„Un proiect megaloman”, asa si-a catalogat cartea de debut criticul literar Alex Goldis, cand a prezentat-o publicului baimarean. Alaturi de el s-a aflat eseistul Alexandru Matei, care a venit in municipiu cu alte doua proiecte ambitioase. Nu cititorului amator de literatura de consum se adreseaza cele trei lucrari lansate, ieri, 14 mai, la Biblioteca Judeteana „Petre Dulfu”, ci mai degraba lectorului documentat, capabil sa digere si sa aprecieze cercetarea minutioasa si limbajul pretios.
„Critica in transee. De la realismul socialist la autonomia esteticului”, aparuta la Editura Cartea Romaneasca, este teza de doctorat a lui Alex Goldis, asistent la Facultatea de Litere din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj Napoca. Pe Alex Goldis il stiti insa dinainte de debutul in volum, fiind unul dintre cei mai apreciati critici literari ai momentului. De altfel, cartea sa a primit premiul CritcAtac, Premiul Observator Cultural si Premiul Ariel.
„Cartea aceasta a fost un proiect megaloman. Initial, am vrut sa acopar perioada 1948 – 1990, insa mi-am dat seama ca nu voi reusi. Asa ca m-am oprit la anul 1971, lasand restul pentru un al doilea volum. Este o carte polemica la adresa criticului calinescian, perceput ca un geniu caruia nu i se pot contesta judecatile de valoare. De fapt, este o povestea liberalizarii criticii romanesti. Ea seamana cu un roman de spionaj, avand in vedere ca in epoca respectiva nu-ti dadeai seama care erau criticii esteticului sau ideologicului „, a detaliat Alex Goldis.
Autoironic, autorul a dezvaluit publicului ca titlul lucrarii a fost unul „facut”, din considerente editoriale, si a starnit nedumeriri, inclusiv tatal sau intrebandu-l „ce legatura are critica literara cu razboiul”, atunci cand nu i-a gasit cartea in librarie, tocmai din pricina unei confuzii legate de titlu.
„Nu prea imi plac metaforele in critica, le folosesc cu maxima circumspectie, dar titlul acesta i se potriveste. Cand a aparut cartea, l-am sunat pe tatal meu, care este inginer, iar el a cautat-o in librarie. Apoi m-a sunat sa-mi spuna: „Nu exista nicio carte „Critica in trasee„. I-am explicat ca e vorba de „transee” si m-a intrebat ce legatura are razboiul cu literatura si ca „traseele” se potriveau mai bine. Apoi, pe mail, o prietena mi-a spus ca mai bine se numea „Critica in transe”, avand in vedere ca urmeaza un al doilea volum”, a povestit autorul.
Cu alte doua carti de specialitate a venit in fata publicului baimarean Alexandru Matei, lector la Universitatea din Bucuresti. „Jean Echenoz et la distance interieure„, teza sa de doctorat, este rezultatul unei documentari laborioase la Paris, acolo unde a studiat cu o bursa din partea guvernului francez.
Cea de-a doua carte, „Mormantul comunismului romanesc. „Romantismul revolutionar” inainte si dupa 1989″, aparuta la Editura IBU Publishing, a starnit numeroase reactii. Studiul critic analizeaza „discursul ca marfa”, propunand o distinctie intre intelectualii de ethos (Ciprian Siulea, Alex. Cistelecan, Caius Dobrescu) si intelectualii de pathos (Vladimir Tismaneanu, Traian Razvan Ungureanu, Mihail Neamtu). Consideratiile sale se opresc si asupra Ceausestilor si ceausimului, dar si asupra societatii postdecembriste.
„Da, este o carte polemica, insa nu este o carte despre intelectuali, ci despre discursul ca marfa. Concluzia este ca exista viata in comunism si ca discursul nostru actual datoreaza foarte multe felului in care se vorbea atunci. Discursul ceausist este de sorginte romantica”, a conchis Matei.
Sursa: L.H.