O portiune de 200 de metri din Autostrada Sibiu-Orastie, aflata in zona kilometrului 60 si deschisa in noiembrie 2014, va fi demolata si refacuta complet pe cheltuiala antreprenorului, din cauza unor probleme la fundatie cauzate de infiltratii, estimadu-se ca lucrarile vor fi gata in decembrie.
Concluzia apare intr-un raport al Companiei de Autostrazi, obtinut de cotidianul „Romania Libera”, in care specialistii Directiei Calitate solicita demolarea si refacerea unei sectiuni din Autostrada Sibiu-Orastie.
Surse oficiale din Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au declarat, miercuri, ca inspectorii de calitate au facut un control pe teren, in 22 septembrie, ulterior concluzionand ca „exista abateri grave privind respectarea proiectului”.
In raportul specialistilor CNADNR se arata ca fundatia autostrazii nu a fost executata corect si cu materialele prevazute in proiect, iar in zona kilometrului 60+600 metri exista infiltratii de apa la o adancime de 8-10 metri.
„Ca urmare (a problemelor constatate – n.r.) solicitam extinderea investigatiilor din corpul autostrazii pe o lungime corespunzatoare in stanga si in dreapta zonei de la kilometrul 60+600 metri pana la eliminarea din fundatie a argilei contractile si realizarea corpului autostrazii pe o fundatie sanatoasa”, concluzioneaza specialistii companiei de drumuri.
Sursele citate arata ca demolarea si refacerea autostrazii vor avea loc „pe o lungime de aproximativ 200 de metri”, pe cheltuiala antreprenorului, iar lucrarile ar urma sa fie finalizate in decembrie, cand autostrada va fi redeschisa circulatiei.
Oficialii CNADNR au mai declarat, ca lucrarile la Autostrada Sibiu-Orastie „nu au fost receptionate tocmai din cauza suspiciunilor ridicate de fisuri aparute la kilometrul 60”.
Lotul trei al Autostrazii Sibiu-Orastie, inaugurat in noiembrie 2014, a fost inchis la inceputul lunii septembrie, intre Saliste si Cunta, din cauza unor crapaturi in asfalt, reprezentantii CNADNR spunand ca problemele au aparaut din cauza „executiei necorespunzatoare a lucrarilor”.
Potrivit unui comunicat al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), incepand din 7 septembrie, de la ora 8.00, traficul pe Autostrada A1 Orastie – Sibiu, intre nodul rutier Saliste si nodul rutier Cunta, se inchide.
„Instituirea acestei restrictii este necesara in vederea remedierii degradarilor constatate la kilometrul 275+650 al autostrazii (kilometrul 60+600 proiect). Mentionam ca atat expertii tehnici din partea antreprenorului, cat si cei din partea beneficiarului au concluzionat ca aparitia si evolutia defectului (crapatura) de la kilometrul 275+650 nu s-a cauzat unui fenomen de alunecare a terenului, ci unei tasari structurale pricinuita de executia necorespunzatoare a lucrarilor la corpul autostrazii, in perioada 2012-2013”, arata CNADNR.
Traficul urma sa fie inchis timp de aproximativ o luna si jumatate, in functie si de conditiile meteorologice, iar in aceasta perioada circulatia urma sa se desfasoare pe o ruta alternativa, respectiv DN 1, intre localitatile Saliste si Cunta.
De asemenea, CNADNR mentiona ca, in conformitate cu prevederile contractului Proiectare si Executie Autostrada Orastie – Sibiu, lot trei, „antreprenorul are responsabilitatea deplina pentru remedierea defectelor aparute, atat in perioada de executie a lucrarilor, cat si in perioada de garantie (patru ani)”. Astfel, lucrarile de remediere vor fi executate „pe riscul si cheltuiala” constructorului.
Directoul CNADNR, Narcis Neaga, declara pentru Gandul ca primele crapaturi in asfalt au aparut la zece zile de la deschiderea lotului trei al autostrazii, construit de firma italiana Salini-Impregilo, si i-au „speriat pe toti”.
„La zece zile a aparut prima fisura. Va dati seama ca ne-am speriat toti. Am zis ca daca din cauza alunecarilor, daca, daca… Nu va spunem ca problemele mari noi am crezut ca sunt la debleul (sapatura – n.r.) acela mare, cand au taiat ei… Nu s-a intamplat nimic acolo. Noi acolo ne-am temut, sincer. Fisura a aparut unde nu ne asteptam. Noi sincer acolo ne asteptam. Doamne, daca se intampla sa alunece terenul acolo! Toata iarna am avut masini de interventie puse acolo. Toata iarna am avut camere video. Sa vedem daca se intampla ceva. Ne-am temut, va dati seama”, afirma Narcis Neaga.
El mai spunea ca, inainte de deschiderea circulatiei pe lotul trei al Autostrazii Orastie-Sibiu, CNADNR a organizat o sedinta cu constructorul si cu experti, unde s-a stabilit ca „din punct de vedere tehnic nu va fi nicio problema”.
„Cand a fost gata totul, am avut o sedinta. Am luat expertii nostri si expertii lor. «Daca exista cel mai mic dubiu ca o deschidem acum si n-o deschidem peste o luna sau peste un an, spuneti acum». Toata lumea zis ca din punct de vedere tehnic nu va fi nicio problema”, afirma Neaga pentru Gandul, precizand ca expertizele ulterioare au aratat ca problemele aparute pe Autostrada Orastie-Sibiu au fost determinate de o nerespectare a proiectului de catre constructor.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) sustinea, tot la inceputul lui septembrie, ca va face plangere penala impotriva lui Alin Goga, director adjunct de investitii la regionala Craiova, pe care il acuza de „abuz in serviciu contra intereselor publice”, dupa declaratii privind Autostrada Orastie-Sibiu.
Lotul trei al Autostrazii Sibiu-Orastie a fost inaugurat in noiembrie 2014 de ministrul de atunci al Transporturilor Ioan Rus, in zona venind si premierul Victor Ponta.
Lotul are o lungime de 22 de kilometri, dintre care sase au fost afectati de alunecari de teren. Contractul pentru acest tronson a fost semnat in mai 2011, avand o valoare de 182,9 milioane de euro.
Sursa: Mediafax