Pe 2 februarie, la 40 de zile de la Crăciun, creștinii sărbătoresc Întâmpinarea Domnului. Tot în această zi, spiritualitatea populară păstrează sărbătoarea numită Stretenie sau Ziua Ursului.
Se consideră că în această zi anotimpul rece se confruntă cu cel cald, sărbătoarea fiind un reper pentru prevederea timpului calendaristic. Oamenii puneau schimbarea vremii pe seama comportamentului paradoxal al ursului, numit Al Mare sau Martin. Pentru a câștiga bunăvoința animalului sălbatic, ei așezau pe potecile pe unde obișnuia să treacă acesta, bucăți de carne sau vase cu miere de albine.
Prăznuirea Întâmpinării Domnului s-a aşezat în vremea împărăţiei lui Iustinian. Înainte de asta, deşi se făcea în Biserică amintire despre Întimpinarea Domnului, nu era prăznuită ca sărbătoare. Iustinian, dreptcredinciosul împărat, a poruncit să se cinstească ca un praznic dumnezeiesc al Născătoarei de Dumnezeu, precum sunt şi alte praznice mari.
Pe 2 februarie se face amintire despre momentul în care Hristos este dus la Templu de Fecioara Maria și dreptul Iosif pentru împlinirea Legii, care prevedea ca orice întâi născut de parte bărbătească să fie afierosit lui Dumnezeu în a 40 a zi de la naştere. În acest moment se făcea și curățirea mamei. În Templu sunt întâmpinați de dreptul Simeon și proorocița Ana.
Potrivit Traditiei, dreptul Simeon a facut parte din traducătorii Pentateuhului din limba ebraică în greacă. În momentul în care a ajuns la textul “Iata Fecioara va lua în pântece și va naște fiu“, a înlocuit termenul “fecioara” cu “femeie”. Pentru necredința sa, Dumnezeu i-a făgăduit că nu o să moară până nu va vedea pe Mesia născut din Fecioara, potrivit doxologia.ro.
În această zi de mare sărbătoare este interzis să faci orice muncă, orice activitate. Este recomandat mersul la Biserică, la Sfânta Liturghie și rugăciunea. Astfel, este bine să mergi în dimineața acestei zile, la biserică. Să te rogi pentru cei dragi. Să stai la Sfânta Liturghie și să aprinzi o lumânare pentru cei pe care îi iubești. Astăzi, la Biserică se cântă aceasta cântare unică în Biserica Ortodoxă.