Fabrica de hârtie „Letea“ din Bacău își va scoate la vânzare, în toamnă, ultimele clădiri, terenuri și mașini. Este una dintre cele mai vechi întreprinderi din România, decizia înființării sale fiind luată acum 140 de ani, pe 11 decembrie 1878, de guvernul condus de Ion C. Brătianu.
În anul Centenarului, istoria fabricii se îmbină poate cel mai bine cu istoria României, una zbuciumată, cu suișuri și coborâșuri. Din cenușa fabricii simbol pentru economia Moldovei au mai rămas câteva terenuri și clădiri, care pot aduce renașterea unui business intrat în istorie.
Înființarea fabricii Letea din Bacău a fost decisă imediat după câștigarea independenței României, fiind considerată drept una dintre primele măsuri pentru crearea unei industrii naționale, care să nu mai depindă de importuri.
Mihail Kogălniceanu, Ion Ionescu de la Brad, Bogdan Petriceicu Haşdeu, A.D. Xenopol, alături de premierul Ion. C. Brătianu s-au aflat printre promotorii înființării fabricii care urma să scrie istorie economică în următoarea 100 de ani.
Fabrica de hârtie „Letea“ din Bacău, cea mai mare din estul Europei, avea să aibă o istorie plină de suișuri și coborâșuri. Timp de un secol, a fost cel mai mare furnizor de hârtie de ziar și produse de papetărie din țară. A trecut prin naționalizarea de după 1945, a cunoscut o retehnologizare masivă în anii comunismului, iar după Revoluție, în 2003, a fost privatizată, ajungând în posesia fostului primar Dumitru Sechelariu.
În 2011, fabrica a intrat în faliment, iar de atunci se încearcă salvarea a ce se mai poate din acest ,,Titanic’’ economic.
După doi ani și jumătate de încercări de vânzare a societății în întregul ei, lichidatorul judiciar Sierra Quadrant, unul dintre principalii jucători din piața insolvenței din România, a luat decizia, aprobată de creditori, de a încerca o altă strategie, menită să relanzeze activitatea economică în zonă.
Letea Bacău, un viitor hub economic
43 de milioane de lei a fost prețul de pornire la ultima licitație propusă de Sierra Quadrant, în septembrie anul trecut. A fost un singur investitor interesat să preia întreaga afacere, însă în cele din urmă și acesta a renunțat, în condițiile în care tehnologia învechită și condițiile impuse de legislația de mediu cu privire la tehnologia utilizată, respectiv BAT ( best available technology), fără de care nu se eliberează autorizația de mediu, ar fi făcut afacerea o misiune imposibilă fără o investiție consistentă în retehnologizare. A fost un moment semnificativ care a determinat lichidatorul să treacă la o altă strategie.
,,Intenționăm să dezmembrăm cele 30 de hectare ale societății Letea Bacău, inclusiv clădirile și utilajele rămase, și să alcătuim active imobiliare separate. Există discuții pentru identificarea unor terenuri și clădiri care să fie preluate de diverși investitori și care să relanseze activitatea economică’, spune Florin Dragomir, asociat coordonator al Sierra Quadrant.
,,Fabrica Letea Bacău a reprezentat una dintre investițiile economice strategice din zona Moldovei. Asigura sute de afaceri pe orizontală, mii de locuri de muncă, dezvoltare economică la nivel local și nu numai. În anii ‘80, oferta Letea includea peste 200 de sortimente de hârtie şi cartoane dar şi hârtie de ziar, care acoperea întreg necesarul intern și o mare parte din export, către state precum SUA, Elveţia, Olanda, Orientul Mijlociu și țări din Asia. La Letea existau 12 maşini de fabricare a hârtiei, de la hârtie de ziar, igienică, pentru ţigarete, cu filigran, ş.a. Din toată acea investiție a mai rămas o mașină de hârtie și una de maculatură, care sunt depășite din punct de vedere tehnologic. Acesta este și motivul pentru care mizăm pe extinderea domeniilor de activitate de pe platforma Letea, în scopul relansării economice a zonei”, a mai spus Dragomir.
Sierra Quadrant mizează pe faptul că terenurile și clădirile ce vor fi scoase la vânzare au o poziție foarte bună, optimă pentru investitori.
,,Este vorba de hale de producție, birouri, spații utilitare, terenuri și clădiri care sunt poziționate în zona periferică a municipiului Bacău. Beneficiază de toate racordurile necesare la utilități și au acces inclusiv la o linie ferată dedicată. Bacăul, cu aeroportul său internațional, și poziționarea geografică optimă, asigură argumente optime pentru a atrage investitorii’, a mai spus expertul de la Sierra Quadrant.
Planurile companiei vizează, astfel, reamenajarea întregului areal al platformei sub forma unor entități separate, cu drumuri de acces și infrastructură sub forma unui hub industrial. Planul este încă în faza topografică, urmând să fie definitivat până în toamnă, când ar urma să fie demarată procedura de vânzare.