In data de 24 martie 2015, deputatul UNPR de Maramures, Nutu Fonta, a sustinut o declaratie politica in Parlamentul Romaniei, aducand argumente solide pentru prezenta unui elicopter SMURD pe Aeroportul International Baia Mare. Acest demers este sustinut atat de catre toti parlamentarii judetului Maramures, cat si de primarul municipiului Baia Mare, Catalin Chereches, din motive absolut realiste, pragmatice si fundamentate. Amplasarea si dotarea unui heliport la Baia Mare este justificata prin nevoia dinamizarii activitatii Serviciului SMURD Maramures, iar mutarea aici a elicopterului distribuit la Jibou este absolut necesara, avand in vedere particularitatile si specificul zonei de nord a tarii, extrem de importanta atat din punct de vedere teritorial, cat si turistic, dar mai ales din ratiuni de siguranta nationala si securitate.
In actualul context delicat in care se afla Romania, ca granita de est a NATO si a Uniunii Europene, pe fondul conflictelor interminabile din tara vecina Ucraina, se impune intarirea capacitatii de interventie in situatii de urgenta, atat pentru judetul Maramures, cat si a celor limitrofe.
„In numele parlamentarilor maramureseni, am solicitat public conducerii MAI sa analizeze oportunitatea amplasarii bazei aeriene a Regiunii Nord-Vest pe Aeroportul International Baia Mare. Exista rationamente logice si motive fundamentate in sprijinul adoptarii acestei masuri. In prezent, Serviciul Judetean SMURD Baia Mare deserveste atat judetul Maramures, cat si zonele limitrofe, Satu Mare si Salaj. Personalul care este angajat in UPU este format din 22 medici de urgenta sau medici de medicina generala, cu competenta in medicina de urgenta, si 22 de medici colaboratori, asistenti medicali instruiti in acordarea primului ajutor in medicina de urgenta, asistenti sociali si personal auxiliar.
De asemenea, prin infiintarea serviciului SMURD, medicii si asistentii UPU vor putea asigura si asistenta medicala de urgenta in prespital la pacientii aflati in stare critica, prin intermediul ambulantei de terapie intensiva. Trebuie mentionat ca volumul de munca desfasurat in UPU-SMURD Baia Mare este urias, de la infiintare si pana in prezent fiind inregistrate 26.000 de interventii, numarul acestora crescand de la 3.656 in 2010, pana la 6.337 de interventii anul trecut” arata deputatul Nutu Fonta.
Aeroportul International Baia Mare indeplineste toate conditiile pentru amplasarea unui elicopter SMURD
Un alt argument in favoarea adoptarii acestei solutii este faptul ca Aeroportul International Baia Mare prezinta o serie de avantaje logistice si operationale ce ar permite amplasarea unui elicopter SMURD cu baza sezoniera sau permanenta. Investitiile necesare aici ar fi minime, deoarece Aeroportul dispune in prezent de o statie de alimentare cu carburanti de aviatie (kerosen si benzina de aviatie), suprafete de manevra si de miscare, prevazute cu servicii de control trafic aerian, dispecerat de sol, PSI, handling, paza si servicii de securitate permanente, serviciu meteo permanent, acces auto facil, dar si controlat din punct de vedere al securitatii, la toate punctele in care ar fi necesar, in functie de specificul situatiilor de urgenta si SMURD (inclusiv la scara aeronavei).
Aeroportul Baia Mare are dotari tehnice suplimentare, respectiv mijloace tehnice de aerodrom, de deszapezire, spatii incalzite si cu acces la utilitati (toalete, dus, punct de alimentatie publica), care pot fi folosite pentru situatiile in care nu se poate face imbarcarea-debarcarea direct din aeronava sau apar intarzieri fata de programul initial. Mai mult decat atat, exista deja in cadrul aeroportului un dispensar medical, cu mai multe incaperi si dotat minimal cu mobilier, instrumentar si substante adecvate. Iluminarea performanta, la nivelul normelor europene in vigoare, a intregii platforme de imbarcare-debarcare (lungime 265 metri, latime 60 metri), permite operatiuni de anvergura si fara constrangeri de spatiu, inclusiv pe timp de noapte.
Exista posibilitatea amenajarii rapide, in imediata vecinatate a platformei de imbarcare-debarcare, cu toate utilitatile necesare deja existente (energie electrica, apa, retea PSI, paza, cai de acces betonate si cu acces prioritar in vederea deszapezirii, etc.), a unui hangar conform necesitatilor aeronavei ce trebuie protejata, in vederea disponibilitatii permanente a acesteia pentru serviciul de interventie.
Sunt deja asigurate mijloacele de comunicatie cu terminale pe aeroport, prin fibra optica (ROMATSA, STS, RDS/RCS, Romtelecom) sau prin GSM (Vodafone), exista un personal de serviciu al aeroportului, de diferite specializari, care se poate implica pe perioada programului aeroportuar in sprijinirea logistica a operatiunilor de urgenta, si, in plus, exista facilitatile standard ale unui aeroport international (vama, politie de frontiera, politie transporturi, antitero SRI), fapt ce permite operarea rapida a unor zboruri cu destinatie sau punct de plecare in strainatate.
„Subliniez ca in ultima perioada au existat mai multe actiuni la limita destabilizarii in imediata apropiere a granitei Romaniei cu Ucraina, pe raza judetului Maramures, care ar fi putut fi solutionate mult mai operativ in situatia existentei unui elicopter SMURD. De asemenea, un copil din apropiere de Borsa a murit cu zile din cauza unei banale pneumonii, iar si in acest caz prezenta unui aparat de zbor ar fi condus, probabil, la usurarea transportului si la salvarea vietii micutului.
Numarul deplasarilor auto efectuate pentru transportarea bolnavilor in stare critica catre centre medicale mari (Cluj, Bucuresti, Timisoara) cu mijloace SMURD/ISU, cu plecare din Baia Mare si din alte localitati din judet, a crescut considerabil. De amintit si faptul ca deplasarile auto ale urgentelor medicale din Borsa/Viseu de Sus catre Baia Mara sunt extrem de anevoioase, fiind vorba de un traseu de aproape doua ore, timp in care viata bolnavilor poate fi in pericol”, sustine deputatul UNPR Nutu Fonta.
Drumurile proaste ale Maramuresului, un alt motiv pentru care prezenta unui elicopter SMURD ar fi benefica
Relieful preponderent muntos al judetului, starea precara a drumurilor, precum si timpul mare de deplasare cu mijloacele terestre sunt alte argumente in favoarea aducerii unui elicopter SMURD pe aeroportul din orasul nostru. Judetul Maramures se confrunta cu o serie de riscuri specifice, atat de cutremur, cat si de alunecari de teren, seceta, inundatii, blocari de gheturi, avalanse, incendii de padure.
Din punct de vedere al expunerii la accidente chimice, existenta iazurilor de decantare in judet genereaza riscuri mari de producere a unor accidente cu implicatii transfrontaliere.
Caile de comunicatii rutiere sunt amplasate in majoritate de-a lungul cursurilor de apa, dar si traverseaza masive muntoase, la peste 1.414 m altitudine, fiind posibil a fi afectate de inundatii, inzapeziri, avalanse, polei. Blocarea acestora poate conduce la izolarea unor comunitati locale cu populatie numeroasa, imposibilitatea deplasarii fortelor de interventie sau executarea manevrelor catre acestea. In caz de dezastre, exista pericolul blocarii legaturilor cu Moldova, fiind necesara folosirea unei rute ocolitoare, ce presupune parcurgerea unei distante suplimentare de peste 250 km.
„Acestea sunt suficiente motive concrete care ar justifica atribuirea de urgenta a unui elicopter in folosinta si administrarea SMURD Maramures, care ar putea fi operational in cel mult 30 de zile. Este extrem de neclar viitorul ostilitatilor din Ucraina, aflata in proximitatea nordului tarii, fapt ce ar impune prezenta unui elicopter de urgenta in zona, fie si doar din ratiuni preventive de securitate” sustine Nutu Fonta.
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a repartizat recent un elicopter SMURD in orasul Jibou, judetul Salaj, pentru a deservi cele sase judete ale Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest. Orasul Jibou a fost ales ca baza pentru elicopterul SMURD din considerente majoritar geografice, insa o analiza amanuntita a structurii regiunii arata ca locatia respectiva nu ar fi cea mai potrivita alegere.
Spre exemplu, judetul Salaj nu dispune de nicio ambulanta de terapie intensiva mobila in cadrul SMURD, exista o lipsa acuta de personal medical care sa deserveasca aeronava, iar lipsa spatiilor de cazare pentru personal este o alta problema nerezolvata. Mai mult, topografia zonei de amplasare a elicopterului nu este prielnica datorita vaii raului Somes, unde in perioadele de primavara, toamna si iarna predomina ceata, ceea ce va duce la ingreunarea sau chiar imposibilitatea decolarii si aterizarii, chiar si pe timp de zi.
Nu in ultimul rand, trebuie sa luate in considerare factorii economici, respectiv necesitatea unei investitii considerabile in pregatirea bazei aeriene: platforma omologata pentru decolare-aterizare, hangar pentru adapostirea aeronavei, statie de alimentare cu carburanti, sistem de iluminare pentru decolare-aterizare pe timp de noapte, serviciu meteo, etc..
„In concluzie, Aeroportul International Baia Mare indeplineste toate conditiile necesare amplasarii rapide a bazei aeriene pentru elicopterul SMURD ce deserveste Regiunea Nord-Vest, fara a implica costuri mari si fara a se suprapune cu zona de acoperire a elicopterului din judetul Mures. Relocarea bazei pe Aeroportul Baia Mare ar da „unda verde” desfasurarii operatiunilor de urgenta, intr-un timp foarte scurt, iar din aceasta hotarare tot nord-vestul Romaniei ar avea foarte mult de castigat”, mai sustine deputatul UNPR.
Sursa: Emm