Pe 2 martie 2022, Armata Română pierdea, într-o singură noapte, opt oameni și două aparate de zbor. O aeronavă MiG-21 LanceR, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, s-a prăbușit în zona localității Cogealac, din județul Constanța. Plecat în misiune de căutare, un elicopter IAR 330 PUMA, cu șapte oameni la bord, s-a prăbușit și el la câteva minute după decolare.
Ancheta Parchetului Militar trenează de peste o jumătate de an, iar Armata a oferit explicații evazive în care vina a fost aruncată mai mult asupra celor decedați în misiune.
În seara de miercuri, 2 martie 2022, Armata Română a pierdut 8 oameni, primul dintre ei în avionul MiG și încă 7 în elicopterul plecat ca să-l salveze pe primul pilot. MApN a dat un comunicat oficial: „Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei MiG 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44. Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază”.
Comunicatul nu a fost corectat niciodată. „Și la înmormântare și după aceea ni s-a spus că li s-a zis să se întoarcă, că au decolat la 20.21 și s-au prăbușit la 20.44”, a explicat pentru ziar Leyla Bogdan, soția pilotului elicopterului, Florin Bogdan. Declarația e confirmată și de mama copilotului Sorin Pătrașcu, și de alte rude ale victimelor.
Stenogramele transcriu părțile importante ale discuțiilor din interiorul elicopterului, captate de „înregistratorul protejat de date”, așa cum se precizează în document. E vorba despre „cutia neagră”, care adună peste 200 de parametri de zbor, dar și conversațiile din aeronava 57 – acesta a fost codul zborului:
De la turnul Kogălniceanu, maistrul militar Luca Valentin: 57, sunt turnul, tare și clar. Informația november, aprob pornirea motoarelor.
Pilotul Bogan: 57, în dreptul hangarului, pornim, la bord avem 7 persoane.
Luca Valentin: Confirm. 7
Pilotul Bogdan: Oprește aparatura, avem aprobare de pornire.
Luca Valentin: 57 cu turnul. Ultima informație: posibil zona Cogealac. S-a văzut explozie mare. Procedați cu grijă. Temperatura acum 0.6, punctul de rouă 0.4.
Pilotul Bogdan: Confirm. Cuplăm. O să vă rugăm să ne dați și în viitorul apropiat coordonate posibile. Luca Valentin: Vă aprob decolarea la DISCREȚIE, vântul din 320 cu 13.
Pilotul Bogdan: Confirm de la hangar, decolăm. Sorine, îmi dau ochelarii în jos.
Copilotul Sorin Pătrașcu: Confirm, Bogdan, eu văd bine.
Pilotul Bogdan: Cuplează deflectorul de givraj.
Copilotul Pătrașcu: Confirm.
În acest moment, echipajul primește informații noi din aer, chiar din zona de nord unde trebuiau să ajungă. Mergeau la aproximativ 20 de kilometri de baza Kogălniceanu, spre Cogealac, unde se prăbușise MiG-ului și sperau că pilotul Niță s-a catapultat.
Pilotul Moise: „Ninsoare destul de puternică, aveți grijă”
Intervine Daniel Moise, pilotul MiG-ului, care se afla în aer: 10 mile la o mie de picioare… era ninsoare destul de puternică, aveți grijă!
Pilotul Bogdan: Confirm. 10 mile dacă am înțeles bine pe direcția 05.
Pilotul Moise: Pe direcția 3-6. (n.r. – nord)
Pilotul Bogdan: Confirm. 3-6. Mulțumim!
Pilotul Moise: De la 3 mile până la 10 mile cam ninge.
Pilotul Bogdan: Confirm. Turnule, dacă ai recepționat 57, decolat.
La 250 de kilometri distanță, la Moara Vlăsiei, în nordul Capitalei, ofițerul Dumitru Jerard Stoica era cel care coordona toată activitatea de salvare. Jerard Stoica era șef Operațiuni Curente Tura 1, la Comandamentul Componentei Aeriene (CCA).
Șeful de tură vorbea când cu generalul Viorel Pană, șeful Marelui Stat Major al Aviației, când cu generalul Valerică Vrăjescu, șeful CCA și adjunctul lui Pană. Aceștia, din declarația scrisă a lui Stoica, pe care am publicat-o, i-au dat ordine care s-au bătut cap în cap. Aici este declarația șefului de tură.
Continuarea AICI
Pfii poi nu trebuia sa ii lase sa zboare pe conditii meteo nefavorabile simplu nici primu si nici al doi lea
Vina este a superiorilor care i au trimis si i au aprobat zboru
Si pe timp de noapte cum e mai periculos omg