Paul Hitter s-a născut in 1982 și a studiat la Academia de Artă din Munchen. A fost prezent în expoziţii personale şi de grup în Bucuresti, Praga, Los Angeles, Marsilia, Milano, Paris, Las Vegas, Salt Lake City, Kiev. Paul Hitter a reușit să-și creeze un stil unic, inconfundabil, prin care transmite emoții, trăiri și situații – expresionism Balcanic, un manifest artistic, lansat în anul 2010, în Bucureşti.
Vernisată la Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei din Sighetu Marmației, expoziţia pictorului Paul Hitter are ca temă centrală „reeducarea” prin mijloace și metode violente a deținuților politici într-o perioadă neagră din epoca comunistă.
Prin mijloacele specifice artei plastice, picturile lui Paul Hitter dau o lecție aspră invocând tortura fizică și psihică, trăirile deținutului în momentele dificile (fiecare lucrare având la bază mărturia unui supraviețuitor al detenției).
Lucrările din expoziția pictorului Paul Hitter sunt un strigăt care ne trimite la pictorul norvegian Munch, cu renumitul său Țipăt, expresionismul fiind în general considerat un țipăt, un strigăt.
În acest context, manifestul intitulat Expresionism Balcanic – creat de Paul Hitter – reprezintă (după părerea artistului și a unor critici) „un mix exploziv între cultura tipic balcanică, mituri şi tradiţii, arta naivă şi expresionism pur”.
Așa se face că artistul Paul Hitter a reușit să-și creeze un stil inconfundabil, prin care transmite emoții, trăiri și situații care sugerează o realitatea reprezentativă.
Expoziția vernisată la Memorialul Sighet cuprinde lucrări cu o tematică legată de viața din închisoare, dramatismul celor asupra cărora s-a acționat nemilos.
Imaginile sunt împinse la limita suportabilului, a abisului, ale cărui nuanțe sunt sugerate atât prin culoarea dominantă, negru-alb, griurile, liniile puternice, dure, imagini distorsionate, cât și prin situațiile limită ale subiecților.
Unele lucrări merg până la satirizarea, caricaturizarea acțiunii concentrate asupra conștiințelor victimelor. Între lucrări și titlurile acestora este o legătură importantă, acestea completându-se reciproc.
Credem că nu este întâmplător că lucrările sunt de mici dimensiuni, că ele au cromatica asemănătoare cu pereții celulelor, că modul de transpunere a subiectului este precum semnele scrijelite rudimentar de cei închiși între patru pereți.
Demersul artistic al pictorului Paul Hitter își are cu siguranță locul la Memorialul din Sighetu Marmației, impresionând prin mesajul profund, prin transpunerea pe pânză a unor momente dureroase dintr-o realitate care trebuie să ne imprime în conștiință hotărârea de a nu uita, de a aduce respectul și recunoștința noastră față de cei care au suferit în închisorile nedrepte.
prof. dr. Ioan Dorel Todea