Numele lui Stefan Gonczi aproape ca se identifica cu Prefectura Maramures, pentru ca fostul subprefect al judetului a lucrat in cadrul institutiei chiar de la infiintarea ei, in urma cu 16 ani. Stefan Gonczi a indeplinit pe parcursul acestor ani, in functie de modificarile legislative dictate de fiecare guvern, functia de secretar al prefecturii, apoi de director general, iar in ultimii ani a fost numit subprefect, intrand in categoria inaltilor functionari publici. In mod suprinzator pentru Romania, acesta a fost ”tehnocrat” inca dinainte ca notiunea sa fie ”la moda” in adminstratie, pentru ca Stefan Gonczi nu a facut parte din niciun partid politic si a ramas la conducerea Prefecturii Maramures fie ca la putere a fost PDSR, PNTCD sau PNL, ceea ce a transmis o stare de normalitate cel putin la nivelul administratiei maramuresene.
Cu exact o saptamana in urma, executivul a luat o ”hotarare privind constatarea incetarii de drept a raporturilor de serviciu ale domnului Gonczi Stefan, subprefect al judetului Maramures”, astfel incat de miercuri, 18 februarie 2009, acesta si-a intrerupt activitatea in Prefectura Maramures, de care a recunoscut ca il leaga atat amintiri placute, cat si unele deceptii. Are, in primul rand, satisfactia muncii bine facute si construirii unei institutii solide, a carei imagine nu a fost implicata in scandaluri in toti cei 16 ani de la infiintare.
Stefan Gonczi a acordat un interviu ziarului electronic eMaramures.ro, iar intr-un dialog deschis si-a spus parerea despre ce a fost in Prefectura, cum a colaborat cu cei care de-a lungul anilor au indeplinit functia de reprezentant al guvernului in teritoriu, de ce calitati are nevoie un bun prefect, dar si despre implicarea politicului in administratie.
Este un interviu care merita parcurs cu atentie, pentru ca Stefan Gonczi a facut cateva declaratii interesante si a transmis mesaje ce trebuie descifrate dincolo de limbajul diplomatic normal in cazul unui profesionist in administratie si comunicare. Cert este ca, fostul subprefect a atras atentia succesorilor sai ca administratia este o stiinta, iar o calitate primordiala a unui inalt functionar public trebuie sa fie intelepciunea.
Prefectura Maramures – o insititutie pornita de la zero in urma cu 16 ani
– Pe parcursul activitatii dvs., care a fost perioada care v-a influentat, care v-a facut sa va ganditi ca e mai bine sa renuntati la administratie sau, din contra, v-a ambitionat cel mai mult?
– Eu sunt un om al administratiei, recunosc, chiar al celei de dinainte de 1989, in sensul ca o perioada destul de indelungata am fost adjunctul sefului Sectiei Tehnice Investitii a judetului nostru, care transpusa in limbajul actual este Directia Generala Tehnica. Noi ne-am ocupat de constructiile mari din Maramures. Pe urma, am activat in economia reala mai mult timp.
Dupa ’89 am fost solicitat personal sa ma intorc in administratia judetului. Acesta este, pe scurt, traseul meu profesional. Prin urmare, am revenit in administratie si nu am mai plecat. In anul 1992, la 1 iulie, cand a luat fiinta Institutia Prefectului, am fost invitat sa o dezvolt. Practic, am pornit de la zero. Nici macar registrul de evidenta a documentelor nu exista. S-a pornit de la zero, am construit si s-a ajuns la organizarea din momentul de fata.
Administratia publica se poate strica si de la un singur functionar ”putred”
– Practic, ati contribuit la dezvoltarea Prefecturii Maramures pas cu pas. Cat de grea a fost aceasta misiune la nivelul administratiei publice din Maramures?
– Ar fi doua zonele la care m-as putea referi. As vrea sa spun ca absolut toti cei 9 prefecti cu care am lucrat direct si inca doi cu care am lucrat indirect au fost persoane care au permis sa se construiasca. Nu au intervenit in actul de constructie a administratiei. Partea neplacuta era atunci cand, din 4 in 4 ani, fortele politice care veneau incercau sa… minimalizeze, nici nu stiu ce cuvant sa folosesc, rolul institutiei in care intrau si trebuiau sa se convinga ca, totusi, merita sa asigure continuitatea in cadrul ei pentru ca, practic, si munca domniilor lor era mai usoara.
Acestea au fost palierele in care m-am regasit: neplacerile din momentele schimbului de putere si placerea profesionala deosebita odata depasita acea faza, pentru ca, pot sa spun cu mana pe inima, am colaborat excelent cu toti prefectii judetului Maramures … Fara sa fac absolut niciun fel de compromis, s-au legat niste relatii cu prefectii pe care si in momentul de fata si pana cand o sa exist o sa le intretin, relatii impinse chiar pana la faza de prietenie. Aceasta a fost partea pozitiva si… este absolut comod sa lucrezi intr-o institutie in care te poti uita in ochii celuilalt si sa ii transmiti mesajele fara niciun fel de retinere conjuncturala sau de ordin politic.
Tot asa, pot sa spun ca au fost relatiile pe care eu personal le-am cultivat cu presedintii consiliilor judetene. Imi aduc aminte cu drag de absolut toti presedintii de consilii judetene cu care efectiv s-a putut colabora. Numai asa se poate, mai ales in sistemele democratice, unde trebuie sa convietuiasca o multitudine de institutii.
In cazul in care nu exista o colaborare sincera, intregul mecanism se strica. Este ca si cand intr-o lada cu mere este unul singur stricat, dar cu timpul acesta ajunge sa le strice pe toate celelalte din lada. Asa este si in administratie.
”Nu mi s-a propus niciodata sa intru in vreo formatiune politica”
– Cum se face ca nu v-ati inregimentat politic in tot acest timp cat ati fost la Prefectura Maramures, stiute fiind presiunile care s-au exercitat asupra a numerosi functionari publici?
– Este foarte interesanta aceasta intrebare, fiindca eu nu pot sa spun nici macar ca am avut taria sa refuz. Nu am fost niciodata curtat de vreo formatiune politica. Este foarte interesanta aceasta treaba… Dar, nu mi s-a propus niciodata sa intru in vreo formatiune politica. Toti m-au tratat pur si simplu ca pe un profesionist. Se pare ca nu m-au luat in calcul.
Ma surprinde insa foarte mult ca in ultima perioada am sesizat cel putin trei interventii din partea a trei persoane diferite, dintre care doua din media si una din zona politica, prin care s-a incercat identificarea mea cu o anumita grupare. Imi pare rau pentru dansii… Nu am fost in situatia asta.
Un conducator cu apucaturi dictatoriale risca sa starneasca repulsie
– Cat de mult s-a schimbat adminsitratia publica in tot acest timp cat ati fost implicat in mersul lucrurilor din prefectura?
– S-a schimbat mult, in sensul ca in prima parte, cand noi veneam din zona aceea dictatoriala si in care institutiile statului nu isi gaseau exact locul in intregul angrenaj, s-a simtit un autoritarism puternic al prefecturii. Apoi, treptat, s-a ajuns la relatii normale de colaborare, conlucrare.
Era firesc si este firesc si in momentul de fata sa spun, cu mare acuratete, ca in cazul in care se va incerca de catre oricare dintre institutiile judetului sa isi aroge niste atitudini dictatoriale sau… hai sa zicem putin mai agresive, nu o sa isi gaseasca locul. In relatia cu politicul, cu adminsitratia, cu media, sa nu mai vorbesc despre cetateni, imediat se va ajunge de la o stare fireasca, la un sentiment de repulsie fata de acea persoana sau institutie care va incerca sa exercite acel autoritarism.
Administratia este o stiinta, nu un loc in care sa iti satisfaci niste dorinte personale – E necesara implicarea politicului in administratie si in ce masura?
– Rolul politicului este la un moment dat sa canalizeze energiile nationale intr-o anumita directie. Noi aceasta directie ne-am regasit-o prin aderarea la structurile europene si dorinta de a ne insusi modelele democratice din Europa occidentala. Directia – aceasta este, nu alta. Sigur, si legislatia trebuie sa urmareasca aceasta tendinta, pentru a canaliza toate resursele inspre atingerea acestui scop.
In schimb, politicul nu poate sa intervina direct, brutal, in actul administrativ, pentru ca aici este vorba de un alt nivel de concretete. Este vorba de cu totul altceva. Cineva, e adevarat, iti stabileste obiectivul, iar acest cineva este politicul. Apoi, rolul politicului trebuie sa fie mai mic in fazele in care iti duci la indeplinire sarcinile.
Pot sa spun ca ani la rand politicul a influentat administratia in sensul ca a incercat, in Maramures mai putin si ma refer la perioada exercitiului meu, sa isi impuna oamenii in structurile administratiei.
Cred ca acum este momentul sa spun ca administratia e o stiinta. Administratia nu este locul in care sa iti satisfaci niste dorinte, de a-ti pune in anumite pozitii sau a acorda beneficii materiale la anumite persoane care in exercitiul acesta politic te-au ajutat.
Faceam o paralela. Un strungar nu trebuie sa invete strungaria la locul de munca. Cand l-am angajat de strungar, trebuie deja sa fie strungar si sa stie ce sa faca. Asa ar fi normal sa se intample si in administratie. Administratia nu ar trebui sa o inveti „la locul de munca”, pentru ca se risipeste timp si se pierd banii cetatenilor, ci ar trebui sa vii gata pregatit pentru acest lucru. Aici sunt energiile care se irosesc la un moment dat.
Bulversarile in administratia publica apar de la sefii care vor sa isi impuna nestiinta
– Cat de mult influenteaza schimbarile politice la nivelul institutiilor deconcentrate performantele din administratie? Cum functioneaza sistemul dupa asemenea „cutremure”?
– Daca persoana care vine in fruntea sistemului nu doreste sa isi impuna nestiinta, atunci sistemul poate functiona fiindca in mod normal o organizatie care isi stie obiectivele prea putin ar mai trebui sa fie afectata de schimbari. Insa, daca persoana in cauza vine si isi impune punctul de vedere care nu este profesionist, atunci, sigura ca da, se pot produce bulversari in cadrul institutiilor.
Oricum, ar trebui sa inteleaga toata lumea ca atat in deconcentrate, cat si in primarii, prefecturi, consilii… diletantismul nu ar trebui sa isi aiba loc pentru ca niciun intr-un caz nu este productiv.
Directorii din deconcentrate isi irosesc 75% din timpul destinat muncii
– Exista diletantism in momentul de fata la nivelul institutiilor publice din Maramures?
– Eu as putea sa vorbesc strict de Institutia Prefecturii, pentru ca nu pot sa fac trimitere spre altele. Atat pot sa spun ca este foarte dificil sa lucrezi cu un serviciu deconcentrat in primii doi ani, atunci cand vine un conducator nou, intrucat greu se gasesc cuvintele, iar ideile se ordoneaza si mai greu.
Din pacate, se intampla cam in felul urmator: Doi ani de zile invata unde sunt, un an de zile incearca sa munceasca si in al patrulea an incearca sa isi conserve postul. Deci 75% din timpul destinat muncii efective se consuma inspre alte zone, fapt care nici intr-un caz nu este in folosul cetateanului care il sustine material pe acest om sau institutia in sine.
”Sper ca nu o sa vina ageamii la conducerea Maramuresului”
– Pentru Maramures s-a anuntat in acest an o schimbare radicala, caci s-a propus inlocuirea intregii echipe de la prefectura. In cat timp si cum se vor resimti in judet schimbarile dupa ce persoanele respective se vor instala pe functii?
– Sper ca toate aceste persoane sunt pregatite in mod deosebit ca sa ocupe posturile la care aspira. Sper ca nu o sa vina ageamii, ci vor veni persoane care au experienta in conducerea unei administratii judetene. Ei vor veni in cadrul unei institutii care stie ce sa faca si care, daca in ansamblul ei, va fi lasata sa functioneze, atunci activitatea va merge bine.
Daca se vor urmari, insa, aspecte de ordin spectacular, atunci acest judet pot sa spun ca se poate oricand aprinde, asa cum s-a mai aprins Maramuresul imediat dupa 1989. Au fost atunci momente ale caror urme nu le putem sterge nici acum: vezi fenomentul Sapanta, vezi conflictele interconfesionale, bataia dintre cetatenii din Asuaj si acea comuna din judetul Satu Mare, vezi ce s-a intamplat la Ruscova, Repedea, vezi ce s-a intamplat si in zona aceasta a judetului cand unii oameni au ajuns nenorociti si cu capetele sparte sau handicapati doar din pricina modului neprofesionist si neintelept in care au fost gestionate problemele din perioada respectiva.
Un judet prost gestionat se poate aprinde in doua saptamani fara niciun fel de probleme majore. Depinde ce se urmareste: spectacolul sau ca lucrurile sa mearga bine in Maramures cu adevarat.
Jocurile politice, firesti doar in anumite momente
– Credeti ca s-a transmis un semnal bun in momentul in care s-a aflat ca persoanele propuse sa ocupe posturile de prefect si subprefecti s-au angajat ca simpli functionari la Consiliul Judetean, doar ca sa isi usureze numirea? Este acesta mesjul pe care trebuie sa il transmita comunitatii un reprezentant al guvernului in teritoriu a carui atributie este sa urmareasca respectarea legii?
– Nu vreau sa ma leg de “chibitarii” pentru ca aici sunt niste vointe politice. In momentul de fata tot ce se intampla face parte dintr-un joc al politicului. Sigur ca da, in hatisul acesta legislativ se incearca sa se gaseasca o cale pentru ca la un moment dat vointa politica sa se realizeze. Nu aceasta este esenta.
Eu niciodata nu am judecat ca asta e important, cum se ajunge. Important este ca intr-adevar persoanele care acced la aceste nivele sa aiba competenta corespunzatoare sa ocupe posturile de demnitate.
Conflictele personale, o piedica pentru care Romania sta pe loc
– Ce calitati trebuie sa aiba un inalt functionar public?
– Pai prima calitate si poate singura, pe care eu o cer si pe care o pretind si de la studentii mei, este intelepciunea. Un om intelept are capacitatea sa se perfectioneze, sa se adapteze, sa transmita mesaje. In clipa in care nu esti intelept, imediat apar mici, care pe urma se transforma in mari, conflicte intre persoane.
Din pacate, nu problemele ne-au creat noua situatiile de conflict, ci disputele de ordin personal, pe care eu nu le inteleg. Pur si simplu nu inteleg disputele fara temei, fie ca reprezinta o grupare sau alta. Parerea mea este ca suntem 20 de milioane de romani si trebuie sa dorim binele acestei tari, nu ale unui individ sau ale unui grup.
“Omul trebuie sa mearga cu privirea inainte, nu cu ceafa“
– Ce altceva ii mai trebuie functionarului public ca sa fie un bun profesionist?
– Ar trebui sa aiba cunostinte in domeniul administratiei. E absolut necesar, pentru ca este vorba de o profesie. Apoi, este absolut obligatoriu sa ai adaptabilitate pentru ca administratia nu este identica cu alte meserii. Nu poti sa zici ca 10 ani numai de o problema o sa te ocupi. Mediul este atat de schimbator incat in permanenta apar noi provocari.
Daca nu ai capacitatea sa discerni din noianul de probleme care este cea mai importanta, la un moment dat, si te cramponezi, vorba lui Manolescu, «ramai blocat in proiecte», ajungi un fixist, ramai un om al trecutului. Prin zonele prin care am umblat, prin tarile prin care am trecut, ni s-a atras atentia sa nu umblam cu ceafa intoarsa in fata. Omul trebuie sa mearga cu privirea inainte, de asta m-am convins.
Revenirea in Prefectura Maramures, exclusa din start
– Daca vi s-ar propune sa asigurati expertiza la Prefectura Maramures, ati accepta?
– Nu
– Care ar fi motivele?
– Este o teorie a managementului. Niciodata, intr-o structura in care ai ocupat pozitii de conducere sa nu te duci pe functii decat de acelasi nivel. Prin urmare, nici vorba. In schimb, am sa imi continui activitatea academica, pe care mi-am pastrat-o cu eforturi deosebite, pentu ca a trebuit sa incerc sa fiu performant in doua domenii.
Scoala de administratie in Baia Mare, un proiect de vis
– Ati raspunde la o provocare: sa creati o scoala de administratie in Baia Mare?
– Da. Mi-ar face mare placere. In schimb, trebuie mai multe conditii. Nu este suficienta o singura persoana. Aici e nevoie de mai multe energii. Am avea insa un motiv, pentru ca suntem printre putinele prefecturi din tara care au primit certificatul ISO. Este o recunoastere nu nationala, ci internationala. Noi putem in momentul de fata sa concuram administrativ cu orice institutie similara din UE. Din pacate, viata pe mine m-a fericit sau m-a nefericit, nu stiu sigur… Eu nu am avut niciodata o oferta in sensul ca ”Uite este un job, te rog sa te implici si tu”.
Totdeauna a trebuit ca eu sa fiu creator de joburi si sa ii atrag pe altii in proiecte. Apoi, as mai adauga ca inclusiv informatia ar trebui sa fie platita. Din pacate, in momentul de fata se considera ca orice proiect se poate face si fara un asemenea cost, lucru care este inadmisibil.
Sursa: Meda Muntean
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult