Pana sa preia functia de director al Google Romania, Dan Bulucea a lucrat in ultimii 12 ani in cadrul Microsoft. Anterior, acesta s-a ocupat de promovarea si adoptia platformei Microsoft in Romania, dar a fost si general manager al Salient Romania, unul dintre cei mai mari producatori din Romania de PC-uri la acea vreme. Cand Google si-a deschis birou in Romania, in noiamebrie 2010, a preluat conducerea, declarand la vremea respectiva ca avea nevoie de provocare pentru a nu se plafona.
Dan Bulucea a acordat un interviu pentru ziarul electronic eMaramures.ro, in care a prezentat cateva detalii despre strategia Google in Romania, a vorbit despre produsele companiei americane, dar si despre cum poti sa lucrezi in cadrul ei. Scopul declarat al managerului este acela de a face ca internetul sa fie un instrument cat mai la indemana firmelor mici si mijlocii din Romania.
Interviul cu Dan Bulucea, realizat prin Hangouts de pe platforma Google+, a atins si alte teme de interes pentru internauti, pe care eMaramures.ro le-a prezentat intr-un material special, publicat inainte de Pasti. Astfel, cititorii ziarului electronic au putut afla despre noile servicii pe care le are in vedere Google, dar si despre interogarile pe care maramuresenii le efecteaza prin intermediul celui mai mare motor de cautare din lume. De asemenea, directorul Google Romania a fost intrebat despre beneficiile pe care Maramuresul le va obtine de la compania americana. Au fost si intrebari mai delicate, legate de ACTA si de suspiciunile care planeaza asupra celor de la Google in legatura cu supravegherea utilizatorilor, dar si despre salariile de la Google.
Reporter: Cat de bine se va vedea Maramuresul, Baia Mare si alte localitati ale judetului pe Google Maps, Google Street, Google Earth?
Dan Bulucea: Pentru harti imbunatatirea este constanta. Exista practic trei surse. Una e reprezentata de inregistrarile pe care noi le luam, alta este licentierea de la companii care produc harti si, implicit, pe care le folosim, iarr a treia rezulta din hartile pe care utilizatorii le aduc. Romania se distinge din acest punct de vedere printr-o activitate foarte bogata a utilizatorilor.
Reporter: Va introduce Google servicii contracost? Daca da, pentru ce produse si cand?
Dan Bulucea: Produsele noastre sunt oferite gratuit. Avem instrumente pentru cei care vor sa isi faca reclama, care le permit sa se promoveze pentru client si care au un cost de promovare. Nu exista niciun fel de plan la acest moment cu privire la schimbarea acestui gen de business, dar in continuare speram sa lansam cat mai multe servicii creative pe care utilizatorii sa le poata folosi.
Daca e sa vorbim de produse trebuie sa ne oprim la ”Hangout”. Puteam sa facem un astfel de hangout pana la zece persoane in timp real, o comunicare video – audio pe gratis. Nu exista alt serviciu oferit gratuit pentru zece persoane in acelasi timp la nivel global si este din ce in ce mai folosit.
Reporter: Ce s-ar intampla daca produsele Google, in special functia Search, nu ar functiona pentru o zi?
Dan Bulucea: Sunt cateva miliarde de cautari in fiecare zi la nivel global. Probabil ca pentru multi oameni ar lipsi capacitatea de a gasi informatii in cateva fractiuni de secunda, informatii relevante. E un examen pe care il dam in fiecare zi si daca ar fi sa vorbim de inovatia in modelul de cautare numai anul trecut au fost peste 500 de imbunatatiri modului de cautare iar asta inseamna in medie undeva la doua pe zi.
Reporter: Isi supravegheaza Google utilizatorii?
Dan Bulucea: Nu. Nu este salvata nicio informatie care identifica persoana. Sunt salvate informatii de IP, informatii care, pe baza statistica, pot oferi pe de-o parte o analiza care ne perimite sa inovam si sa oferim servicii mai bune. Un exemplu in acest sens ar fi numarul de cautari. Iar in situatiile si produsele care necesita cautare cum ar fi Google Mail sau Goolge Plus utilizatorii au deplin control si deplina transparenta asupra informatiilor care sunt salvate. Pot vedea ce cautari au facut si pot decide daca aceste cautari vor ramane salvate sau nu.
Reporter: In ce mod vor fi afectati utilizatorii Google in cazul aplicarii ACTA?
Dan Bulucea: ACTA este in acest moment in dezbatere. Este prematur sa discutam in acest sens. Suntem o companie care in fiecare zi, in mod constant facem foarte mult pentru a adresa aceasta problema a pirateriei, dar in acelasi timp suntem o companie care crede in libertatea de exprimare pe internet.
Economia online o va depasi pe cea a unor domenii profitabile
Reporter: Cum poate fi folosit Google+ pentru a obtine rezultate mai relevante?
Dan Bulucea: Google plus poate fi folosit pentru a te prezenta, pentru a interactiona cu clientii, a comunica, a primi feedback, a raspunde intrebarilor si, nu in ultimul rand, permite un set de rezultate mai relevante pentru cei care cauta pe Google – ma refer aici la rezultatele cautarii care pot deveni personalizate atat timp cat in cercurile tale pe Google plus ai prieteni care pot recomanda anumite servicii. Dai o simpla cautare la un aparat foto si vezi ca un prieten a recomandat acel aparat. Implicit, pentru tine va fi mult mai relevant pentru ca e o recomandare care vine de la o persoana in care ai incredere, si atunci a fi prezent pe Google plus permite companiilor sa apara la moment in care cineva isi exprima intentia sa apara.
Reporter: Puteti sa ne dati cateva exemple de utilizarea a internetului de catre diferite companii pentru a-si dezvolta afacerea si maximiza realizarile?
Dan Bulucea: Putem porni de la companii foarte mari, de exmplu din domeniul financiar-bancar sau din domeniul telecomunicatilor, companii care au o prezenta online si care de ani buni isi promoveaza serviciile prin intermediul acestui mediu pana la companii foarte mici. Putem sa le luam pe cele din domeniul turismului, cum ar fi o cabana care se promoveaza online si care cu succes reuseste sa isi gaseasca clienti sau chiar si persoanele fizice. Vorbeam de prezentele online in Maramures, pe Google plus exista fotografi, avocati, electricieni, tehnicieni dentari care au o pagina pe Google plus. In acest fel reusesc sa se promoveze si reusesc sa intre in contact cu clientii pentru ca sunt mai usor de gasit.
Reporter: Care e plus valoarea adusa de internet in mediul economic?
Dan Bulucea: Valoarea e foarte mare, la fel si beneficiile. Sunt diverse studii care incearca o cuantificare a impactului pe care economia online a adus-o in procentul PIB-ului diverselor tari, Astfel, acesta variaza de la cateva procente, cum ar fi in tari ca Cehia sau Polonia – relativ apropiate noua – 3, chiar 4% la acest moment, pana la 7-8 procente, cum este in UK. Mai mult, este prognozat ca va creste pana la 10-15 procente in urmatorii ani. Asta inseamana ca acum economia online este mai mare decat cea a unor industrii cum ar fi constructiile sau energia. De asemenea un lucru foarte important de mentionat este ca acele companii care au o prezenta online cresc de doua ori mai repede decat cele care nu au aceasta prezenta online. Este un mediu care la acest moment favorizeaza dezvoltarea, cresterea companiei, favorizeaza modul in care companiile isi pot promvoa produsele pot comunica cu potentialii clienti sau cu cei existenti si asta are un impact direct asupra cifrei de afaceri si asupra cresterii acelei companii.
Interviurile de ”cosmar” de la Google sunt un test al inovatiei
Reporter: Cum poti sa te angajezi la Google?
Dan Bulucea: E metoda simpla, cunoscuta deja. Aplici la o pozitie deschisa pe site-ul nostru in Romania, google.ro/jobs.
Reporter: Pe internet circula diverse informatii despre capcanele intinse celor care aplica pentru un post la Google. Sunt reale aceste informatii?
Dan Bulucea: M-as feri sa fac orice fel de generalizare. Cred ca perceptiile sunt diferite. Pentru unii pot sa fie intrebari dificile, iar pentru altii nu. Nu e vorba de capcane. Intrebarile care in general intra in acest gen de categorie sunt mai degraba intrebari care par scoase din contextul discutiei pentru rolul respectiv si sunt, de fapt, intrebari care nu urmaresc acuratetea raspunsului, ci modul cum o intrebare este abordata, o situatie in care nu te-ai aflat in trecut cum o abordezi si cum incerci sa o rezolvi, pur si simplu pentru ca mediul in care noi ne desfasuram activitatea, online-ul, este atat de dinamic incat in mod constant esti pus in situatii noi. Este un exercitiu pe care e important ca fiecare din noi sa-l facem. Testeaza mai degraba creativitatea, disponibilitatea oamenilor de a risca, de a incerca diverse lucruri si atitudinea pe care o au atunci cand nu au neaparat succes si energie, dar reusesc sa o ia de la inceput.
Reporter: Puteti sa ne dati un exemplu cu o proba de ”cosmar” pentru aspirantii la un job in Google?
Dan Bulucea: Nu stiu daca sunt astfel de probe. Stiu ca circula astfel de zvonuri pe internet, poate unele mai reale, altele mai putin. As repeta, este mai degraba un test al inovatiei, al disponibilitatii oamenilor de a gandi creativ atunci cand sunt pusi intr-o situatie noua.
Reporter: Dumneavoastra, la angajarea in postul de director Google Romania, ati fost supus unui astfel de test?
Dan Bulucea: Procesul de recrutare a fost unul foarte interesant. Cu fiecare noua discutie pe care o aveam, eram din ce in ce mai convins ca este compania in care mi-ar place sa lucrez. Aveam de-a face cu oameni foarte inteligenti, cu niste principii, cu o abordare a noului si a modului in care putem sa schimbam lumea si sa folosim online-ul intr-o directie pozitiva care te face sa fii parte din acest lucru. Pe mine provocarile de genul acest ma motiveaza, atat timp cat am ceva de invatat si sunt pus intr-o situatie noua ma simt in largul meu si poate ca de asta pentru mine nu a fost un proces dificil.
Reporter: Care este cel mai mic salariu in Google?
Dan Bulucea: Nu a putea comenta asupra salariilor. As sublinia ca ceea ce urmarim in ceea ce priveste angajatii Google nu este sa se simta bine doar la locul de munca, ci si prin ceea ce fac ei in viata. Firesc ca mediul de lucru in care ne petrecem destul de mult timp trebuie sa fie unul motivant, in care sa se simta plini de energie. Nu incercam sa ne uitam doar la momentele si orele pe care le petrecem la birou, ci la intregul mediu. Intregul pachet a ceea ce reprezinta angajarea la Google trebuie sa fie mai bogat, dincolo de salariu. Daca reusim sau nu asta cred ca este un examen zilnic prin care trecem de asemenea.
Reporter: Sunt maramureseni angajati la Google?
Dan Bulucea: Nu stiu exact. Sunt sute de romani in Google, in majoritatea filialelor pe care le avem prezente in lume. Foarte multi in Statele Unite, in Anglia, Irlanda, Elvetia, Polonia. I-am cunoscut pe multi dintre ei si imi place tare mult sa lucrez cu ei. Sunt nu numai foarte inteligenti si plini de energie, dar si foarte creativi si, as sublinia eu, doritori sa faca Romania mai cunoscuta si sa contribuie cat mai mult ca acele produse pe care noi le lansam sa vina cat mai repede in Romania. E o echipa extraordinara.
Lupta in mediul virtual, dura si plina de satisfactii pentru invingatori
Reporter: Cat de grea este batalia cu concurenta la nivelul pietei din Romania?
Dan Bulucea: Cred ca fiecare companie se afla intr-o batalie zilnica. Suntem in fiecare zi judecati aspru de clientii nostrii si o masura foarte buna a modului in care raspundem nevoilor se regaseste in acele studii care arata nivelul de satisfactie a clientilor referitor la o companie. Ne bucuram sa vedem ca Google se afla destul de sus ca nivel de satisfactie la produsele si servicile oferite. Mediul este mult mai competitiv, mai dinamic. Nicio companiei nu isi permite la acest moment sa nu fie competitiva. Cred ca de aici decurge unul din avantajele online-ului vizavi de diverse companii.
Reporter: Ce sfaturi aveti pentru cei care investesc in mediul online?
Dan Bulucea: Online-ul le permite sa fie mai productivi, sa aiba mai mult succes. Principalul motiv pentru acest lucru este sansa pe care le-o da: sa interactioneze cu clientii lor. Nu exista niciun alt mediu de comunicare care sa permita acest nivel de interactivitate pe care online-ul il ofera, de a analiza feedback-ul si de a raspunde la el.
Sunt unele companii care inteleg foarte bine cum isi pot masura impactul investitiei dar sunt si multe companii care nu o fac. Sunt date foarte importante pe care le au dispozite pentru a-si masura acest impact. Noi avem si ”Insights for search”, statisticile de cautare. De exemplu, companiile de turism pot sa vada mult mai usor care sunt perioadele in care persoanele vor sa mearga la mare sau la munte, aici, in strainatate, si in functie de asta sa foloseasca aceste date astfel incat campaniile lor de comunciare si produsele sa fie cat mai relevante.
Reporter: Cum s-a resimtit criza financiara pe piata online si ce efecte a produs aceasta?
Dan Bulucea: Intr-un moment de criza si nu numai, as spune eu, companiile sunt mult mai atente la modul in care isi investesc resursele pe care le au si atunci capacitatea de a-si masura impactul investitiei le determina sa se uite din ce in ce mai mult la mediul online. Probabil ca acesta este unul din principalele motive pentru care a crescut in aceasta perioada de criza. Nu as spune ca aceasta criza e cel mai mult lucru care s-a intamplat online-ului, dar intr-o anumita masura permite companiilor sa fie mai atente. Mai mult, aici pot sa transmiti mesajul tau prin servciile Google exact persoanelor care sunt interesate.
Reporter: Ce previziuni faceti pentru publicitatea online?
Dan Bulucea: Este in continua crestere si va fi in continua crestere. Este mediul care alaturi de eficienta, personalizare, masurabilitate, interactivitate ofera acea capacitate companiilor de a utiliza datele intr-un mod mai bun. Asta se transforma in costuri mai eficicente si o crestere a veniturilor. Firesc e ca din ce in ce mai multe companii sa investeasca in mediul online si in acest moment este singurul mediu care creste.
CITESTE SI:
EXCLUSIV eMM.ro – INTERVIU – Directorul Google Romania, despre internautii din Maramures si viitorul pietei online (VIDEO)
Sursa: Diana Grad