“Riscam un martie 2000 inca o data!” – au declarat pe rand atat reprezentantii Directiei Apelor Somes-Tisa, cat si cei ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Maramures. Acestia au fost, zilele trecute, in control la iazul de decantare a sterilului de la Baia Borsa, iar concluziile nu sunt de bun augur pentru compania Remin.
O viitura ar putea produce dezastu pe Tisa
Specialistii au atras atentia ca exista probleme mari la digul de la Novat si au subliniat ca trebuie sa se intervina rapid pentru evitarea unui nou accident ecologic. “Nu trebuie o poaie cum a fost cea de la Arbore, din Suceava, sau de la Botiza, din Maramures, ca sa avem probleme. Riscul e extrem de mare”, a aratat adjunctul Directiei Apelor Somes-Tisa, Flaviu Radu.
“Novatul ar trebui inchis chiar maine daca s-ar putea. Intr-adevar, digul principal are o inclinare prea mare”, a recunoscut Gheorghe Mois, unul din inginerii aflati in conducerea Remin. El a incercat sa se justifice in fata autoritatilor din Maramures si a explicat ca, de fapt, nu ar exista pericol, deoarece iazul ar fi sec la aceasta ora. In plus el a afirmat ca s-au facut lucrari si ca situatia nu e atat de grava.
“Ieri (n.n. luni) am fost acolo si trebuie sa va contrazic. E cu circa 35 de centimetri mai multa apa in lac, iar cei doi oameni pe care ii aveti acolo nu au reusit nicicum sa porneasca o pompa ca sa goleasca apa. Daca atunci ar fi plouat ca pe Valea Izei ar fi fost dezastru. Cum sa spui ca acolo nu sunt probleme?!”, a spus, vadit intrigat, inginerul sef al Serviciului de Gospodarire a Apelor (SGA) Maramures, Vlaicu Pop.
Iazuri de decantare a sterilului in ilegalitate
Sefii ISU Maramures au aratat ca Exploatarea Miniera Borsa a desfasurat intr-adevar lucrari la Novat. In opinia lor, acestea “au contribuit cu minus la stabilitatea digului, adica au creat probleme si mai mari”. “Cu un descarcator de ape si patru pompe nu se va putea face fata unei viituri”, au mai aratat ei.
Iazul Novat nu are autorizatie de functionare si, conform unei hotarari de guvern, ar fi trebuit inchis inca din 31 decembrie 2006. Pe lista depozitelor de steril care conform aceluiasi act normativ ar fi trebuit inchise anul trecut se afla si Bozanta, Bloaja, Plopis-Rachitele, respectiv Tautii de Sus.
Seful Garzii de Mediu Maramures, Calin Crisan, a aratat ca sunt posibile sanctiuni pentru compania Remin avand in vedere ca nu a respectat legea. O alta masura va fi, mai mult ca sigur, blocarea oricarei activitati la iazurile de decantare. “Voi pune aceasta problema in discutie la sedinta cu secretarii de stat si se vor lua masuri”, a explicat Crisan.
Conducerea Remin se spala pe maini de orice raspundere
Incredibil e faptul ca Remin a ajuns sa nu mai aiba nicio responsabilitate in ce priveste inchiderea iazurilor. Aceasta misiune revine firmei Conversmin Bucuresti, aflata in subordinea ministerului economiei. In aceste conditii, oficialii companiei baimarene se spala pe maini de orice responsabilitate.
La fel s-ar intampla probabil si in cazul unui accident ecologic, pentru ca raspunderea a fost impartita intre mai multe firme create de diversi directori sau lideri sindicali din zona.
“Noua ni s-a cerut in decembrie un program de masuri. Am facut proiectelul, iar acum se lucreaza. Din pacate inchiderea nu mai tine de Remin, ci de ministerul economiei. Firma Conversmin va desfasura toate aceste activitati”, a precizat inginerul Gheorghe Mois, care este seful serviciului de protectie a mediului din cadrul companiei miniere.
Prefectul de Maramures, Gyongyike Bondi, care a cerut marti lamuriri in ce priveste situatia iazurilor de decantare, a ramas blocata cand a aflat imbarligatura de la Remin. “Adica am pus lacat pe minele din Maramures pentru ca asa s-a dorit si acum se sta pe ganduri daca sa se inceapa lucrarile de securizare sau nu? E aberant”, a spus aceasta.
Firmele sindicalistilor sunt luate la bani marunti
O alta aberatie legata de iazurile de decantare ale Remin a fost reclamata tot de reprezentantii SGA Maramures. Vlaicu Pop a aratat ca, recent, Flotatia Centrala a facut o solicitare pentru inchiderea iazului pe care il are in administrare si ca imediat dupa aceea a cerut o prelungire a autorizatiei pentru acelasi iaz. “Ce se intampla pana la urma?! Se inchide sau nu se inchide!”, s-a intrebat inginerul de la Ape.
Specialistii au atras atentia si asupra faptului ca in documentele care le-au fost transmise figureaza ca responsabile pe problema iazurilor firme ale sindicatelor. “La Flotatia Centrala e SC Agentia Minerul SRL pe care nici nu stii de unde sa o iei daca sunt probleme. Mai e Samtur Borsa SRL care se ocupa de deszapezirea iazurilor.”
Prefectul de Maramures a cerut in consecinta un control al contractelor in baza carora s-a acceptat colaborarea cu aceste firme, mentionand ca daca se va dovedi ca nu exista autorizatii si specialisti “va fi vai de capul lor”.
Ministerul economiei a fost informat de gravitatea situatiei
In ce priveste iazul Novat, Gyongyike Bondi a solicitat interventii de urgenta pentru remedierea problemelor. Din pacate, masurile trebuie sa vina in primul rand de la centru, mai exact de la ministerul economiei care a promis sa rezolve problema inchiderii si securizarii minelor, respectiv a iazurilor imediat dupa sistarea activitatii la Remin.
Demersuri au fost facute la Bucuresti. Directorul adjunct al Directiei Apelor Somes Tisa, Flaviu Radu, a precizat, pentru eMaramures.ro, ca documentele constatatoare au fost transmise deja ministerelor responsabile. “Am semnalat riscul mare care exista la Baia Borsa si am cerut sa se ia masuri. Acum asteptam.”
Sursa: Larisa Tivadar