Operatorul aerian Austrian Airlines a anuntat in mod oficial ca din 16 februarie va scoate din orar zborul Baia Mare-Viena, decizie care poate fi comparata cu o prabusire. Retragerea austriecilor survine la mai putin de un an de la inaugurarea primei curse internationale de pe Aeroportul Baia Mare si in contextul in care autogara si pista sunt prinse intr-un proiect de extindere si modernizare in valoare de aproape 7 milioane de euro. Anularea zborurilor de pe aeroportul Baia Mare ar putea intarzia punerea in aplicare a proiectului, in contextul in care degeaba s-ar crea conditii occidentale daca nu ar exista si operatori. Parerea specialistilor este alta, acestia precizand ca plecarea austriecilor nu va influenta negativ nici investitiile de la aeroport, nici discutiile cu alti operatori.
Oficialii de la Austrian Airlines au facut publica decizia lor abia la acest sfarsit de saptamana, insa despre retragere companiei s-a aflat inca de luna trecuta. Directorul operational al Aeroportului Baia Mare, Traian Brad, a confirmat ca s-a vorbit despre anularea zborurilor spre Viena din 20 ianuarie. ”Au fost discutii nenumarate. Dupa preluarea Austrian Airlines de catre Lufthansa, in luna decembrie a anului trecut, s-au facut o serie de analize. S-au luptat foarte mult cei de la Austrian Airlines, de la reprezentantul din Baia Mare si pana la directorul general, insa nu s-a reusit schimbarea deciziei. De altfel, vineri directorul de la Austrian Airlines a si demisionat”, a declarat Traian Brad, care a spus ca de pe la jumatatea lunii ianuarie s-au purtat negocieri intense.
Oficialii companiei aeriene au motivat ca renuntarea la cursele Baia Mare – Viena este inclusa intr-un plan de reducere a cheltuielilor pe termen scurt motivate de criza economica mondiala. Potrivit declaratiilor oficialilor Austrian Airlines, se doreste o reducere a costurilor cu 15% pe parcursul anului 2009. Compania a anulat, de la 1 februarie, cursele spre Mumbai, iar de la sfarsitul lunii martie va renunta sa mai opereze pe aeroportul din Burgas. De asemenea, in planul de restructurare s-a prevazut reducerea frecventei unor zboruri pe liniile cu mai putini calatori. In Romania, Austrian Airlines mai opereaza zboruri catre Viena din Bucuresti, Timisoara, Iasi, Sibiu si Cluj.
Decizia Austrian Airlines este o premiera, pentru ca nicio alta companie aeriana nu a luat o asemenea masura, din contra a facut o serie de investitii fie in extinderea liniilor, fie in cresterea capacitatii de zbor. Ca un contrast, chiar la sfarsitul saptamanii s-a anuntat o alta premiera, opusa celei din Baia Mare, care priveste concesionarea aeroportului din Bacau catre compania Blue Air pe o perioada de 35 de ani.
Documentul impune concesionarului o infuzie de capital de cel putin 42 de milioane de euro in construirea, pe parcursul urmatoarelor 24 de luni, a unui nou terminal, modernizarea pistei de aterizare-decolare, consolidarea a doua cai de rulare existente si realizarea alteia noi, precum si a unei noi platforme, a trei drumuri interne, crearea de facilitati cargo, balizaj de ultima generatie, dotarea cu noi echipamente pentru controlul traficului aerian.
Aeroportul International ”George Enescu” din Bacau a fost concesionat in urma unei licitatii care a avut loc in cursul anului trecut si la care au participat mai multe firme din Romania, Italia si Austria, iar castigatoare a fost declarat compania de tip “low cost” Blue Air. Aceasta opereaza pe mai multe aeroporturi din tara si din strainatate, nu insa si pe cel din Baia Mare. De altfel, intre autoritatile locale si oficialii de la Blue Air nu a existat niciun contact, ceea ce confirma dezinteresul operatorului aerian pentru piata locala din nordul tarii care, probabil, este considerat mai putin important din punct de vedere economic fata de judetele din Moldova.
Traian Brad, directorul operational al Aeroportului International Baia Mare, a apreciat ca retragerea celor de la Austrian Airlines nu trebuie privita ca o tragedie, dar a spus ca poate fi o “cadere”. El a spus ca se vad efectele crizei, insa a aratat ca ”proiectul de modernizare nu are de ce sa fie afectat, pentru ca desi logic pot fi puse intr-o relatie, in mod practic nu ar avea motive sa se blocheze investitia”.
“Nu influenteaza nici intr-un fel proiectul de modernizare, mai ales ca criza vine si se duce. E adevarat ca avem o cadere, o scadere a importantei aeroportului international, dar noi avem discutii si cu alti operatori romani si straini”, a mai spus Traian Brad, care crede ca e o perioada mai putin fasta pentru aeroport, dar temporara.
La Aeroportul Baia Mare sunt in curs de elaborare studiile de fezabilitate privind extinderea si modernizarea aerogarii pentru traficul international de calatori, respectiv de marfuri, precum si de reabilitare a pistei.
Potrivit informatiilor oficiale ale Consiliului Judetean Maramures, institutie care a organizat licitatia la sfarsitul anului trecut, firma castigatoare care se ocupa de realizaraea studiilor este Consilier Construct SRL, care a prezentat o oferta de 785.435 lei fara TVA. Societatea s-a plasat inaintea companiilor Iptana, Search Corporation si Iberica. La vremea adjudecarii licitatiei, presedintele Consiliului Judetean Maramures, Mircea Man, a dat asiguri ca in primavara lui 2009 se va da drumul la licitatia propriu-zisa pentru realizarea lucrarilor.
CITESTE SI:
Sursa: Meda Muntean