), insa conducerea CNANDR a ignorat rapoartele consultantului.
”Desi consultantul cere CNADNR sa nu plateasca lucrarile catre Bechtel, compania de drumuri plateste. Mai mult, compania Bechtel greseste lucrari si cere bani de la statul roman pentru a repara tocmai ce a gresit, iar compania de drumuri nu are nicio problema, accepta si plateste. De aceea cred ca pretul va creste mai mult decat ne-am fi asteptat”, a spus Berceanu.
Fostul ministru a spus ca va sesiza Consiliul Suprem de Aparare a Tarii cu privire la modul in care este construita Autostrada Transilvania. El a spus ca va cere si anchetarea de catre DNA a directorului CNADNR, baimareanul Mihai Grecu, pentru ca a facut plati nejustificate catre Bechtel.
Autostrada va avea 415 kilometri, din care peste 55 de kilometri de poduri si viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostrada si 16 noduri rutiere, termenul de punere in functiune fiind anul 2013.
Foto: Mihai Grecu, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania
Sursa: Rompres