Coruptia este perceputa de majoritatea populatiei ca un fenomen deosebit de grav si periculos, care submineaza structurile de autoritate publica, le reduce credibilitatea si eficienta. De asemenea, o parte dintre cetateni privesc coruptia ca o modalitate de a-si rezolva o serie de probleme, motiv pentru care fenomenul se mentine sau se dezvolta, in functie de anumiti factori favorizanti.
Responsabilizarea personalului M.A.I. si constientizarea pericolului implicarii in fapte de coruptie reprezinta unul din obiectivele majore ale activitatii de prevenire a coruptiei desfasurata de catre Directia Generala Anticoruptie. Actiunile de informare si constientizare adresate atat personalului propriu, cat si cetatenilor trebuie sustinute si de o serie de masuri care sa conduca la reducerea riscurilor si vulnerabilitatilor la coruptie.
Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2012–2015, aprobata prin H.G. nr. 215 din 20 martie 2012, face referire la patru obiective generale, unul dintre acestea fiind „4.2. Cresterea gradului de educatie anticoruptie”. Pentru atingerea obiectivului general mai sus amintit, strategia stabileste doua obiective specifice, unul dintre acestea fiind „Cresterea gradului de informare a publicului cu privire la impactul fenomenului de coruptie”, iar pentru indeplinirea sa sunt stabilite mai multe masuri dintre care mentionam „desfasurarea de campanii nationale si locale pentru promovarea unui comportament de recunoastere si respingere a coruptiei”.
In scopul transpunerii in practica a acestei masuri, Directia Generala Anticoruptie, in cooperare cu Inspectoratul General al Politiei de Frontiera a demarat o campanie de constientizare anticoruptie, pe baza „Planului comun de masuri privind prevenirea faptelor de coruptie in randul personalului din carul punctelor de trecere a frontierei”, in cadrul careia au fost realizate un numar de 250.000 flyere in limba romana si 50.000 flyere in limba engleza, ce vor fi distribuite la nivelul unui numar de 21 structuri ale Politiei de Frontiera Romane, care in semestrul I 2014 au indeplinit criteriul tranzitarii de peste 200.000 de persoane.
La nivel local, in cadrul acestei campanii de constientizare, pe perioada lunii august a.c., in Punctele de Trecere a Frontierei Petea si Urziceni, lucratori din cadrul Directiei Generale Anticoruptie – Serviciul Judetean Anticoruptie Satu Mare, impreuna cu lucratori din cadrul Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontiera Sighetu Marmatiei – Sectoarele Politiei de Frontiera Petea si Carei, vor distribui flyere cu informatii prin care cetatenii sa-si consolideze cunostintele despre infractiunile de coruptie si sa descopere instrumentele aflate la indemana tuturor pentru a sesiza aceste fapte.
Directia Generala Anticoruptie – Serviciul Judetean Anticoruptie Satu Mare vine in sprijinul persoanelor care doresc sa formuleze sesizari privitoare la savarsirea unor fapte de coruptie de catre angajatii Ministerului Afacerilor Interne, astfel:
– Linia telefonica gratuita Tel Verde 0800.806.806.
– La numarul de telefon/fax 0261-705.370.
– Audiente in zilele de miercuri intre orele 12.00-15.00 la Biroul situat la etajul IV, camera 7, din Palatul Administrativ al judetului Satu Mare, Piata 25 Octombrie, nr.1, sau in fiecare zi de luni pana vineri intre orele 08.00-16.00, la sediul serviciului, in municipiul Satu Mare, strada Bujorului, nr. 26.
– Petitii scrise, expediate prin posta pe adresa serviciului: Satu Mare, str. Bujorului, nr. 26, cod postal 440025, jud. Satu Mare.
Sursa: Directia Generala Anticoruptie