Explozia de marti a unei rachete Antares apartinand Orbital Science ridica intrebari legat de capacitatea NASA de a transporta provizii si echipamente catre Statia Spatiala Internationala (ISS) si referitor la dependenta Agentiei nord-americane fata de companii private si de Rusia.
De la retragerea din uz, in iulie 2011, a navetelor spatiale americane, NASA a apelat la doua companii private, SpaceX si Orbital Science, pentru a transporta provizii si echipamente pe Statia Spatiala Internationala (ISS). De asemenea, Agentia spatiala nord-americana este obligata sa apeleze la ajutorul Rusiei pentru a trimite pe ISS si a aduce inapoi pe Terra astronautii sai, platind 70 de milioane de dolari pentru fiecare membru al echipajului transportat cu rachetele rusesti Soyuz.
Astfel, chiar daca accidentul de marti a fost primul de cand NASA depinde de sectorul privat pentru aprovizionarea ISS, numeroase voci au denuntat vulnerabilitatea Agentiei nord-americane, obligata sa externalizeze aceste misiuni importante, mai ales ca astronautii se vor afla curand la bordul acestor vehicule spatiale private.
„Exista in mod clar persoane in Congres si in industria aerospatiala care considera ca administratia Obama a gresit cand nu a tratat NASA ca pe o forta dominanta in zborurile spatiale. Pentru acesti oameni, recurgerea la sectorul privat este o idee proasta, o idee periculoasa chiar”, a declarat Marco Caceres, analist in cadrul Teal Group.
Confruntat cu constrangeri bugetare importante, Barcak Obama a inceput din primul sau mandat sa puna in aplicare aceasta noua abordare, initiata de predecesorul sau, George W. Bush.
NASA a incheiat in 2011 doua contracte de aprovizionare a ISS cu compania Orbital Sciences, in valoare de 1,9 miliarde de dolari, si cu SpaceX, in valoare de 1,6 miliarde de dolari. In total, cele doua companii au efectuat deja opt zboruri, dintre care sase au fost misiuni de aprovizionare.
Agentia spatiala nord-americana a selectionat, in septembrie, companiile SpaceX si Boeing pentru a construi primele doua vehicule spatiale private de transport de persoane catre avanpostul orbital, contractul ridicandu-se la 6,8 miliarde de dolari.
Primele zboruri ale acestor vehicule sunt prevazute sa aiba loc inainte de 2017, iar pana atunci Statele Unite depind de rachetele rusesti Soyuz, o situatie departe de a fi ideala in contextul international prezent, mai ales avand in vedere criza ucraineana care a afectat relatiile dintre cele doua mari puteri in ultimele luni.
Responsabilul NASA cu misiunile umane in spatiu, Bill Gerstenmaier, a dat asigurari, marti seara, ca esecul misiunii, provocat de explozia rachetei Antares, nu va afecta planurile agentiei. Gerstenmaier a afirmat ca pierderea rachetei Antares si a capsulei Cygnus pe care o transporta „nu va avea niciun impact” asupra sederii in spatiu a celor sase membri ai echipajului ISS.
Mike Suffredini, responsabil privind ISS in cadrul NASA, a explicat ca Statia Spatiala dispune de suficiente provizii pentru o perioada de patru pana la sase luni.
Pe de alta parte, un vehicul de transport rusesc, capsula Progress, a ajuns miercuri la ISS, iar o capsula Dragon va fi lansata de catre SpaceX pe 9 decembrie.
Potrivit lui John Logsdon, fost director al Space Policy Institute la Washington, explozia rachetei Antares „nu va avea probabil un impact de lunga durata” asupra contractelor NASA cu sectorul privat in ce priveste aprovozionarea ISS.
„Orbital a efectuat deja doua misiuni incununate de succes privind aprovizionarea ISS, iar SpaceX le-a dus pe toate de pana acum pana la capat, fara probleme”, a declarat Logsdon pentru AFP.
Accidentul de marti face ca NASA sa efectueze o ancheta privind lansatorul Antares si mai ales utilizarea unui motor rusesc pentru primele doua etaje ale rachetei, propulsorul folosind o tehnologie veche de cincizeci de ani, utilizata in cadrul programului rusesc de explorare a Lunii.
Sursa: Mediafax