O plimbare prin templul Angkor Wat care nu implica o calatorie in Cambodgia este de acum inainte la indemana oricarui internaut cu ajutorul unui simplu clic – Google a digitalizat celebrul monument asiatic in cadrul proiectului sau de salvare a „comorilor culturale ale lumii”.
Prezentat joi chiar la Ankgor Wat, acest proiect al grupului Google permite internautilor sa viziteze ramanand la ei acasa celebrul complex construit in secolul al XII-lea, o comoara a arhitecturii khmere, aflat in nordul Cambodgiei. Peste 1 milion de fotografii au fost adunate, pentru a crea 90.000 de imagini la 360 de grade cu acest complex ce include peste 100 de temple.
Acest nou proiect se inscrie intr-o initiativa mai vasta a grupului Google de a deveni un urias in domeniul promovarii patrimoniului mondial, iar mai multe sute de institutii sunt de acum partenere ale platformei sale online Google Art Project.
„Recent, am digitalizat Taj Mahal, Marele Canion si Muntele Fuji” din Japonia, a declarat Manik Gupta, director de proiect la Google Maps. „Insa amploarea proiectului de la Angkor Wat este fara precedent”, a adaugat el, referindu-se la „senzatia incredibila” pe care utilizatorul o are atunci cand constata ca poate sa exploreze fiecare coltisor din Angkor, gratiei finetei fara precedent a fotografiilor realizate de Google.
Pentru acest proiect, Google a utilizat o inovatie recenta, denumita „trekker” („excursie”): 15 camere foto au fost atasate de un rucsac si contin hard-disk-uri si o baterie. Fiecare camera face fotografii de inalta rezolutie la fiecare doua secunde si jumatate. Mergand printre ruinele din Angkor, „excursionistii” Google au permis fotografierea unor zone inaccesibile pentru traditionalele „masini Google” care cartografiaza, cu ajutorul camerelor foto si video, strazile din lumea intreaga.
Pentru acest nou proiect, cinci cambodgieni au fost angajati pentru a se plimba prin temple si printre ele, pana la opt ore pe zi, pentru a inregistra fiecare detaliu.
„Google Street View a fost lansat in 2007. De atunci, am acumulat o experienta uriasa. Am folosit chiar si snowmobile si trenuri. «Excursionistul» este cel mai recent instrument al nostru”, a explicat Manik Gupta.
De atunci, aceasta experienta a fost folosita de Google pentru digitalizarea domeniului artei si culturii. „Daca exista o tara in care acest fapt era necesar, atunci aceasta este Cambodgia”, a spus Amit Sood, directorul Institutului cultural Google, evocand numeroasele distrugeri ale operelor de arta in timpul regimului khmerilor rosii din anii 1970.
In total, 4,2 milioane de turisti au vizitat Cambodgia in 2013 – o crestere cu 17% fata de 2012, iar cei mai multi dintre acesti turisti au mers la Angkor Wat. Amit Sood a tinut sa indeparteze, totodata, temerile unora care cred ca digitalizarea risca sa modifice in profunzime maniera de a descoperi lumea: ramanand confortabil in sufragerie sau in birou.
„Toate muzeele pe care le-am digitalizat cunosc o crestere a numarului de turisti fara precedent”, a spus Manik Gupta.
Sursa: Mediafax