Casa Județeană de Pensii Maramureș vine cu o serie de precizări referitoare la certificatul de viață pe care trebuie să-l transmită beneficiarii stabiliți în străinătate. Aceștia trebuie să trimită documentul până cel târziu la finele lunii septembrie, altfel plata pensiei va fi suspendată.
”Potrivit prevederilor art. 98 (5) și (6) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii și ale art. 10 alin. (1) și (2) din Ordinul nr. 874/2024 al Președintelui CNPP, pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii stabiliți în străinătate (nerezidenți) au obligația de a transmite certificatul de viață semestrial din proprie inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.
Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de permanență, după caz, respectiv autoritatea trebuie să certifice acest fapt. Sintagma ”autorități legale” se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv oficii consulare, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia, Institutul de Tutelă Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia. Alte autorități care pot completa partea B a Certificatului de Viață: de ex., medicul de familie, avocatul familiei, un consilier juridic, primăria.
În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul prevăzut de actele normative menționate, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an). Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție. În aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, primul certificat de viață se va transmite până la data de 30 septembrie 2024.”, precizează reprezentanții Casei Județene de Pensii Maramureș.
În cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață.
Certificatele de viață se pot transmite prin poștă, la sediul casei teritoriale, prin fax la nr. 0040 0262227497 sau pe adresa de e-mail special creată în acest scop, respectiv: certificate.maramures@cnpp.ro. Formularul privind certificatul de viață se regăsește pe site-ul Casei Județene de Pensii Maramureș, www.pensiimaramures.ro la secțiunea Formulare.
Ana-Maria Hojda