Oamenii de stiinta o listeaza „hipnoza autostrazii” printre cauzele accidentelor la care nu se observa urme de franare. Conductorul trenului care a deraiat saptamana trecuta, la New York, cauzand moartea a patru persoane, a fost afectat de „hipnoza auostrazii”, dupa spusele lui. „Stiu ca nu imbunatateste situatia cu nimic, dar nu a existat nicio intentie criminala. E vorba despre fenomenul care ii afecteaza si pe soferi, care conduc si se uita la marcajele rutiere. Privesti inainte si vezi doar sine, sine, sine care parca nu se mai sfarsesc si iti pierzi perspectiva”, spune Anthony Bottalico, seful sindicatului din care facea parte conductorul.
„E ceea ce experimentam ca soferi atunci cand nu ne amintim ultimele cateva secunde ale calatoriei”, spune Paul Watters de la Automobile Association in the UK, asociatia
automobilistilor din Regatul Unit, conform bbc.co.uk. Se pare ca se intampla mai ales in timpul drumurilor bine cunoscute, pe care le facem foarte des, sau a calatoriilor lungi pe autostrada, atunci cand nu trebuie sa fim atenti la semne de circulatie sau la traseu. „E un sentiment straniu, nu inseamna neaparat ca nu esti atent, dar esti intr-o stare oarecum diferita. Nu cred ca determina obligatoriu producerea unor accidente de circulatie, dar soferii afectati nu sunt complet concentrati la sarcina pe care o au de indeplinit, asa ca recomandam sa nu va lasati luati de val”, adauga el.
„Hipnoza autostrazii nu este neaparat un semn al oboselii, nu inseamna ca soferul urmeaza sa adoarma”, spune Jim Horne, de la Sleep Research Centre, Centrul de Cercetare a Somnului, de la Universitatea Loughborough. „E ca si cand ai citi ziarul dimineata, la micul dejun, dar nu asimilezi foarte bine informatia, pentru ca esti atent la discutiile din bucatarie”, adauga el.
„Sofatul pe distante lungi poate determina creierul sa se comporte ca atunci cand se afla intr-o stare de meditatie”, spune Stuart Robertson, hipnoterapeut din Edinburgh, care este specializat in tratarea soferilor. „Dupa parerea mea, soferii se afla intr-o stare relaxata, dar daca un caine ar sari in fata masinii, spre exemplu, conducatorul auto ar reactiona la fel de repede ca intr-o situatie normala, sau chiar mai repede, pentru ca subconstientul sau este in continuare concnentrat la ce se intampla in mediul inconjurator „, crede el.
Joshua Maxwell, inginer ergonomie la Hiundai-Kia, in Michigan, nu este insa de acord cu parerea lui Robertson. „Soferii afectati au timpi de reactie mult mai lenti”, spune inginerul, care realizeaza un studiu in cadrul caruia masoara activitatea cerebrala a soferilor, pentru dezvoltarea unui sistem de avertizare in caz de pericol.
„Hipnoza autostrazii ar putea sa fie explicatia pentru unele dintre accidentele la care nu gasim urme de franare„, spune si Peter Rogers, de la Institute of Advanced Motorists, o organizatie care are ca scop imbunatatirea standardelor rutiere si promovarea sigurantei in trafic. Rogers crede ca si dezvoltarea sistemelor electronice de asistenta contribuie la aparitia acestei probleme.
Sursa: Mediafax