Uniunea Europeana va demara la 1 noiembrie operatiunea ”Triton” de patrulare in Marea Mediterana, dar Italia ezita inca in legatura cu soarta operatiunii sale ”Mare Nostrum”, care a salvat de un an pe mare peste 150.000 de persoane.
‘Mare Nostrum’ se apropie de incheiere. Va fi luata o decizie formala in cadrul unuia dintre viitoarele consilii de ministri”, declara recent ministrul italian de interne Angelino Alfano. ”Operatiunea ‘Triton’ pune capat operatiunii ‘Mare Nostrum’ ”, indica el pe 9 octombrie.
Dar, saptamana trecuta, chiar Alfano, care este si vicepremier, a reamintit ca operatiunile sunt ”total distincte”. ”Triton” vizeaza mai intai controlul frontierelor si va ramane in apele teritoriale europene, in timp ce ”Mare Nostrum”, misiune de salvare, actioneaza pana la tarmul libian.
”Mare Nostrum”, o desfasurare navala la scara larga, a fost demarata in octombrie 2013 de catre Italia dupa doua naufragii care s-au soldat cu peste 400 de morti in apropiere de insula italiana Lampedusa si de Malta.
Potrivit Marinei militare, 32 de nave au participat in total la operatiune, cu sprijinul a doua submarine, precum si al unor avioane si elicoptere. In medie, 900 de soldati sunt mobilizati in fiecare zi.
Aceasta mobilizare a permis arestarea a 351 de calauze si salvarea a peste 150.000 de persoane in decurs de un an, adica in medie aproape 400 de persoane pe zi si o triplare a sosirilor in raport cu 2013.
Un sfert dintre imigranti provin din Siria, un sfert din Eritreea si restul sunt din Mali, Nigeria, Gambia, Teritoriile palestiniene, Somalia etc.
Potrivit Inaltului Comisariat al ONU pentru Refugiati (UNHCR), chiar daca plecarile imigrantilor din tarile lor de origine au avut loc cu multe luni inainte de debutul operatiunii ”Mare Nostrum” si reflecta inainte de toate nivelul de disperare al imigrantilor, multi din Italia si din restul Europei reproseaza faptul ca operatiunea a constituit o invitatie la imigratie si nu a impiedicat cresterea dramelor: cel putin 3.300 de imigranti si-au pierdut viata pe Marea Mediterana in acest an.
Operatiunea l-a costat scump pe contribuabilul italian, peste 9 milioane de euro pe luna, in timp ce tara este in recesiune, cuprinsa de o criza ce antreneaza taieri bugetare.
Spre deosebire de ”Mare Nostrum”, ”Triton” va costa circa trei milioane de euro pe luna si opt tari din UE au propus pana in prezent punerea la dispozitia operatiunii a unor nave si avioane.
Alte tari vor trimite, de asemenea, echipe pentru a ajuta Italia sa-i inregistreze pe imigranti la sosirea lor, indeosebi la amprentarea lor.
De fapt, Italia, chiar daca imigrantii debarca cu zecile de mii pe tarmurile sale, n-a inregistrat in 2013 decat 26.620 de cereri de azil, adica 6 % depuse in Uniunea Europeana. In acelasi timp, 125.000 de cereri au fost depuse in Germania, 65.00 in Franta si 55.000 in Suedia.
Denuntand faptul ca este aproape imposibil ca solicitantii de azil sa ajunga legal pe teritoriul european, numeroase organizatii au pledat in ultimele zile pentru ideea ca Italia sa nu-i abandoneze pe imigranti pe mare.
”Chiar si dupa incetarea operatiunii ‘Mare Nostrum’, Italia va continua sa procedeze la actiuni de cautare si salvare pe mare”, dadea asigurari Alfano pe 16 octombrie.
Sursa foto: Agerpres
Sursa: Agerpres