Acuzatiile aduse sunt multiple. Pe de o parte se reproseaza ca pretul platit pentru realizarea campaniei, constand in cinci clipuri video, a fost de cinci ori mai mare decat ar fi trebuit, iar pe de alta, ca Livia Sima ar fi direct responsabila pentru atribuirea contractului celor de la Smart Advertising. Se imputa si faptul ca materialele publicitare nu pot fi folosite pentru promovare, cu toate ca realizarea lor a costat 1,3 milioane de euro.
Licitatia pentru spoturile TV a avut loc pe data de 30 noiembrie anul trecut. In 5 decembrie, Livia Sima, vicepresedinte al ANT si care ocupa interimar functia de conducere in institutie, a fost destituita. Masura a fost luata de premierul Calin Popescu Tariceanu, ca urmare a faptului ca Partidul Conservator, din care Sima facea parte, s-a retras de la guvernare.
Buget de lux pentru o campanie lipsita de bun gust si inspiratie
Forma de publicitate a facut reclamale si le-a trimis pachet la ANT. Comentariile despre calitatea lor si despre sumele platite din buget au devenit publice la inceputul acestei saptamani, Livia Sima fiind incriminata in mod direct.
Radu Berceanu, care anul trecut ocupa fotoliul de ministru la transporturi si turism, a declarat pentru cotidianul Gandul ca “toate aceste lucruri au fost posibile pentru ca Livia Sima a schimbat conditiile din caietul de sarcini, astfel incat firma Smart Advertising sa castige contractul”. El a mai aratat ca maramureseanca ar fi modificat componenta comisiei de licitatie dupa ce au aparut reprosuri privind pretul mare solicitat de compania in cauza pentru realizarea clipurilor publicitare.
Secretarul de stat din actualul minister al IMM-urilor, Comertului si Turismului, Lucia Morariu, a declarat aceluiasi cotidian central ca s-au descoperit mari nereguli in derularea contractului cu Smart Advertising, precum si faptul ca videoclipurile realizate pentru 1,3 milioane de euro sunt de o calitate extrem de proasta. Ea nu a facut nicio nominalizare in ce priveste vinovatia, in schimb a aratat ca va sesiza Curtea de Conturi.
Livia Sima spune ca ministerul a avizat contractul de achizitie
Fosta sefa ANT s-a aratat mirata de acuzatiile democratului Radu Berceanu si a declarat, pentru eMaramures.ro, ca asteapta concluziile Curtii de Conturi care vor viza legalitatea tuturor deciziilor pe care le-a luat in perioada in care a fost in minister, cu rang de subsecretar de stat.
“Notele de fundamentare care au stat la baza organizarii licitatiei au fost emise de catre specialistii ANT din Directia Generala de Promovare si Relatii Internationale si a fost avizata de Directia Juridica si de cea Economica in urma ordinului nr. 2091/10.11.2006 emis de domnul ministru Berceanu.”
Ea a explicat ca respectivul ordin dovedeste ca fostul ministru si-a dat avizul, impreuna cu secretarului general al ministerului, Radian Tufa, pentru constituirea comisiei de evaluare. “Contractul de achizitie al acestui serviciu a fost semnat de persoana care a asigurat interimatul dupa demiterea mea (n.n. Mihaela Barbuletiu), iar receptia lucrarii s-a facut de catre o comisie din minister, ulterior eliberarii mele din functie. In plus, plata acestor servicii s-a efectuat tot dupa plecarea mea de la ANT, cred ca la o diferenta de 20 de zile.”
Dracula, promotorul folosit in clipurile comandate de ANT
Livia Sima a recunoscut ca proiectul derulat de Smart Advertising e unul cu probleme. Reclamele il au ca ghid pe Dracula, adica pe personajul creat de Bram Stoker si care apare in filmele de la Hollywood, insa par facute cam ”dintr-o bucata”, nu au nici umor si nici vreun alt element care sa fie gustat de posibilii turisti straini. Clipurile se salveaza doar prin imaginile filmate cu locuri reprezentantive din Romania.
„Nu contest. Am vazut si eu clipurile. Sunt proaste, insa ministerul nu trebuia sa plateasca asa ceva. Receptia nu a fost facuta cum trebuie, acolo e problema. (…) Mi se reproseaza ca suma e foarte mare. Posibil sa fie. Nu sunt specialista in IT sau in promovare sa stiu daca acele clipuri ar fi valorat 2.000 de euro sau doua milioane. Am primit o nota de fundamentare de la directiile de specialitate din minister pe care am luat-o de buna si am considerat ca acest pret de 1,3 milioane de euro e unul corect.”
In ce priveste modificarile facute in catetul de sarcini, Livia Sima spune ca a fost vorba de o usurare a conditiilor si nu de o inasprire a lor. “In primul caiet era prevazut ca participantii sa fi avut cel putin un contract pe turism cu valoare peste o anumita suma. Ei bine, am eliminat acea limita in bani, permitand tuturor firmelor care au avut contracte sa participe. (…) Sunt intotdeauna raspunzatoare de vorbele si de faptele mele. Sunt linistita din punct de vedere moral si legal. Daca sunt sigura de ceva, sunt sigura de buna mea credinta”, a incheiat fosta vicepresedinta a ANT.
Asadar avem de-a face cu un nou scandal public in care e implicat un maramuresean. Acuzatiile nu sunt deocamdata probate, insa numele Liviei Sima s-a adaugat la lunga lista de politicieni maramureseni asupra carora planeaza suspiciuni la gestionarea banilor publici.
Sursa: Larisa Tivadar