O echipa a Facultatii de Matematica si Informatica a Universitatii Babes-Bolyai Cluj a inventat o aplicatie numita „Smilestone”, cu ajutorul careia persoanele care au suferit un atac cerebral sau leziuni la nivel cranian pot reinvata mai repede sa vorbeasca. Cu aceasta aplicatie, ei vor participa la Seattle, in vara aceasta, la finala mondiala a Imagine Cup, unde vor avea ocazia sa il intalneasca pe Bill Gates, fondatorul Microsoft.
Practic, aplicatia descifreaza miscarile fetei si ale limbii, percepute cu ajutorul unui dispozitiv cunoscut pe piata sub numele de Kinect, care se foloseste la consolele de jocuri Microsoft si care poate asocia unui zambet sau unei alte miscari a muschilor fetei o comanda pe calculator.
„Ne-am folosit de un dispozitiv din acela care se gaseste de obicei la consolele pentru jocuri si care detecteaza miscarile corpului. Noi insa l-am folosit pentru a detecta miscarile faciale si ale limbii pentru a crea o aplicatie care sa vina in ajutorul acelor persoane care au suferit un atac cerebral, in urma caruia au ramas paralizate sau cu o semi paralizie. De obicei, cam 25 la suta dintre aceste persoane trebuie sa reinvete sa vorbeasca si acest lucru este extrem de anevoios, le poate lua luni intregi si chiar ani”, a explicat Dan Suciu, care este mentorul echipei si lector la Facultatea de Matematica si Informatica.
El a explicat ca pacientii fac de obicei o ora de exercitii pe zi in prezenta unui medic, dar ca aplicatia inventata de echipa sa le-ar putea permite sa exerseze si singuri, fara doctor, fapt care ar contribui la scurtarea perioadei de insanatosire.
„Noi a inventat o serie de jocuri prin care, cu o miscare a fetei, sa spunem un zambet, poti face un punct sau un personaj se se deplaseze, sa zicem, in stanga. La fel, prin scoaterea limbii, se poate produce o alta miscare in joc. Aceasta aplicatie il poate stimula pe pacient sa execute o miscare faciala, antrenandu-se astfel singur si obtinand si un rezultat. Mai ramane sa stabilim cu mai multa precizie, impreuna cu un medic, ce fel de miscari sa stabilim pentru pacienti, ca ele sa fie cele pe care acestia trebuie sa le execute ca sa-si recapete cat mai mult din functia vorbirii”, a mai spus Dan Suciu.
Astfel, cu ajutorul „Smilestone”, medicul implicat in procesul de recuperare a pacientilor va avea posibilitatea sa lucreze cu mai multi pacienti si va avea la dispozitie rapoarte statistice care vor releva cu mai multa acuratete evolutia recuperarii, corectitudinea efectuarii miscarilor precum si tipul de exercitii pe care trebuie insistat mai mult.
Echipa de studenti a mai constatat, cu ocazia dezvoltarii acestei aplicatii, ca aceasta ar putea fi folosita si pentru a facilita persoanelor care sufera de paralizie totala folosirea calculatorului. Ideea nu este complet finalizata, dar tinerii lucreaza la ea, iar marele castig este acela ca metoda este complet neinvaziva.
„Exista si astazi dispozitive care citesc miscarile faciale — sa zicem ca misti ochiul stang si poti misca cursorul catre stanga. Dar dispozitivele presupun atasarea unor senzori pe pacient. Ideea noastra este sa obtinem o solutie prin care miscarile faciale sa fie citite si transmise calculatorului fara acesti senzori”, a mai spus Dan Suciu.
Cei trei studenti — Bogdan Pop, Rares Urdea si Bogdan Mursa — si-au numit echipa Smile Technology. Cu aceasta aplicatie ei s-au calificat in finala mondiala Microsoft Imagine Cup 2014, cea mai importanta competitie de software dedicata studentilor si elevilor.
Cei trei tineri de la Facultatea de Matematica si Informatica a UBB vor participa astfel la Seattle, in vara aceasta, la finala mondiala a Imagine Cup, unde vor avea ocazia sa ii intalneasca pe Bill Gates, co-fondator Microsoft, si pe Satya Nadella, noul CEO al Microsoft, acesta din urma facand parte si din juriul de evaluare a proiectelor aflate in competitie.
Sursa: Agerpres