Marul discordiei l-au reprezentat microbuzele care transporta zilnic clienti catre magazinul de la marginea urbei. Conform autoritatilor acest tip de activitate trebuie autorizat, iar firma nu a solicitat astfel de documente de la primarie. Surse oficiale au reprosat si faptul ca hypermarketul ar fi fost pus in functiune fara a detine toate autorizatiile necesare, precum si ca investitorii nu au finalizat lucrarile necesare in zona de legatura cu bulevardul Bucuresti, fapt care pune in pericol circulatia in zona.
Soferii Urbis sunt la cutite cu cei de la Real
Reclamatiile initiale au venit din partea societatii Urbis, aflata in subordinea Consiliului Local Baia Mare, care a castigat licitatia pentru transportul in comun din Baia Mare pentru urmatorii zece ani si care a considerat ca prin activitatea prestata de masinile Real i se incalca prevederile privind exclusivitatea dobandita.
Cei care s-au enervat au fost soferii Urbis, care au observat ca pe traseul de troleibuz recent inaugurat – Linia 51 – si care face legatura cu zona marilor magazine Real si Praktiker numarul calatorilor tinde spre zero.
“Opresc exact in statiile noastre. Oamenii urca in masinile Real, care fac transport gratuit, si coboara apoi unde vor in oras. Nu se duc la magazin. Normal ca omul merge gratis decat sa dea 13.000 pe bilet”, a relatat unul dintre soferi.
Investitie de 25 de miliarde de lei facuta de pomana
Directorul societatii Urbis, Dumitru Robas, a spus ca Real face concurenta neloiala, precizand ca hypermarketul nu ar avea dreptul sa transporte calatori, nici macar printr-o firma autorizata. “Avem un contract cu primaria care ne ofera exclusivitate.”
Desi vadit revoltat, seful Urbis nu a vrut sa faca prea multe comentarii. “Asteptam sa vedem ce face primaria, dupa care vom vedea cum vom ataca problema. Poate mergem in instanta. Sa vedem”, a spus Robas.
Nemultumirile sunt explicabile, tinand cont ca doar cu cateva zile inaintea inaugurarii Real, municipalitatea a dat in folosinta linia de troleibuz 51 si s-a gindit ca va da lovitura ca urmare a fluxului de pasageri spre zona marketurilor si ca isi va amortiza rapid investitia de 25 de miliarde facuta in extinderea transportului public in comun spre Recea.
Oficialii Real, acuzati ca au ignorat legea si primaria
La un moment dat situatia intre soferii celor doua firme s-a tensionat intr-o asemenea masura incat a existat riscul unor altercatii. Surse din cadrul Primariei Baia Mare au relatat ca unii angajati ai Urbis au amenintat ca vor bloca masinile Real, dar ca spiritele s-au mai calmat dupa interventia autoritatilor.
Mediator in problema transportului a incercat sa fie seful Directiei de Servicii Publice de la primarie, Vasile Barbul. El este de parere ca Urbis-ul are dreptate si ca masinile Real nu ar avea ce sa caute prin oras in conditiile in care nu au autorizatie.
“Faptul ca circula nu e doar o incalcare a legii si o dovada de ignoranta fata de autoritati. Puteau sa ne spuna inainte de a deschide magazinul ca vor sa faca asta, dar nici macar nu au facut demersuri ca sa obtina autorizatii.”
Municipalitatea se simte sfidata
Barbul a afirmat ca reprezentantii hypermarketului au fost reticenti in momentul in care li s-au cerut raspunsuri. “Ne-au spus ca nu au facut o lista a rutelor din oras, iar eu, exact in aceeasi zi, am vazut o masina pe care era trecut orarul si lista statiilor in care opresc. De asemenea, am stabilit o intalnire cu unul dintre domnii din conducere, care nu a mai aparut la discutii.”
Problema a fost dezbatuta si in comisia de circulatie, iar zilele trecute magazinului Real i-a fost transmisa o somatie prin care i se cere ca pana in data de 31 martie sa se puna in legalitate.
“Am incercat sa gasim o solutie de mijloc si am cerut Real sa aleaga doar doua-trei puncte de imbarcare in oras, dupa care sa nu mai permita coborarea sau urcarea pasagerilor. O alta cerinta e sa nu se suprapuna cu mijloacele de transport in comun. Asteptam reactia lor”, a mai aratat Barbul.
Real nu se simte cu musca pe caciula
Acuzatiile aduse de autoritati si de catre angajatii Urbis sunt nefondate in opinia reprezentantilor “real,- Hypermarket Romania”. Adriana Pita, PR manager in cadrul companiei, a precizat masinile fac un serviciu gratuit clientilor magazinului si ca nu e vorba de prestarea unor servicii de tipul transportului in comun.
Ea a subliniat ca, in aceste conditii, nu se pune problema nici de concurenta si ca nici nu se impune obtinerea unei autorizatii de transport. “Pentru a asigura transport gratuit clientilor nostri avem un contract comercial cu o firma prestatoare de profil”, a precizat managerul precizand ca aceasta poate da mai multe detalii despre modul in care isi deruleaza activitatea in Baia Mare.
Adriana Pita a negat faptul ca hypermarketul deschis in Baia Mare ar avea probleme cu autorizatiile. “Punctul de lucru isi desfasoara activitatea comerciala in concordanta cu reglementarile in vigoare.”
Angajamente luate, investitii nefinalizate
Tot ea a recunsocut ca, in baza intelegerilor facute cu autoritatile locale, mai sunt cativa pasi de facut pentru ca magazinul sa detina toata documentatia necesara desfasurarii activitatii.
Restantele pe care Real le are fata de municipalitate nu au fost enumerate de Adriana Pita, insa acestea tin in mare parte de amenajarea spatiului pe care il ocupa hypermarketul, mai multe lucrari ramanand neefectuate.
Reprezentantii Real au asigurat ca problema gropilor din carosabil si a semnalizarilor in zona hypermarketului va fi rezolvata chiar in aceasta saptamana. Ei au aratat ca lucrarile de amenajare erau in sarcina investitorului si ca ploaia a facut la reparatiile sa intarzie mai mult decat s-a estimat initial.
Sursa: Larisa Tivadar