Directorul OPC Maramures, Nicoale Sasaran, a declarat ca pe tot parcursul lunii trecute s-au purtat discutii cu operatorii locali de servicii, iar acestia au fost atentionati asupra modificarilor pe care trebuie sa le faca. ”In primul rand i-am avertizat sa elimine clauzele de constrangere, cum sunt plata in avans ori obligatia clientului de plati in cazul in care renunta la serciile societatii”, a declarat Sasaran.
El a precizat ca reprezentantii societatilor au avut o serie de obiectii, isna nu prea au avut cale de intors. Prin urmare, abonatii maramureseni vor fi pusi fie sa semneze acte aditionale la contract, fie contracte noi. ”Comentariile firmelor au privit mai mult partea practica. Deexemplu au existat discutii legate de modul de instiintare in momentul decuplarii. In lege se prevede ca forma de comunicare trebuie sa fie scrisa, insa asta nu presupune neaparat trimiterea unei scrisori. Anuntul se va putea face si prin afisaj la sediu.”
Seful OPC Maramures a declarat ca noile prevederi vin in ajutorul tuturor consumatorilor. ”Intr-o prima faza va spori numar reclamatiilor, pentru ca, probabil, nu toti furnizorii de servicii vor respecta legea. Eu sper ca apoi plangerile sa fie tot mai putine. Cert este ca de acum inainte se va plati numai pentru serviciul prestat”, a aratat Sasaran.
Reclamatii privitoare la calitatea serviciilor, intreruperea acestora fara un anunt prealabil, plata anticipata perceputa persoanelor fizice etc. si pe care lumea le accepta pentru ca nu avea alternativa s-au primit in numar mare din partea consumatorilor, doar ca pana acum furnizorii acestora scapau nepedipsiti din cauza legilor permisive.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor impune operatorilor economici includerea in contracte a urmatoarelor clauze:
1) momentul inceperii si cel al incetarii contractului, cu posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara taxe suplimentare;
2) modalitatile de executare, suspendare sau incetare a serviciului prestat: termene, notificari, conditii, etc;
3) notificarea in scris, cu 30 de zile inainte de data pentru care a fost incheiat contractul al carui termen de valabilitate se prelungeste in mod automat;
4) notificarea in scris a consumatorilor inainte cu minim 10 zile de intreruperea furnizarii serviciului respectiv;
5) modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv;
Tarifele, dobanzile si penalizarile trebuieclar precizate
6) modalitatea de plata a serviciilor furnizate, cu mentionarea in mod clar si neechivoc a preturilor si tarifelor ce trebuie achitate de catre consumatori, cum sunt: termenele de plata, reduceri din factura corespunzator perioadei in care serviciul nu a fost furnizat din culpa operatorului economic, intarzieri la plata, procente de penalitate, etc.;
7) informatii despre perioada de gratie, in situatiile in care aceasta se acorda;
8) informatii complete despre taxe, dobanzi, comisioane, garantii, penalitati, despagubiri, rate, etc., in functie de natura serviciului prestat;
9) informatii complete despre conditiile de acordare a creditului, conditiile de depozit, conditiile de leasing, conditiile de asigurare, dupa caz;
10) informatii complete privind modul de prestare a serviciului – termene de instalare echipamente, livrare a unui produs, termenul de executare a unui serviciu, termene de remediere a defectiunilor;
11) informatii complete despre conditiile de despagubire a consumatorilor in cazul in care acestia au suferit pagube din culpa operatorilor economici;
12) acordarea posibilitatii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau de cedare a acestora catre terti;
13) acordarea posibilitatii consumatorilor de a-si exprima optiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate in avans de catre operatorul economic prestator de servicii;
14) notificarea consumatorilor si solicitarea acordului acestora in cazul in care datele personale sunt cedate catre terti;
15) modalitatea de notificare a consumatorilor in cazul modificarii unilaterale a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi: grila de programe, tarife, dobanzi, etc., cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunta la serviciu, fara costuri suplimentare;
16) modalitatea de notificare a consumatorilor si de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate, a termenului de livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu;
17) pentru a beneficia de o redactare clara si pentru ca textul contractului sa fie lizibil, este obligatoriu ca marimea fontului utilizat la redactarea intregului text sa fie de minim 10;
18) procedurile de solutionare a eventualelor litigii ivite intre partile contractante.
Sursa: Meda Muntean