Agentia Spatiala Europeana (European Space Agency – ESA) lanseaza miercuri Misiunea IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) iar evenimentul care va avea loc la portul spatial european din Guyana Franceza poate fi urmarit online, de la ora 14,30, ora Romaniei, informeaza Agentia Spatiala Romana (ROSA).
Misiunea poate fi urmarita live pe Arianespace TV si ESA TV. Misiunea IXV va testa aspecte legate de sistem si tehnologii de ultima ora, pentru a oferi Europei capacitatea de reintrare independenta in atmosfera, precum si baza pentru a dezvolta sisteme de transport spatial refolosibile. Misiunea va valida modele de sisteme de transport care incorporeaza atat simplitatea unor capsule, cat si performanta vehiculelor cu aripi (lifting-bodies), avand un grad inalt de controlabilitate si manevrabilitate pentru o aterizare de precizie.
Misiunea va dura 100 de minute de la lansare pana la aterizare.
Cantarind aproximativ doua tone si avand dimensiunile unei masini, IXV se potriveste confortabil in interiorul carenajului protectiv al rachetei Vega. Carcasa din doua piese se va deschide pentru a elibera vehiculul la o altitudine de 320 km.
Dupa separarea de Vega la 320 km deasupra Pamantului, vehiculul lung de 5 metri si cu o greutate de doua tone va urca la o inaltime de aproximativ 450 km si apoi va incepe sa coboare pentru reintrare in atmosfera, inregistrand o cantitate mare de date de la un numar mare de senzori conventionali si avansati. Viteza de reintrare de 7,5 km/s la o altitudine de 120 km va crea aceleasi conditii ca acelea in care se afla un vehicul ce se intoarce de pe orbita joasa, explica reprezentantii ROSA.
IXV va aluneca prin atmosfera la viteze hipersonice pentru a testa noile tehnologii de reintrare ale Europei, inainte ca parasutele sa intre in functiune pentru a incetini coborarea in vederea unei aterizari in siguranta in Oceanul Pacific. O serie de baloanele de flotare vor mentine vehiculul pe linia de plutire dupa aterizare, de unde va fi recuperat de catre o nava pentru analize detaliate.
Centrul de Control al Misiunii din cadrul ALTEC (Advanced Logistics Technology Engineering Centre) din Torino, Italia, va monitoriza indeaproape IXV pe durata misiunii. Centrul va fi, de asemenea, responsabil pentru coordonarea tuturor activitatilor terestre, inclusiv statiile fixe de la sol din Libreville (Gabon) si Malindi (Kenya), si statia navala de pe nava de recuperare din Oceanul Pacific.
Un cost de aproximativ 150 milioane de euro este estimat pentru proiectarea si dezvoltarea vehiculului XIV, pentru echipamentul suport de la sol si segmentul terestru (upgradarea centrului de control al misiunii, antena navala, kit-urile de telemetrie, reteaua de comunicatii), impreuna cu operatiunile de validare si cele din cadrul misiunii. Acest cost include cheltuielile legate de nava de recuperare, dar exclude costul rachetei Vega, arata ROSA.
O asemenea expertiza reprezinta, potrivit specialistilor, o „piatra de temelie” pentru trepte de lansare reutilizabile, aducerea de mostre de pe alte planete si intoarcerea echipajului din spatiu, precum si pentru viitorul unor domenii precum Observarea Pamantului, cercetari stiintifice in microgravitatie, servicii de intretinere a satelitilor si misiuni de scoatere din uz.
Rezultatele initiale ale zborului, mentioneaza sursa citata, vor fi date publicitatii aproximativ sase saptamani mai tarziu. Acestea vor fi folosite in cadrul programului Pride (Programme for Reusable In-Orbit Demonstrator for Europe), care este in faza de studiu ca urmare a finantarii obtinute la ultimele doua Consilii Ministeriale ESA.
Sursa: Agerpres