Metoda interdisciplinara de predare, introdusa in invatamantul romanesc in anul scolar 2013-2014, la clasa pregatitoare si clasa I, va intra si la clasa a II-a, din toamna, iar examenele nationale vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA, spune ministrul Educatiei, Remus Pricopie.
„Metoda interdisciplinara de predare este, de fapt, pregatirea pentru testele tip PISA. A a fost introdusa, pentru prima data, in sistemul romanesc de educatie in anul scolar 2013-2014, in clasa pregatitoare si clasa I, continua cu elevii din clasele a II-a, iar din toamna aceste generatii vor beneficia si de primele manuale noi, in premiera si in sistem digital. Predarea interdisciplinara va fi extinsa apoi la clasele a III-a si a IV-a simultan cu noile manuale”, a declarat Remus Pricopie.
Potrivit ministrului, elaborarea manualelor pentru toate ciclurile de invatamant ar putea dura patru-cinci ani.
„Sunt lucruri pe care, teoretic, ar trebui sa le faci imediat, dar care, practic, nu pot fi facute decat gradual si numai dupa ce masori de o suta de ori. De exemplu, procesul de schimbare a manualelor este unul care dureaza patru-cinci ani. Nu exista nicio varianta in care sa schimbi toate manualele peste noapte, fiindca manualele se schimba odata cu primul an al ciclului, respectiv clasa I, clasa a V-a, a IX-a, chiar daca avem in scoala romaneasca manuale de geografie din care elevii ar putea invata faptul ca Iugoslavia este vecinul nostru din sud-vest. Acel manual ar fi trebuit scos din circuit de ani buni dar, pentru ca am fost ocupati cu schimbarea ministrilor in fiecare an, uneori chiar si trimestrial, cu dezbaterile prea politice despre reforme ale educatiei sau pentru ca ne-a fost teama sa nu deranjam editura care, de 15 ani, vinde acelasi manual, am omis un lucru elementar: revizuirea periodica a programelor si, apoi, a manualelor. Iata de ce avem nevoie de un proces continuu si, as putea spune, tehnocratizat de revizuire a programelor si de actualizare a manualelor”, a explicat Pricopie.
Intrebat ce se va intampla cu disciplinele pentru care nu au existat ofertanti la licitatia in vederea realizarii noilor manuale, ministrul Educatiei a spus ca exista solutii. „Manualele pentru materii predate in limba ucraineana, greaca sau slovaca vor fi cumparate din strainatate, asa cum se intampla acum. Dar vreau sa precizez un lucru foarte clar: licitatia al carei rezultat l-am prezentat nu va fi anulata. Vom mai organiza o noua licitatie pentru maualele care nu au fost adjudecate, dar nu vom relua procedura in cazul celor declarate deja castigatoare”, a mai spus el.
Tot in contextul schimbarilor din invatamant, Remus Pricopie a subliniat ca un prim obiectiv a fost acela de a pune pe picioare un mecanism clar, coerent, transparent, iar mai departe „este treaba specialistilor”.
„Mecanismul in sine se construieste in aproximativ un an, iar derularea lui corespunde ciclurilor de studii. Procesul a inceput deja. Toamna aceasta vom avea manuale noi, inclusiv in format digital, la clasele I si a II-a. Vom continua cu programe si manunale noi pentru celelalte clase. Spre exemplu, noile programe de istorie, la care se lucreaza, vor permite elevilor sa inteleaga mai bine conceptul european de ‘unitate in diversitate’, prin analizarea ideilor si momentelor ce au stat la baza formarii identitatii nationale romanesti, dar si prin intelegerea rolului nostru in Europa si in lume. Dupa cum ati vazut, inca din clasa pregatitoare si apoi clasa I si a II-a, disciplina Limba si literatra romana se intituleaza ‘Comunicare in limba romana’, iar Matematica – ‘Matematica si explorarea mediului’, care arata exact modalitatea de predare interdisciplinara. Din anul scolar 2015-2016, vom avea programe si pentru clasele a III-a si a IV-a„, a precizat Pricopie.
Potrivit ministrului, strategia modernizarii scolii a vizat mai intai introducerea unei serii de masuri speciale care pleaca de la infrastructura si ajung apoi sa vizeze elementele de continut educational sau de monitorizare a performantelor scolare. Aceasta monitorizare, a explicat Pricopie, va putea fi facuta intr-un mod profesionist, prin evaluarile de elevilor din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, efectuate pentru prima data in anul scolar 2013-2014. „Nu trebuie uitat ca aceste evaluari sunt concepute exact pe modelul testelor PISA”, a adaugat Pricopie.
Ministrul Educatiei a mai precizat ca din anul scolar viitor va fi introdusa programa scolara pentru disciplina optionala „Educatie prin sah”, anul I si anul al II-lea de studiu. Aceasta intra in curriculum, la decizia scolii, pentru invatamantul primar si va putea fi folosita incepand cu anul scolar 2014 – 2015. Elevii vor avea astfel ocazia sa se familiarizeze cu tabla de sah, cu regulile de joc si sa decodifice semnele conventionale utilizate intr-o partida. Exercitiile de interpretare, observatia, simularea unor situatii si calcularea unor variante de joc sunt etape pe care elevii le vor parcurge in cei doi ani de studiu.
Remus Pricopie a concluzionat ca noile programe scolare, noile manuale si evaluarile tip PISA din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a constituie un pas important pentru modernizarea scolii. Ministrul Educatiei subliniaza ca scoala va pune astfel accent mai mult pe intelegere si judecata, si mai putin pe memorare. Practic, elevii sunt astfel pregatiti pentru sustinerea noilor examenelor nationale in forma interdisciplinara.
Evaluarea nationala, admiterea la liceu si bacalaureatul vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonante de urgenta adoptate in decembrie 2013, care a modificat Legea educatiei.
„Nu respingem conceptul de abordare interdisciplinara a examenelor, dar nu il poti aplica fara pregatire prealabila. De aceea, primul an in care vor fi sustinute examenele dupa modelul evaluarilor PISA va fi 2019”, a explicat atunci Pricopie.
PISA este o evaluare standardizata international, proiectata impreuna de catre tarile participante, inclusiv Romania. Ultima testare PISA a continut atat itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme in situatii autentice ce pot fi intalnite in viata adulta (in pondere de 75%), cat si de citire sau lectura (15%) si stiinte (10%).
Sursa: Mediafax