Pretul de pornire a licitatiei pentru 51% din actiunile CFR Marfa este de aproape 800 de milioane de lei, iar dosarul de prezentare va putea fi achizitionat contra sumei de 10.000 de euro sau echivalent in lei, a anuntat, vineri, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, intr-o conferinta de presa.
„Conform calendarului pe care l-am prezentat in legatura cu privatizarea CFR Marfa, data de 8 aprilie era data limita pentru lansarea anuntului de privatizare. Am reusit sa devansam acest termen cu trei zile si astazi suntem in masura sa publicam anuntul de privatizare pentru CFR Marfa. Anuntul sa gaseste de astazi pe site-ul Ministerului Transporturilor. De asemenea, tot de astazi a aparut in mai multe publicatii europene si nationale. Ele au fost stabilite de consultanti in baza unor analize”, a spus Fenechiu. Potrivit acestuia, documentele pentru licitatie sunt disponibile la sediul MT, incepand cu data de 9 aprilie.
„Participantii trebuie sa depuna 10.000 de euro sau echivalent in lei prin ordin de plata la Trezorerie sau intr-un cont de la Eximbank. Ei vor trebuie sa semneze un angajament de confidentialitate, iar documentele de precalificare se pot depune pana la data de 22 aprilie orele 16.00. Deschiderea documentelor va avea loc pe 23 aprilie, iar pana pe 29 aprilie se analizeaza documentele si se publica o lista scurta cu cei precalificati. Acestia vor trebui sa mai plateasca o taxa de 5.000 de euro pentru a consulta camera de date. Dupa aceasta etapa, urmeaza negocierea pe baza ofertelor depuse, iar termenul de depunere este de 8 mai, iar din 9 mai comisia de privatizare va purta negocieri cu fiecare ofertant in parte. Dupa ce va exista cu lista cu cei precalificati, va castiga cel care va oferi pretul cel mai mare. Sunt mai multe aspecte in contract care ar putea fi subiectul negocierilor. Discutam chestiunile sociale, ce vor sa faca pentru dezvoltare, pentru ca, practic, statul nu vinde CFR Marfa, ci se asociaza cu o societate. Statul ramane cu 49% din actiuni, ceea ce nu-i putin”, a precizat ministrul.
Relu Fenechiu a explicat ca privatizarea si evaluarea acestei companii este facuta in contextul in care toate datoriile pe care compania le are la statul roman vor fi transformate in actiuni. Valoarea datoriilor se ridica, acum, la 1,5 miliarde de lei.
„Acest lucru se va face pana la momentul privatizarii. Datoriile devin actiuni inainte de privatizare, adica inainte ca cineva sa preia actiunile companiei. Cine va cumpara aceasta companie o va cumpara fara aceste datorii”, a afirmat seful de la Transporturi.
El a explicat ca acest proces de transformare a datoriilor in actiuni nu s-a putut face inainte de publicarea anuntului de privatizare pentru CFR Marfa, intrucat Comisia Europeana o considera ca fiind ajutor de stat.
„Ajutorul de stat nu ne este permis decat in contextul privatizarii”, a subliniat acesta. Fenechiu a adaugat ca garantia de participare la licitatie este de 10 milioane de euro.
„Am propus o garantie de participare de 10 milioane de euro, care va trebui depusa de participantii preselectati, care vor dori participe la faza a doua a licitatiei. De asemenea, in conditiile de precalificare exista cateva conditii restrictive introduse, astfel incat sa poata participa la aceasta licitatie doar persoane fizice sau juridice cu capabilitatea de a putea sa dezvolte aceasta activitate. Pretul de pornire a licitatiei este aproape 800 milioane de lei. (…) La 800 milioane de lei, inseamna o valoare a companiei de circa 1,5 – 1,6 miliarde de lei. Procedura prin care s-a ajuns la acest pret este o procedura complexa, care a avut la baza valoarea activelor companiei din care au fost scazute datoriile si eventualele viitoare datorii pe care compania le va face pana in momentul privatizarii si, de asemenea, potentialul pietei de transport feroviar din Romania pe care ar putea sa il ocupe aceasta companie”, a aratat ministrul.
Acesta a mai spus ca au fost discutii in privinta pretului de pornire a licitatiei, iar consultantii au aratat ca un pret prea mare ar putea sa determine ca anumite companii sa nu fie interesate de participarea la licitatie, iar un pret prea mic ar putea permite, pe de o parte, participarea unor companii fara anvergura necesara, iar pe de alta parte autoritatile sunt interesate de a obtine cat mai mult pe aceasta companie.
„Repet, nu numai pretul este important, ci ca aceasta companie sa se dezvolte. Este important – si in documentatia de licitatie exista si conditionalitati sociale cu privire la angajati, exista si un contract colectiv de munca, care presupune salarii compensatorii pentru disponibilizari -, iar pe noi ne intereseaza ca aceasta companie sa pastreze cat mai multi din salariatii existenti”, a precizat el.
Ministrul Transporturilor a mai spus ca are informatii ca exista investitori interesati de CFR Marfa.
„Acum trei zile, cand am avut o discutie cu consultantii, erau 27 de companii importante care s-au interesate de privatizarea CFR Marfa si opt companii importante care si-au anuntat intentia clara de a participa la privatizare”, a specificat el.
In ceea ce priveste o serie de active ale CFR Marfa care trebuiau sa treaca la CFR SA, ministrul a explicat ca din momentul in care datoriile CFR Marfa vor fi transformate in actiuni, societatea, automat, nu va mai avea datorii la finantele publice.
„Astazi, acele active au sechestru de la ANAF. ANAF-ul va ridica sechestrul si vor fi transferate prin ordin de ministru catre CFR Infrastructura”, a incheiat acesta.
Sursa: Agerpres