Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a publicat recent rezultatele unui studiu international privind procesul de predare si invatare, realizat in 23 de tari, dintre care 15 sunt state membre ale Uniunii Europene. Potrivit datelor, profesorii nu se simt motivati si isi pierd 13% din timp incercand sa mentina disciplina in clasa.
Spre deosebire de studiile anterioare, care se axau pe performanta elevilor, recentul studiu al OCDE se refera in special la profesori si la directorii unitatilor de invatamant. Rezultatele au fost folosite la realizarea, in premiera, a unei comparatii la scara internationala a mediilor educationale si a conditiilor de munca ale profesorilor.
Trei profesori din patru considera ca nu se simt motivati sa-si imbunatateasca metodele de predare, iar comportamentul neadecvat al elevilor afecteaza derularea cursurilor in trei scoli din cinci. Profesorii din Irlanda, Portugalia, Spania si Italia se plang de faptul ca nu sunt evaluati sistematic si nu primesc ecouri cu privire la activitatea derulata la clasa. Acest studiu scoate in evidenta nevoia ca autoritatile sa recompenseze si sa recunoasca un invatamant de calitate.
Toate tarile care au participat la realizarea studiului par sa se confrunte cu o lipsa a personalului calificat, insa cifrele difera mult, de la 12% in cazul scolilor din Polonia, pana la 78% in Turcia.
UE a sprijinit realizarea studiului, in speranta ca acesta le va permite autoritatilor din domeniul educatiei sa-si faca o idee mai clara cu privire la ajutorul pe care l-ar putea acorda celor aproximativ 6,25 de milioane de profesori din Uniune.
Studiul sugereaza ca factorii de decizie din domeniul educatiei le-ar oferi un sprijin mai eficient profesorilor si elevilor daca s-ar axa mai mult pe rezultatele invatarii si mai putin pe programele scolare.
Sursa: Ioana Osan